Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 18 apr 2012, 23:25

White_Blackbird schreef:Hoi,

Ik wil de vreugde niet verstoren, maar het zou kunnen dat het vrouwtje op het laatste ei van een reeks zit. Ik hoop natuurlijk dat dit hier niet het geval is, maar omdat het vrouwtje meestal pas echt 'vast' gaat zitten na het leggen van het laatste ei, krijgt de man minder snel de kans niet om dit ei ook te pakken en blijft het legsel beperkt tot 1 ei.
Een legpauze van 3 dagen is niet erg waarschijnlijk.

Overigens gaat het hier ook niet op rolletjes. Hier vrat de blauwe eksterman in 2 dagen 2 van de 6 eitjes (met ver ontwikkeld embryo) op. Hij zit nu apart en de pop zal het alleen moeten opknappen dit jaar.

MVG
hallo white_blackbird

dat klinkt inderdaad niet leuk nee een goede poging zo zien afketsen.
maar wie weet volgende keer weer beter het jaar is nog jong en alles is pas net op gang.
over de reactie van je kan ik me best wat bij indenken want dat ze op 1 ei gaat zitten broeden leek me ook al waarschijnlijk maar enige wat ik dan vreemd vind.aangezien ik wegens operatie 2,5 weken nu thuis zit en geen enkele keer heb gezien behalve begin deze week dat ze erop ging zitten en ook niet eerder in de ochtend kreten gehoord heb voor ze een ei moest leggen zoals ik tot nu toe gewend ben wel vaker rond 11 uur hoor ik er.misschien kunnen ze er niet uit?
en als ze ging eten heeft de man er zelfs soms wel bij gezeten op de rand van het nest maar niet de snavel erin ofzo.
dus vreemd maar 1 is al beter dan vorige keer.
vandaag 19 april weer gekeken en heb 2 eieren naast elkaar kunnen fotograferen.
dus toch paar dagen rust gehad.
vandaag 20 april weer gekeken en weer alles weg.denk dat hij ergens van geschrokken is want hij alarmeerde vanmorgen een paar keer
mvg

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door J.J. » 20 apr 2012, 11:39

WB:

jammer van die man. Ik begreep uit je eerdere berichten dat deze vogel reeds 6 jaar in jouw bezit is en jaarlijks jongen heeft grootgebracht?
Vreemd dat hij nu begint met eierpikken. Heb je iets veranderd ofzo?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 20 apr 2012, 13:43

goede dag

de vogels zitten nu 2,5 maanden hier in de voliere maar de pop is minstens 6 jaar oud
en is afkomstig uit belie.bewijzen kunnen we het nog niet maar de kans is groot dat de man een jong van vorig jaar is en uit friesland komt al heeft de handelaar me verteld dat ze beide ongeveer 6 jaar oud zijn.het is dus al een leuk nieuwtje dat ze al in zo'n korte tijd wisselende acties hebben gehad de 1e keer heb ik elke dag een ei gevonden en dat kwam uit op 7 eieren.in tussen tijd in de 2 weken daarna heb ik wel het koppel kitta's geruild voor een koppel persa persa toerako's.2 weken later is ze dus weer gaan leggen en steeds blijven zitten op de eieren heel de dag door en per dag rond 4 of half 5 ging ze er een half uurtje af zodat ik even kon kijken.tot gister ondekte ik 2 eieren in het nest dat is al een kleine vooruitgang maar even snel zijn ze beide ook weer verdwenen.en zal niet weten hoe en door wie want het zag er heel serieus uit.al vond ik het wel vreemd dat ze 3 dagen pauze qua eieren leggen heeft genomen.en toch vast bleef zitten.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 21 apr 2012, 19:21

hallo
hier in het gaaiedorp begint het ook op gang te kommen m,n purpertoerako,s zit inmiddels op drie eitjes te broeden.
en m,n langstaartgaaien had vandaag z,n tweede ei.ze legt de eitjes in een lege mand .dus vandaag het nest klaar gemaakt met kokosvezel
de eitjes even op de grond .en dan het nest opmaken ze blijven op een kleine afstand bij me zitten.
dit is m,n tiende jaar dat ik met dit koppel kweek.
de sumatraanse boseksters zitten apart . verleden week vond ik de pop halfdood op de grond. de man is wat te driftig het nest was al gereed.
de pop vliegt al weer door de voliere. volgende week maar weer eens bijelkaar .
de borstbandgaaiijsters zijn ook druk bezig met hun nest .en de witkeelgaailijsters zijn ook aan het slepen met nestmatriaal.
m,n roodvleugelgaailijsters doen nog niks. m,n hyacintgaaien zijn klaar met hun nest nu de eitjes nog.
nu maar hopen dat ik het met een week of twee druk heb met levend voer te geven. :wink:

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Vagabunda » 22 apr 2012, 16:22

Wat naar bij je sumatraanse!
Maar goed dat je deze pop hebt kunnen redden, ze zal van grote waarde zijn in de genetische diversiteit in Europees aviculturisme!!!

Duimen maar op jongen ;)
Succes allen ;)

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 24 apr 2012, 19:22

WB,

Even een vraagje van mijn kant. Zaterdag 14 april heeft mijn pop haar zesde ei gelegd en sinds zondag 15 april zit ze vast op haar nest. Tot nu toe gaat alles goed, wanneer kan ik de eerste jongen verwachten? Is dit vanaf morgen (15dgn na eerst dag) of vanaf zaterdag( 14dgn na laatste ei)?
De sanblassen zijn onder tussen met hun nest bezig, al gaat dit niet al te vlug.

Wim.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 25 apr 2012, 20:43

J.J. schreef:WB:

jammer van die man. Ik begreep uit je eerdere berichten dat deze vogel reeds 6 jaar in jouw bezit is en jaarlijks jongen heeft grootgebracht?
Vreemd dat hij nu begint met eierpikken. Heb je iets veranderd ofzo?
Hoi collegavogelkwekers,

Zonet terug van een weekje (vis)vakantie. Nu kan ik mij de komende maanden weer op de vogels concentreren...

Ja J.J. dat heb je goed. De eksterman die jarenlang probleemloos kweekte is ineens eieren gaan eten.
Ik heb hem nu apart zitten en de pop is nu in haar eentje 3 jongen aan het groot brengen.
Er waren inderdaad wat zaken veranderd. Allereerst hadden ze het nest dit jaar voor het eerst in een klein lijsternestkastje op 1.50 mtr hoogte gebouwd.
Dat kastje haal ik dus zo snel mogelijk weg na de 1e ronde. En verder vlogen er in de kweekvlucht nog een losse bruine spreeuwpop en een witte merelpop
rond, die misschien ook wel voor enige onrust bij de man hebben gezorgd.

Hallo Wim,

Bij mij legde de pop op 9 april haar 6e ei en de eerste 2 jongen kwamen gisteren uit. Zonet zag ik dat er nog een 3e jong bijgekomen was en ik hoop eigenlijk dat er morgen nog een 4e uitkruipt. Zoals eerder gemeld zijn er 2 eieren opgegeten, dus meer kunnen het er helaas niet worden...
Jouw pop zit vanaf zondag 15 april vast te broeden, dus jij zou vanaf koninginnedag de eerste jongen kunnen verwachten. Gewoon vanaf de 29e beginnen met levend en diepvriesvoer verstrekken. Als je de vogels iedere dag vetgemeste meelwormen (meelwormen voeren met kuikenmeel) en in een andere schaal een mengsel van diepvries pinkies en buffalo's bepoederd met Aves insectenstrooipoeder geeft zul je de jongen probleemloos groot zien komen.

MVG.

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 30 apr 2012, 17:11

De blauw ekster hebben vier jongen, gister 2 en vandaag 2. Ze zit nu nog op 2 eieren, hopen dat deze morgen uit komen.
Ik geeft ze levende meelwormen en Buffalo, deze liggen in bak met cede handopvokvoer om ze voetzamer te maken. Verder krijgen ze diepvries Buffalo en pinkies. Alles bepoederd met ave's insectenpoeder.
Zoals je kunt lezen volg ik jouwn advies, WB. Verzameld van het forum en je kweekverslagen.

De sanblassen zijn bezig met een nest volgens mij, maar het vordert niet zo snel. Heb je hier nog tips.

WP.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 30 apr 2012, 18:35

Hoi Wim,

Voeding voor de eksters is perfect. Daar komen ze moeiteloos op groot. Ik moet hier morgen jonge ekstertjes ringen. De pop brengt ze alleen groot.
Let op de man die is, zoals je wel gemerkt zult hebben, behoorlijk tam. Als er jongen zijn en je komt bij het nest dan gaat hij in de aanval. Als je hem aankijkt doet hij niks, maar zodra je je omkeert of een andere kant uitkijkt vliegt hij tegen je hoofd aan...

De San Blas gaaien gebruiken graag wat groffere takken, zeker in de beginfase van de nestbouw. Het beste kun je wat van die donkere berkentwijgen verzamelen en afknippen op een lengte tussen de 20 en 30 cm. Afwerking van het nest met zachter materiaal als hooi, mos en sisal.
Bij mij zaten ze vorig jaar in een grote mand met er achter, aan weerszijden en er boven een plank, waardoor er een soort half open nestkast ontstond.

MVG,

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 30 apr 2012, 19:47

WB,

Dus als ik de dagen goed geteld heb dan ring je op de achtste dag na uitkomst. Je ringt als ik het goed gelezen heb met 4.5mm. Ik had 5mm besteld, en omdat het een Europese vogel is ben je verplicht ook de naam aangeven. Dit heb ik uiteraard keurig gedaan. De officiële maat is 6.5mm en dus heb ik 6.5mm gekregen ipv 5mm. Als jij na 8 dan ringt, dan kan ik wel na 11 dan ringen of niet?

Wim

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 30 apr 2012, 21:06

Hoi Wim,

Helaas, die ringen kun je weggooien. Veel te groot. Daar kun je ze nog mee ringen als ze al hoog en breed volwassen zijn en ze blijven hinderlijk los om de poot bengelen. Een fout op de ringlijsten waar ik al zo vaak op gewezen heb, maar waar niets mee gedaan wordt :roll:
Blauwe eksters die zo'n belachelijk wijde ring om hebben zijn ook heel moeilijk te verkopen...
Heel raar dat je 5 mm. besteld en dan 6,5 ontvangt. Welke club doet nou zoiets? Snel nieuwe ringen bestellen met een boze brief erbij, zou ik zeggen!
Zelf bestel ik mijn ringen al jaren bij de BEC. Altijd perfecte ringen bij die club. Ik ring inderdaad tussen de 6 en 8 dagen. Ben ik op tijd, dan krijgen ze 4,5 mm. om. Ben ik een dag of wat te laat, dan krijgen ze soms een 5 mm.

MVG

Geloof
Forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2012, 20:09
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Geloof » 03 mei 2012, 17:44

Moeten de blauwe eksters geringd worden met op hun soort geregistreerde ringen, of kan dan om het even elke ring van 4.5 of 5 mm zijn.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 04 mei 2012, 13:20

Een hele goede vraag...
Volgens de laatste inzichten zijn de Europese Blauwe ekster(Cyanopica cooki) en de Aziatische Blauwe ekster(Cyanopica cyanus) verschillende soorten, dus geen ondersoorten. Dat zou betekenen dat de Europese soort wel geringd moet worden en de Aziatische niet. Maar om problemen te voorkomen is het natuurlijk altijd verstandig beide soorten te ringen met een vaste voetring. De maat ligt, zoals we hebben kunnen zien, niet helemaal vast. Van belang is dat de ring alleen aangebracht kan worden bij nestjongen en er bij de volwassen vogel niet meer af kan. Officiëel is 6,5 mm. de maat, maar die is ook aan te brengen bij een volwassen vogel en dat is natuurlijk niet de bedoeling van de wetgever. Er mogen geen willekeurige ringen worden gebruikt, dus moeten er officiële NL ringen(ringen voor vogels die op de Europese soortenlijst staan) op soortnaam worden aangevraagd. Heeft men dan 4,5 mm. besteld voor Europese blauwe ekster, dan mag ook een 5 mm. gebruikt worden mits dit ook een NL ring betreft.

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 04 mei 2012, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 04 mei 2012, 14:19

beste liefhebbers

mooi om te lezen dat het bij verschillende leden het zo goed gaat qua jongen en eieren.
hier is het echter rustig.de vrouw is met der 3e periode bezig qua eieren leggen.
maar daar zitten ook weer dagen rust tussen dan zit ze ineens weer met een tak op de rand van het nest
dan zit ze weer te schreeuwen in het nest om een ei te moeten leggen.maar dezelfde dag is et ei ook weer
weg.heb nu maar 1 ei gevonden.ik heb sinds hun komst hier 3 maanden geleden denk ik al 14 eieren gehad
maar alles is opgevreten en echt niks meer van terug te vinden.zeer jammer maar waar.
verder is het mannetje wel steeds manser aan het worden

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 04 mei 2012, 18:10

Hallo liefhebbers,

Zonde van die eieren Calocitta. Als ze weer gaat leggen zou ik de man apart zetten. Dan kweek je dit jaar misschien toch nog wat jongen van dat stel.

Hier gaat het ook nog niet super: eieren van de kleine borstbandgaailijsters bleken onbevrucht. Het nest wordt nu door de vogels weer in orde gebracht voor de 2e ronde. Andere gaailijstersoorten lijken door het koude weer helemaal lamgeslagen, want ik zie weinig nestelactiviteit meer. Misschien ook omdat het vrijwel allemaal vogels van een jaar oud zijn?
Het koppel roodstaartgaailijsters waarvan de beide partners overjarig zijn heeft als enige van de gaailijsters jongen in het nest. Er worden door de ouders continu wasmotlarven en meelwormen aangevoerd. Ook pakken ze af en toe zijderupsen. Hoe zijn de eventuele ervaringen van de anderen met dit "nieuwe" levend voer?
Verder beginnen hier de jonge blauwe eksters in de veren te komen en ook is er een koppel siberische lijsters een nest aan het bouwen.
Op eieren zitten verder nog wat mutanten van spreeuwen, merels en heggenmussen, maar die vallen buiten de doelgroep van de speciaalclub.

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten