Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 22 mar 2012, 19:24

Hoi,

Het is dan toch gelukt de jongen zijn vandaag uitgekomen.

Er liggen twee mooie jongen in het nest .

Ik hoop de vogels groot te krijgen .

Momenteel krijgen ze buffalos en pinkys goed bepoederd met insectenpoeder en kalk ben de naam even kwijt.

Vanaf het weekend krijgen ze ook wasmotten en witte meelwormen en krekels .

De shamas is nog niks voorlopig.

De man zit al wel in een nestbox en als de man in de buurt komt van de pop fladdert ze met haar vleugels en maakt ze een piepend geluid.

maar eieren of de pop in de nestbox heb ik nog niet gezien ,hopelijk komt dit nog.

Gr Smoke

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Jandb » 22 mar 2012, 20:25

Ik schrik er altijd zo van, dat bij jullie de vogels zo snel gaan broeden en zelfs al jongen hebben.. Hier gebeurt er amper iets. Ik heb vandaag de man van mijn koppel kastanjevleugel gaailijsters met een cocosvezel in zijn bek gezien, maar verder niets. Hij zingt zelfs niet... Ik denk dat het nog te koud is 's nachts zoals eerder al werd gezegd en dat daardoor mijn vogels niet in broedstemming komen. Ik ga voor het eerst verder fokken met eigen gekweekte vogels. Een pop Japanse nachtegaal van 2011 en een man uit 2010 (niet bij mij gefokt). In het begin moest de pop niets van de nieuwe man weten, maar dat is gelukkig verleden tijd. Ze slapen nu tegen elkaar aan en verdragen elkaar. De man laat zich zo nu en dan eens horen, maar het zijn korte strofen. Verder ga ik voor het eerst proberen te kweken met blauwe eksters. Het zijn vogels van vorig jaar, afwachten of ze er al klaar voor zijn. Geven jullie levend voer of insecten om de vogels in broedstemming te krijgen?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 23 mar 2012, 19:23

Hoi Jan,

Ik heb de bruinemaskergaailijsters nog maar pas gekocht.

Ze zaten maar een paar dagen in mijn voliere als ze nest begonnen te maken.

de vorige eigenaar heeft me laten weten dat ze vorig jaar half maart ook jonge hadden.

Ze kregen al wel een klein beetje levend voer maar echt niet veel en zodra ze eieren hadden ben ik zelfs gestopt met insecten geven .

Het is gewoon een goed kweekoppel ,vorig jaar hebben ze 5 ronden gedaan .

Mijn schama man fluit ook nog maar een paar dagen dus dat gaat blijkbaar ook wat trager vooruit.

Ik heb ook een mogelijkheid gegeven aan de vogels dat ze naar buiten kunnen om voedsel te gaan zoeken .

Maar ik zit dit alleen open als ikzelf thuis ben .

Gr Smoke

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 24 mar 2012, 10:09

hier in het hoge noorden ook alles nog rustig.
de langstaartgaaien zijn aan het slepen met grote takken.
probeer het dit jaar met langstaartgaaien. boomeksters. purpertoerako. witkeelgaailijsters. kleine borstbandgaailijsters. roodvleugelgaailijsters. hyacintgaaien. blauwe eksters. kuifmania,s. kastanjeruglijsters. en de middelbeo,s.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 24 mar 2012, 17:05

Een indrukwekkende soortenlijst Pieter!
Al zou je maar met de helft van deze vogels kweken...
Hoop vooral dat het je gaat lukken met de boomeksters.

MVG

Ps. Kastanjeruglijster moet volgens mij Kastanjelijster zijn :wink:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 24 mar 2012, 17:26

Hallo,

Ik hoop dit jaar vooral wat gaailijsters te fokken. In totaal heb ik nu 6 soorten. Enkele daarvan zijn begonnen met een nest te bouwen. Dit zijn: roodstaart, kleine borstband en geelkeelgaailijster. Ook andere soorten vogels zijn inmiddels aan de gang: 2 koppels blauwe eksters hebben beiden het nest gereed.

MVG

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 25 mar 2012, 12:23

White blackbird,

Ik lees dat bij jou 2 koppels blauwe eksters het nest al klaar hebben. Ik heb zoals je weet een koppel en ik ben de hele week al in de veronderstelling dat ze met een nest bezig zijn. Vanochtend nog even gekeken en nu blijkt er maar een takje in te liggen.

Ik heb twee rietenmandjes op gehangen, waarvan een in een torenvalknestkast. Beide hangen ze beschut. Ze beschikken over sisal, watten, katoen, berkentakjes, mos, tabaksblad. Ruim voldoende lijkt mij. De pop gaat ook steeds in een van de manden zitten.
Doe ik iets niet goed of is het een kwestie van geduld.
Heb jij nog tips?

Mvg.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 25 mar 2012, 14:24

Beste Wimp,

Het is niet zo dat alle blauwe eksters tegelijk beginnen. Het kan best dat die van jou over een week of over een maand serieus gaan bouwen. Ik kan mij nog wel kweekjaren herinneren waarin de eksters hier pas half april begonnen met nestelen.
Aan het nestelmateriaal kan het bij jou zeker niet liggen. Hier bouwen de vogels hun nest op uit mos (buitenkant) en witte sisal (binnenkant)
In het wild broeden blauwe eksters in los kolonieverband en ik kan mij voorstellen dat wannner de koppels naast elkaar zitten zoals hier bij mij dat ze hun nestbouw op elkaar afstemmen.

MVG

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 26 mar 2012, 20:04

Hoi,

De jongen van de Bruinemaskergaailijsters groeien goed,na 5dagen zijn ze al mooi aangesterkt;

Hopelijk blijft het zo goed gaan en verzwakken ze niet naar het punt dat ze gaan uitvliegen.

Ze eten krekels , wasmotten ,buffalos,meelwormen en pinkys.

Ik ga de vogels ringen na het uitvliegen omdat maatje 6 ruim groot is voor de BM, kan ik ze iets later ringen.

Ik heb wat fotos getrokken en zal ze binnekort op het forum proberen te plaatsen.
Gr smoke

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 26 mar 2012, 20:37

Beste Smoke,,

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar maatje 6 is echt veel te groot voor bruine maskergaailijsters. 6 mm. is een ringmaat voor grote vogels van het formaat Vlaamse gaai, kauw of ekster.
Behalve dat het geen fraai gezicht is van die wijde ringen om de poten, is het ringen met te grote maten voor de vogels later behoorlijk risicovol, omdat hun achterteen in de ruime ring vast kan komen te zitten of erger nog met de te wijde ring verstrikt raken in takjes of doorns waarbij ze hun poot kunnen breken. Een 5 mm. ring of beter nog een 4,5 mm. is de correcte maat voor een kleine soort als de bruine maskergaailijster.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 31 mar 2012, 16:06

hallo allemaal.

Mijn broer had vandaag voor het eerst een ei bij zijn koppel zwartborst langstaart gaaien. ik vond het een heel klein ei voor zo'n grote vogel.
Vanmiddag ging hij nog een keer kijken en toen was het ei weg.

De vogels krijgen muizen, meelwormen, wasmotten, fruit.

Waar kan het aan liggen. Hij heeft deze vogels pas een paar maanden. Graag wat tips van mensen die ze ook hebben.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 31 mar 2012, 17:19

Hoi Monileger,

Voor veel stressgevoelige soorten zoals gaaien, eksters en gaailijsters is in het nest kijken door de verzorger helaas een handeling die er voor kan zorgen dat de vogels hun eigen opvreten...Een van de vogels kan natuurlijk ook een notoire eierpikker zijn en daarom in de handel terechtgekomen zijn.
Verder zou ik pas levend voer pas geven als de eieren uikomen.
Misschien dat Pieter, die deze soort al jaren kweekt wat meer kan zeggen hierover?

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 31 mar 2012, 23:55

hallo monileger

ik kweek al zo,n 10 jaar met zwartborstlangstaartgaaien.
met muisjes en levend voer begin ik pas als de jongen er zijn .
ik weet dat ze snel hun eieren eruit gooien bij verstoring.
en de man kan de eitjes kapot pikken of opeten. waar komt je koppel vandaan.?
hier de boomeksters aan het slepen en de zwartborsten zijn bijna zover.
de hyacintgaaien hun nest is gereed. de borstbandgaailijsters zijn ook aan het bouwen.
en monileger je kan me altijd bellen. :wink:

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 01 apr 2012, 11:04

hoi pieter.

Mijn broer heeft ze gekocht bij de nachtegaal. Het koppel moet al iets van 4 tot 5 jaar zijn. Zijn niet geringt.
Ze hebben vandaag weer een ei. dus hopen dat het toch lukt.

Mijn monilegers zijn vanaf dag 1 dat ik ze bij je heb opgehaald aan het bouwen maar ze leggen nog geen eieren. verwacht pas eind van het seizoen wat. ze zijn van 2011.

heb wel al 2 jonge roulrouls zijn een week oud.

mvg monileger

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 01 apr 2012, 11:26

Hoi,

ik heb eens een filmje gemaakt van mijn jonge bruinmaskergaailijsters ,filmpje wel helemaal uitkijken dan ziet u de jongen gevoeder worden.
Klikken op onderstaande link.
Gr Smoke

http://www.youtube.com/watch?list=HL133 ... detailpage

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten