Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door J.J. » 18 apr 2010, 13:06

De roodoorbuulbuuls bij mij hebben hun nest ongeveer klaar, hoofdzakelijk gebouwd uit watten en een beetje kokosvezel. Ik ben benieuwd wat het gaat geven. Helaas hebben ze het nest niet onder het overdekte gedeelte gebouwd, dus ik zal nu een stuk extra moeten overdekken.
Ze jagen nog steeds goed achter elkaar aan, ik zie wel wat ervan komt.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door monileger » 18 apr 2010, 21:29

hier is het ook opgang aan het komen.

Na een tegenslag dat mijn man garrulax monileger dood ging in de winter kon ik de pop voor een beo man ruilen. Dat heb ik gedaan. en de beo man weer geruilt voor een beo pop. Ik kon bij johan hartjes een mooi man erbij kopen. Vanaf dag 1 gaat dat goed. ze zitten de heledag te kroelen. Ik heb vandaag 18 april de man een blok in zien gaan met een takje. Hopen dat het lukt ik heb ze van 3 weken.

De emerald spreeuwen willen ook alweer hun nestblok in alleen worden ze een beetje verstoort door de lybius dubius.

succes met de kweek :)

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 19 apr 2010, 21:37

ik ben bang dat mijn jonge koppel roodstaartgaailijsters idd de eieren opeten. nog steeds geen eieren in het nest. sóchtends vroeg, later in de ochtend steeds gekeken. nooit op het nest gezien.
ik heb toen een niet bebroed ei van de witkopbuulbuuls in het nest gelegd naast een kunst ei. na 2 uur was het ei kapot gepikt, 2 gaten erin, maar klag nog in het nest. om dit gedrag niet verder te belonen heb ik het ei er maar uitgehaald.
het laatste jong van het kweekkoppel dat ik bijgevoerd heb is al een week uitgevlogen en wordt gevoerd. heb nu goede hoop dat hij het gaat reden. zit hoog op de stik en vliegt redelijk. ook de 2 uitgvlogen koetilangbuulbuul jongen zien er goed uit. verder zit mijn pop van het kweekkoppel witwanggaailijster te broeden op 3 eieren. dus wel wat leuks na de tegenslag bij het jonge koppel roodstaart - en bruinmasker gaailijster die ook nog steeds geen eieren in hun nest hebben liggen. beide koppels zijn jonge EK poppen met overjarige wildvang mannen. toeval?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2010, 21:55

Dat eierenpikken blijft een probleem. Er is vrij weinig tegen te doen. De enige oplossing is het apart zetten van de man (als dat de eierpikker is), vlak voordat het eerste ei gelegd gaat worden. Maar dit werkt vooral bij kraaiachtigen, lijsters en spreeuwensoorten. Bij gaailijsters en andere soorten uit de Timaligroep zal het moeilijk worden omdat deze over het algemeen zo intensief samenwerken in de broedtijd. Bij deze soorten is eigenlijk alleen het geven van kunsteieren een mogelijke oplossing tegen het vernielen van de eieren...

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Gaai » 19 apr 2010, 22:09

Sinds enkele dagen weer eieren te vinden op de volièrebodem bij de europese spreeuwen. Je raakt er op de duur wel gewoon aan. Verder zit mijn kraai sinds enkele vast op haar nest. Ik verwacht er ook niet veel van omdat de man een paar jaar in een kleine kooi heeft gezeten waardoor zijn vleugelspieren voorlopig niet echt veel meer inhouden. We zien wel.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 20 apr 2010, 09:15

Tot mijn vreugde moet ik zeggen dat de kastanjevleugelgaailijsters nadat de man alle eieren had opgegeten weer snel met een nest begonnen zijn. Dit keer deed de man helemaal mee (nestbouw en lokgeluiden) en ik zag zelfs een paring. Nu zitten ze beiden om beurt te broeden op 2 eieren. Ik denk inderdaad dat bij de man het kwartje nog moest vallen. Het nest zit op precies dezelfde plek als vorige keer en is ook het zelfde mandje......Nu maar hopen dat het verder goed gaat. Wie weet wat hij doet als hij voor het eerst jongen ziet.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2010, 15:01

Goed nieuws dat de eieren nu heel blijven, Ime. Grote kans dat het deze keer gaat lukken met je kastanjevleugelgaailijsters.

Hier ondertussen 9 koppels V&I eters op eieren w.o. 2 koppels Eur. blauwe eksters en een koppel Sumatraanse boomeksters
of met jongen(kastanjeruglijsters) De 5 San Blas gaaien zijn volop aan het slepen met takken, maar helaas zijn 2 poppen van 2009(deze soort begint meestal pas te nestelen op 3 jarige leeftijd) en de enige overjarige pop die erbij zit komt net uit de rui. Dus of het dit jaar nog wat gaat worden is maar de vraag.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 21 apr 2010, 09:08

WB. Wat voor type vogel is de Sumatraanse boomekster? Kun je die kwa gedrag vergelijken met onze eksters.
Wist je dat onze eksters, gaaien en kraaien net als jouw Sanblasgaaien een tijd in vrijgezellengroepen leven.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 21 apr 2010, 09:52

