Bericht
door hwamei » 22 jul 2010, 13:17
Beste Bart,
Lengte van de staart is een kwestie van steeds langere staart tegen ook redelijk langere staart en maar door gaan, kijk blijft dat in de landen van herkomst men ook alleen maar dmv kruisingen deze lang staartigen heeft gefokt na jaren van zoeken en dan hebben zij nog wel veel meer keus dan wij, maar een redelijk lange staart is hier geen probleem.
Zang ligt wat moeilijker, een grote fout die op dit gebied gemaakt wordt is naar mijn mening dat bijna iedereen zijn jonge mannen het eerste jaar verkoopt, beter is deze op te kooien zodat je de betere zanger er uit kunt vissen.
Bijna elke shama zingt, niet elke shama zingt mooi, er zijn er die zingen abnormaal maar die kan je in Nederland op een hand tellen, en dan heb je natuurlijk nog smaak verschil.
Voorbeeld van iemand die hier actief in was, is Arjan de Weger, zijn initiatieven zouden weer nieuw leven in geblazen moeten worden, hij organiseerde de eerste shama bijeenkomst bij hem thuis, elkaars jongen vergelijken op een najaarsdag, en niet te vergeten een poging om wat shama's op te kooien tijdens een van de Shows in Oirschot met als doel deze vogels hun zang te laten horen aan eenieder, jammergenoeg was de tijd niet gunstig (october) en had het mogelijk beter opgezet kunnen worden, maar het was een poging nog bedankt hiervoor Arjan.
Arjan had hetzelfde idee als waar jij over praat, de betere vogels uit selecteren en daarmee goeie vogels kweken ipv heel veel doorsnee shama's.
En Bart ik heb al veel shama's gehoord maar geloof mij als je een echte goede zanger hoort zingen dan valt je mond open.
Ik hoop dat er nog wat meer shama gekken reageren met hun visie.
VrGr