Insecteneters laten grootbrengen door zaadeters?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Insecteneters laten grootbrengen door zaadeters?

Bericht door minla » 01 jun 2009, 16:25

Is het in de theorie mogelijk insectenters groot te laten brengen door zaadeters met een aangepast eivoer/pinky's/buffalo's? Heeft hier iemand ervaring mee of een theorie van?

Marx

Re: Insecteneters laten grootbrengen door zaadeters?

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 16:29

Volgens mij gaat dat niet want je krijgt ten eerste zaadeters niet zover dat ze al dat soort voer gaan opnemen. Zelfs mijn Mozambiquesijzen nemen geen pinky's. Alleen de binnenkant van buffalo. Daarnaast voeren die vogels door uit hun krop op te kokken en dan als een sliertje in de snaveltjes te laten lopen. Insecteneters willen happen en uit de snavel pakken. Denk dat een zaadeter stopt met voeren als de jongen zowat zijn kop mee opeten :mrgreen:

Verder moet zo'n vogel ook wel echt zaad hebben en zal dit ook aan de jongen voeren na een paar dagen.

Dus nee, ik denk niet dat dat gaat werken. Welke vogels moet je onderbrengen dan?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 01 jun 2009, 16:35

Het gaat om roodstaartminla's. De pop verwijderd de jongen terwijl ze uitkomen. Ik heb nog twee eitjes over en alleen kanaries en putters die aan het broeden zijn. Ook had ik een roodoorbuulbuul die zat de broeden. Maar toen ik vanmiddag de roodstaartminla eitjes erbij legde ging de roodoor pop ook niet meer broeden.

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 16:48

Wil je het niet met de hand proberen? Iedereen is nu zo aan het proberen dat een poging met deze minla's ook wel de moeite waard is toch? Ik weet bijna zeker dat het niet gaat lukken met die vogels. Maargoed, niet geschoten is altijd mis en je kan ze altijd nog na een paar dagen wegpakken. :wink:

Wat je ook kan doen is je tamste kanariepop nemen en dan zelf bijvoeren. Dan zitten ze in ieder geval warm en wie weet krijgen ze van haar ook te eten.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 01 jun 2009, 17:07

Dat heb ik nu ook al gedaan. Geheel met hand grootbrengen vanaf dag 0 valt nog vies tegen als ik dat hier op het forum lees , daarbij komt dat ik daar vanwege mijn werk daar geen tijd voor heb. Ik ga het gewoon proberen onder de kanarie pop met af en toe bijvoeren van mijn kant... Waar ze onder komen te liggen is eigenlijk een bastaard koppel putterman x kanarie pop. Ik zet ze altijd tijdens de kweek op geheel eivoer met pinky's en buffalo's en dat gaat altijd goed. Het enige verschil zal idd zijn het overbrengen van het voedsel zelf , maar op dit moment zie ik geen andere oplossing.

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 17:24

Dan zou ik in ieder geval de putterman wegpakken. Van hem kun je evt de meeste problemen verwachten nl. Hij kan de jongen uitwerpen op zo'n eiwitrijk dieet en ik denk dus dat alleen de kanariepop een beter idee is :wink:

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 01 jun 2009, 17:31

Je hebt er wel aardig verstand van lees ik net in het handopfok topic. Maar denk je dat er bij mij enig kans van slagen inzit?

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 18:23

minla schreef:Je hebt er wel aardig verstand van lees ik net in het handopfok topic. Maar denk je dat er bij mij enig kans van slagen inzit?
Ik denk het niet maar ik denk dat handopfok zeker niet gaat lukken als je niet de middelen en de tijd hebt. Ik zou het zelf dus ook proberen want wie weet is het wel een schot in de roos :wink:
Wel denk ik dat je na 5 dagen de jongen echt weg moet nemen en het sowieso zelf moet doen of aan iemand anders moet overlaten. Want de kanarie gaat het sowieso niet klaren helemaal.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 01 jun 2009, 18:30

Is het een goede optie om ze te wisselen met de eitjes van de roodoorbuulbuul na het uitkomen van beide eitjes onder de kanarie?

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 18:50

minla schreef:Is het een goede optie om ze te wisselen met de eitjes van de roodoorbuulbuul na het uitkomen van beide eitjes onder de kanarie?
Dat zou je kunnen proberen. Die ouders zullen het beter doen dan de kanarie en als ze de jongen accepteren heb je meer kans dan onder die kanarie. Dan zit je in ieder geval met goed voer.
Je loopt kans dat die ouders de jongen meteen wegmikken maar het kan ook prima gaan. Blijf ik wel denken dat je ze op een gegeven moment moet wegpakken en het zelf moet doen omdat ze steeds meer gaan verschillen van buulbuuls en of die dat pikken is de vraag. Maar de eerste week moet zeker goed gaan als ze de jongen aannemen.

Plaats reactie