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt ze wel een beetje met onze eksters vergelijken, Ime. Zeker wat intelligentie betreft. Ze behoren natuurlijk toch tot dezelfde vogelgroep. Maar er zijn ook duidelijke verschillen: zoals in formaat(veel kleiner), manier van vliegen, geluiden die ze maken etc. De boomeksters zijn van nature ook veel tammer dan gewone eksters. Ze komen ook niet graag op de grond. Hun snavel is enorm krachtig, wat je vooral merkt als je ze moet uitvangen...
Overigens zitten er op dit moment 3 koppels van deze soort bij verschillende liefhebbers op eieren.
De San Blasgaaien leven niet alleen in hun vrijgezellentijd in groepen, maar hun leven lang. In de broedtijd wordt een nest jongen soms zelfs gevoerd door meer dan 6 verschillende leden van een groep, die uit tientallen leden kan bestaan. Hier bij mij in de volière zitten er 5 en ze voeren elkaar allemaal. Dus mannen voeren poppen en omgekeerd, maar mannen voeren ook mannen en poppen voeren poppen. Erg sociale vogels zo te zien.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 21 apr 2010, 21:00

Mooie vogels die boomeksters. Wat eten ze in de natuur dat ze zo een sterke snavel nodig hebben.
Hier was de vreugde van korte duur. De pop van de kastanjevleugel heeft haar eieren 3 dagen gehad. Vanavond waren ze weer weg en vlogen beide vogels door de voliere. De man broedde niet meer mee, de pop ging steeds langer van het nest omdat ze niet werd afgelosd.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door secundo » 24 apr 2010, 09:07

even een vraagje:
mijn japanse nachtegalen hebben een goeie maand geleden een prachtig nestje gemaakt. Hierin heb ik echter nooit eieren gezien. Nu kijken ze nauwelijks tot niet meer naar dat nest om en maken ze geen aanstalten om met een nieuw nest te beginnen.
Kan ik nu best dat eerste nest weghalen (zodat ze op dezelfde plek een nieuw nest kunnen bouwen)? Of laat ik het gewoon zitten zodat ze er óf toch nog gebruik van maken óf toch nog ergens anders een nieuw nest bouwen?
Alvast bedankt voor de raad!

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 24 apr 2010, 19:39

ik zou het laten zitten. als ze willen passen ze het nest wel weer aan.
zoals ik al geschreven heb heb ik hetzelfde met een 2de koppel roodstaartgaailijsters en bruinmasker gaailijkster. ik verdenk hen idd van eieren pikken.
al rommelen mijn vogels wel meer dit jaar. enkel buulbuuls en gaailijsters nestelen en broeden direct, ( witwangen moeten rond 28 april uitkomen) Ik heb wel 2 uitgevlogen jongen bij een koppel koetilangs. andere kweekkoppels laten op zich wachten/ een kweekkoppel witkoppen liet de eieren van de stok vallen en hebben nog geen aanstalten gemaakt om een nest te maken. het kweekkoppel oranjevlekken liet hun eerste legssel in de steek en de pop broed nu op 1 ei. ( hebben er altijd 2) evenzo een jonge koetilang pop. broed ook op 1 ei. die hebben er meestal 3 of 4. het kweekkoppel kastanjes heeft u voor de 2de keer al achtereen onbevruchte eieren. kortom erg rommelig. misschien ivm de lange koude periode.

victor

Re: Kweek 2010

Bericht door victor » 27 apr 2010, 17:00

Hoi Arjan,

Ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd, wil je er even naar kijken???
Alvast bedankt.

Groeten, Victor Spaan.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 27 apr 2010, 20:26

De pagodespreeuwen zitten nu anderhalve week op 5 eieren, de overige spreeuwen die ik heb zitten en de kookaburra hebben nog niets, ik denk dat ook de langdurige kou mee speeld van de afgelopen winter. Ik denk dat er wel meer mensen last van hebben dat de vogels later beginnen dan het afgelopen jaar.
Dus we wachten geduldig af wat dit jaar zal brengen.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 30 apr 2010, 09:52

Hoi allemaal,

hier is het pas nu aant op gang komen... Met de bouw van nieuwe binnenhokken achteraan de volière, zijn de vogels steeds verstoort geweest. Nu alles achter de rug is, lijkt het dat er hier en daar toch het één en ander aant veranderen is.

De kastanjevleugel gaailijsters, hebben eindelijk een keuze gemaakt waar ze gaan nestelen, nu maar hopen dat ze het nest gefixt krijgen, want uit ervaring weet ik dat ze allesbehalve makkelijk zijn wat dat betreft.
Met de pagodespreeuwen lijkt het zeer goed te gaan! ZE hebben de nestblok aanvaard en toen ik gisteren een controle deed, zag ik dat ze eindelijk ook wat nestmateriaal erin gestopt hebben. De japanse nachtegalen zijn ook met een nest bezig, maar controle doen is moeilijk.

Chestnutbuulbuuls, die zijn me wat... Er is met momenten nog steeds agressie tussen die twee, ofwel is mijn pop te fel ... of wel is die zogezegde man dus toch geen man en daar begin ik nu toch hoe langer hoe meer zeker van te worden, maar ik vind het nog steeds prachtige vogels, dus ik blijf het proberen er ooit mee te kunnen kweken.

Sneeuwkruintapuiten: man en pop zingen, zijn in goede conditie, maar met nestmateriaal heb ik ze nog niet gezien. Misschien is het nog wat vroeg

Tenslotte de koeitilangbuulbuuls! Het zijn jonge vogels van 2009, onverwant. Bij de man heb ik voor het eerst dit voorjaar baltsgedrag gezien, ze zitten steeds bij elkaar als een verliefd koppeltje. Ik heb nog geen paring gezien, maar ik denk wel dat het hiermee goed moet komen. Succes nog allemaal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast