Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 31 mei 2010, 18:14

Vandaag is het weer helemaal mis gegaan bij de pagode spreeuwen.
Overdag zorgt mijn moeder voor de vogels en ze kwam helaas om 11.00uur tot de ontdekking dat de 2 kleinste jonge uit het nest waren gegooit maar ze leefde nog.
Ze heeft toen besloten om deze niet terug te leggen in het blok want misschien was het haar toch teveelk geworden om voor 5 jonge te zorgen.
Maar nu kwam ze om 13.00uur weer terug en nu waren de overige 3 jonge ook uit het nest gegooit.
Ik zit hier nu met 5 jonge in de keuken ???
de popheeft er geen intresse meer in en wil ze nu proberen met de hand verder groot te brengen, is dit te doen??????
Heb er net een warmtelamp boven gehangen( terrariumlamp)
Heeft iemand nog tips voor me???
Alvast bedankt

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 31 mei 2010, 19:15

Het ligt er aan hoe oud ze zijn. Vanaf 3 dagen is het, hoewel niet makkelijk, te doen. Vanaf een leeftijd van 7 dagen lukt het bijna altijd om ze groot te krijgen. Het enige dat dan telt is genoeg vrije tijd en het juiste opfokvoer. Houd de jonge vogels op een temperatuur van zo'n 27-29 graden en geef ze iedere 1-2 uur Avian handopfok aangelengd met water tot een dikke pap. Meer details oa. over andere soorten voer en wijze van voederen, zie elders op dit forum.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 31 mei 2010, 20:56

White_Blackbird schreef:Het ligt er aan hoe oud ze zijn. Vanaf 3 dagen is het, hoewel niet makkelijk, te doen. Vanaf een leeftijd van 7 dagen lukt het bijna altijd om ze groot te krijgen. Het enige dat dan telt is genoeg vrije tijd en het juiste opfokvoer. Houd de jonge vogels op een temperatuur van zo'n 27-29 graden en geef ze iedere 1-2 uur Avian handopfok aangelengd met water tot een dikke pap. Meer details oa. over andere soorten voer en wijze van voederen, zie elders op dit forum.
Hoi WB
3 jonge zijn 3 dagen oud, 1 jong 2 dagen oud en 1 jong 1 dag oud
Heb vanavond gelijk handopfok van Avian besteld en hopen dat dat heel snel binnen is.
Tot die tijd zal ik me moeten redden met de levende insekten die ik nu hier in huis heb.
Heb al een paar keer gevoerd met witte meelwormen eerst de kop eraf gesneden daarna in tweeen gesneden en met een pinset gevoerd, ook heb ik de meelwormen een heel klein beetje bestrooit met avitotaal.
Hopende dat ze hierop blijven leven totdat het handopfokvoer binnen is.
Ik hou jullie op de hoohgte van de vorderingen.
Groet Edo

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 31 mei 2010, 21:59

Weer een keer bijkletsen op het forum.
Ik had mij voorgenomen pas aan het eind van de eerste echte broedmaand iets te gaan schrijven, omdat ik eerst duidelijkheid wilde hebben over het effect van de lange ESB3 kuur.
Ik kan gelukkig vertellen dat de neststerfte ten einde is.
Alhoewel ruim de helft van alle koppels door de kou nog helemaal geen zin hebben om een nest te bouwen laat staan eieren te leggen.
Hebben wij toch al wat op stok en in het nest liggen.
Eén Witkruin roodborst tapuit half April op dag 5 uit het nest gehaald omdat het zo verrekte koud was is nu helemaal zelfstandig en begint zelfs al een beetje te zingen.
Het heeft wel een tik meegekregen van de sneeuw want zijn spiegels op de vleugels zijn ook wit.
Ons jongste koppel Berthemyi's één jong uitgevlogen. Helaas één jong verloren.
Ons oudste koppel Garrulax chinensis vandaag uitgevlogen althans één ik vond er ook één op de grond die was dus niet uitgevlogen maar eruit gewerkt.
Er zat nog leven in dus heb ik ze alle drie maar mee naar binnen genomen en de kleinste komt weer langzaan tot leven.
Ons oudste koppel Berthemyi's zat op 4 eieren die nu aan het uitkomen zijn vanmiddag 2 jongen gezien.
De witkruinen hebben 2 gezonde jongen van 6 dagen.
Eén koppel rode kardinaal begint nu aan de derde ronde daarvoor 2 nesten beide keren 2 jongen waarvan er nu 2 zelfstandig zijn en twee worden nog gevoerd.
De Garrulax melanostigna zit op twee eieren.
Dus tot nog toe inclusief de kardinalen.
3 jongen zelfstandig.
6 jongen uitgevlogen.
4 jongen morgen hopelijk 6 in het nest.
Kortom stukken beter dan vorig jaar.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door wjvdlinden » 31 mei 2010, 22:44

Arjan,

Mooi verhaal. Ik miste je al een hele tijd hier op het forum. Goed om weer van je vogels te horen

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 04 jun 2010, 09:29

Hoi allemaal,

het is me gelukt om het eerste nest kastanjevleugelgaailijsters probleemloos groot te krijgen :) De jongen zijn nu een halve week uitgevlogen en beginnen nu aan hun eerste "vluchtjes" van de ene struik naar de andere. Toen ik ze daarstraks mijn vogels ging voederen, zaten ze alle drie in het binnenhok op de grond, onder het wakende oog van de ouders.

Bij de koeitilangbuulbuuls had ik 3 jongen, maar ik was niet zeker dat de ouders goed voerden, dus had ik besloten een kleine camera op een statief te plaatsen, gelukkig was het nest vanuit een bepaalde hoek op een afstand goed zichtbaar. Zo heb ik een 2uur kunnen filmen en het resultaat was prachtig, elke 4-7min werden de jongen gevoederd. Gisteren heb ik nog eens een kijkje genomen en op een dag tijd, zag ik al verschil in de jongen, die waren gigantisch gegroeid, ongeloofelijk eigenlijk hoe snel het kan gaan. Vandaag ging ik ze ringen en jammergenoeg heeft er eentje het niet gehaald :( . Ik vind het echt zo jammer, het zal zeker wel aan het voer liggen, met dit warme weer drogen de in het warme binnenhok zeer snel uit. Het dak is er van polycarbonaat en de zon brand er gewoon door, daar ga ik dus iets tegen moeten doen. Toch voer ik ze minstens 4x per dag. De koeitilangs zijn zot van wasmot, maar aangezien dat dit redelijk vet voer is kijk ik er toch wat mee uit. 4-5 wasmotten/ voederbeurt, daarnaast een mix van pinkies/buffalo's + levende buffalo's en witte meelwormen. De levende buffalo's daar komen ze gewoon niet aan. Krekels wouden ze de eerste dagen niet, bleef steeds alleen over, nu zou ik misschien kunnen proberen om die terug te voeren.

De japanse nachtegalen hebben een nieuw nest, ik ben benieuwd of het nu wel een goed legsel zal zijn.

Arwin

Re: Kweek 2010

Bericht door Arwin » 04 jun 2010, 15:15

Dat doek heet als ik het goed heb windbreek gaas :wink:

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 04 jun 2010, 22:09

Jan, gefeliciteerd met je jongen.
bij mij voeren de koetilang ouders de diepvries buffelo's erg goed. als de joneg uitgvlogen zijn beginnen ze ook diepvries krekels en idem rdedrunners te voeren. daarnaast ook appel. bij de roodstuiten en de geelstuiten zijn de joneg nu ongeveer een week uitgevlogen/. als ze hoog in de takken zitten, zijn ze goed. zitten ze op de grond dan is er iets mis.
idd oppassen met wasmotlarven. ik denk dat dat de oorzaak is van het bijna fout gaan van de jonge witkopbuulbuuls. ik voerde sóchtends en s'avonds er een stuk of 15. die werden direct door de pop gevoerd. toen er 1 jong dood was en de andere er niet goed uitzagen heb ik ze een paar dagen geen wasmotlaren gegeven en daarna een stuk op 5 per keer. nu zijn de 2 witkoppen mooi uitgevlogen en doen het goed.
mvg bert

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 05 jun 2010, 12:39

Bedankt voor jullie reacties,
ik ga zeker voor wat schaduw zorgen, met een doek of door het dak wit te kalken. Ik heb wel echt betreurend nieuws... De camera heb ik vanmorgen opnieuw op het nest geplaatst, omdat ik zag dat het voer dat ik er gisteravond in gedaan had (diepvries - krekels/buffalo's) niet is aangeraakt geweest door de ouders! Ik heb dus vanmorgen nieuw voer verstrekt, opnieuw buffalo's en krekels + levende buffalo's, om te kijken dat ze het in het begin wel nemen. De camerabeelden zeiden genoeg, de ouders voeren niet als dat type voer wordt aangeboden, de pop gaat van de nest, maar ze komt terug zonder iets, de jongen sperren en ze pikt ernaar ... vreselijk om te zien :cry: Toen ik witte meelwormen bijvoerde, dan zag je op de camerabeelden dat ze die wel voerden, ondertussen was er wel al een jong doodgepikt en over de nestrand gegooid. Als vogelliefhebber doet dat enorm veel pijn om die confronterende horrorbeelden te zien :cry: Ik heb besloten om dus het voeren van de meelwormen op te drijven en ze steeds goed te bepoederen, zodat ze toch nog een redelijke voedingswaarde hebben. Ik ben bijna door mijn voorraad wasmotten, dus ik hoop dat eens het jong ouder is, dat de ouders ook wel de krekels gaan voeren.

Ik heb net contact opgenomen met de vorige eigenaar van de buulbuuls, welke hij zelf gefokt heeft. Hij zei me dat ik ze te veel verwend heb met de witte meelwormen en dat de vogels dan weigeren ander voedsel te voeren aan de jongen. Ze zoeken net zo lang ze een meelworm vinden en dan krijg je wat ik nu meemaak. Ik merk ook dat de ouders totaal niet op jacht gaan naar insecten in de volière, terwijl dit bij mijn andere vogels wel zo is. De eerste dagen werd er wel gevoerd, maar zeer weinig, met 1 pinkie of witte meelworm in de bek vlogen ze naar het nest. Nooit gezien dat ze met een bek vol voer naar het nest vlogen. Zou het kunnen dat de vogels nog te jong zijn en komt dit dan nog voor bij jonge vogels met een eerste nest, heeft iemand hier voorbeelden van?

Tips zijn zeer welkom!

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 05 jun 2010, 13:58

Jan,

ik denk dat stijn gelijk heeft. ik heb dezelfde ervaring gehad.
ze w9ilden alleen maar witte meelwormen en verder niets meer. aanvankelijk gaat het goed maar na het uitvliegen zag je dat ze te kort kwamen en gingen de ouders weer nestelen en vergaten de uitgevlogen jongen.
ik geef de koetilangs aleen maar pinky's (worden weinig genomen) en buffelos's. dit jaar gaat het dus goed. later krijgen ze krekeles die ze dan wel voeren. alles diepvries en geen levend voer.
doorzetten. ik heb ook 2 jaar lopen klooien met deze soort. helaas heb ik nu hetzelfde met de roodstaartgaailijsters.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 05 jun 2010, 15:57

Bedankt Bert! Probeer eens diepvries redrunners voor de roodstaarten, daar zijn mijn kastanjevleugelgaailijsters verzot op, voeren ze ook reeds als de jongen in het nest liggen.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 05 jun 2010, 22:29

Het verhaal heeft geen mooi einde gekregen. Uiteindelijk zijn alle jongen gestorven :cry: Gelukkig heb ik 3 prachtige kastanjevleugelgaailijsters op stok, nooit zo'n mooie pas uitgevlogen jongen gehad! Prachtig om de hele familie bij elkaar te zien. Ooit heeft Hedwig Van Der Horst tegen me gezegd, als je verder wilt met vruchten en insectenetende vogels, dan zal je heel wat incaseringsvermogen moeten hebben. Ik moet haar na vandaag gelijk geven. Ik had niet gedacht dat het me zo zwaar zou vallen, maar had echt moeite om me te herpakken. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Het kan alleen maar beter worden :)

Ik steven af op de laatste examens, gelukkig is mijn moeder zo lief geweest om een hele voorraad, wasmotten, pinkies, krekels (allen diepvries) en levende buffalo's want die waren bijna op, aan te halen.

Ik heb een paar dagen geleden enkele foto's gemaakt van de volière, kan ik die hier eenvoudig plaatsen of moeten ze juist bewerkt zijn (verkleint en bepaalde afmetingen hebben)

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 06 jun 2010, 17:15

Met de handopfok van de pagode spreeuwen zijn er helaas nog 2 over.
Het lijkt er nu op dat deze 2 het wel gaan halen, wel heb ik nog een aantal vragen over de handopfokvoer, maar zal hierover een topic aanmaken in het rupriek van voeding.
Bij de Kookaburra's is het 1 jong gebleven maar de andere eieren heeft ze er nog steeds niet uitgegooid.
Dit Jong die groeid echt als kool, heb deze gisteren moeten ringen en was blij dat ik het gedaan heb, want hij ging er nog maar moeizaam omheen.
Ook bij een ander koppel spreeuwen heb ik gisteren 2 eieren gezien in het blok.
Dit was weer de tussenstand hier
groet

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 11 jun 2010, 21:33

Van de twee kastanjevleugeljongen is een jong uitgevlogen. Een groot jong! Op deze leeftijd al net zo groot als een volwassen bruine maskergaailijster. Vooral de poten zijn enorm. Na een paar dagen zit het jong nu bovenin de voliere. De ouders beginnen alweer het nest te verfraaien met kokosvezel.... Het tweede jong (een dag jonger) werd steeds minder gevoerd dan het oudste en liep achter in ontwikkeling (had na 13 dagen nog bijna geen veren). Het typische is dat gaailijsters dan niet hun best doen om dat jong extra te voeren. Nee. de grootste wordt vol gepropt. Dit 2e jong bleef in het nest en lag de volgend dag dood in het nest.
Bij de bmggaailijster is de tweede tweeling ook uitgevlogen en maakt het goed. De pop was een beetje op hol geslagen met de hormonen en heeft voor ze uitgevlogen waren gewoon eieren bij de jongen in het nest gelegd. Het was maar goed dat de jongen een dag of 8 oud waren anders had ze ze er uit gegooid. Het verschil met de eerste twee is dat ze nu als ze broedpauze heeft deze twee jongen af en toe voert. Vogels blijven toch bijzondere wezens.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 12 jun 2010, 09:57

Een mooi resultaat Ime. Met een beetje geluk kweek je dit jaar 3 soorten gaailijsters! Dat de pop haar eieren tussen de jongen in legt heeft komt vaker voor(zoveel mogelijk nestcycli in een seizoen afwerken), hoewel het in combinatie met 8 dagen oude jongen wel erg krap is. Bij mijn lijsters wordt er vaak weer gelegd als de jongen van de voorgaande ronde 10-12 dagen oud zijn. Meestal in een nieuw gebouwd nest, maar bij gebrek aan een (in de ogen van de ouders) geschikte nestplaats idd. tussen de jongen.
Hier staat de stand qua jonge vogels momenteel op:
7 blauwe eksters
4 olijflijsters
1 kastanjelijster
3 Siberische lijsters
10 zanglijsters(mutaties)
5 merels(mutaties)
2 spreeuwen
Het houd allemaal niet over. Erg veel tegenslag. Kleine nesten met weinig jongen, soorten die helemaal niets doen, kapotte eieren, onbevruchte eieren enz. Maar goed, er zittten nog aardig wat vogels op eieren zoals, geheel onverwacht, een koppel stokoude witkeelgaailijsters en ook ben ik nog niet zeker of de blauwe gaaien al of niet jongen hebben. De pop blijft maar op het nest(3 m. hoog) en de vogels doen erg geheimzinnig. Ik kijk er maar niet in en wacht gewoon af.
Tot zover de laatste berichten.
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 12 jun 2010, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten