Kweek met Roodwang Timalie

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wim
Junior Forumlid
Contacteer:

Kweek met Roodwang Timalie

Bericht door Wim » 02 aug 2008, 23:56

Recent heb ik 2 onverwante en overjarige koppels Roodwang Timalies aangeschaft. Ik heb uitvoerig op internet gezocht naar informatie en kweekverslagen van deze vogel. Mogelijk dat ik niet goed genoeg heb gezocht.
Wie weet waar ik meer infrmatie over deze vogel kan krijgen? Is er iemand die de Roodwang Timalie in het bezit heeft en zijn/haar kweekervaringen met mij wil delen?

Wim

ime

Re: Kweek met Roodwang Timalie

Bericht door ime » 05 aug 2008, 12:46

Dag Wim,

De kweek/fok met roodwangtimalies gaat ongeveer net zo als bij andere timalies.
Als je geen kweekverslag van de roodwangtimalie kunt vinden dan kun je ook uit gaan van b.v. gaailijsters of japanse nachtegalen.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 13 aug 2008, 20:56

ik heb net ook 2 koppels zitten
dus het is ook nieuw voor mij , doch denk ik dat het moet lukken

enige feit dat ik al weet is dat de mannen soms agressief kunnen zijn tijdens de kweek
en de pop durven afmaken
gebeurd bij andere soorten ook wel dus oogje in het zeil houden
voor de rest een mooi beplante voliere , insekten en de gepaste voeding

sacajawea75

Bericht door sacajawea75 » 08 jun 2009, 20:15

Hallo,

Drie weken geleden heb ik een koppel roodwang timalie's kunnen kopen.
Ze liggen nu al op 2 eieren te broeden, kan iemand mij vertellen hoeveel eieren deze vogels normaal leggen.
En na 3 ronde's met de japanse nachtegalen de eieren te hebben verloren omdat de man de eieren aanpikt ben ik nu een beetje voorzichtig geworden met het verstrekken van levend voer.
Wie kan mij vertellen hoeveel ze nodig hebben zonder dat de man te fel wordt?
Ook had ik een koppel rode kardinalen met 4 eieren liggen, en op de ochtend dat de eieren uitkwamen was ik niet thuis.
Toen ik ging kijken waren alle eieren (jongen) weg, na onderzoek van de grond vond ik 4 jongen die aangepikt waren, dood dus. Ik verdenk hier ook de man van waarschijnlijk ook teveel meelwormen gehad en te fel geworden. De pop laat zich nog wel voeren door de man maar verder gebeurd er weinig, als er nog een ronde gedaan word wil ik de man uitvangen. Maar moet hij nou binnen het zicht en gehoor van de pop blijven of niet?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 17 jul 2009, 21:35

Iemand al roodwangtimalies op stok dit jaar?

Van mijn twee koppels heeft eindelijk nu het eerste koppel een ei gelegd 8) . Ze hebben me wat afgestuind met takjes en hooitjes en cocosvezel zeg , maar ze hebben het nu mooi voor elkaar. Nu maar hopen dat het echt een koppel is en niet twee poppen , want bij de vorige eigenaar is het nooit tot jongen gekomen.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 18 jul 2009, 22:27

hallo
hier zijn ze nog niet beginne leggen
ik hoop er toch iets van te zien dit jaar

ik heb wel een vraagje voor jou "minla" waarom twijfel je of je wel degelijk één koppel hebt ???????
het vershil tss man en pop bij volwassen vogels is toch duidelijk en mijn man zingt vrij goed
mijn pop is veel doffer van groene en rode kleur de man zijn kleuren zijn veel sherper en feller
en ze zitten elkaar elke min. van de dag te verwennen
zijn jouw vogels beide hetzelfde van kleur en zingd er 1 van ?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 19 jul 2009, 00:17

Alleen het zingen zal uitsluitsel kunnen geven, de kleur kan afwijkend zijn voor ondersoorten, voeding en leeftijd :wink: Maar van het koppel welk ik zeker weet dat het een koppel is zingt de man ook niet. Ik heb de vogels nog maar een paar weken en wilde dit seizoen het nog maar even aanzien en eind van het seizoen beide vogels laten sexen. Dus nu maar afwachten wat er nog eventueel gaat gebeuren. Het ei van gisteren is eruit gepikt , maar vandaag zat 1 van de twee op het nest en lag er weer een ei in :D

Plaats reactie