Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 23 mei 2012, 15:56

Vegabunda,

Dat broedblok was voor de pegodaspreeuwen van vorig jaar. Ik heb hem voor de sier laten hangen.
Ze hebben het nest gebouwd in de rieten mand, het torenvalknestkastje hebben ze niet gebruikt.

Wim

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 25 mei 2012, 18:45

Van mijn zes jongen zijn er nu twee die moeite hebben met vliegen. Sinds donderdag middag zit er een op de grond die helemaal niet meer omhoog komt, sinds vanavond zit er een tweede bij. Ze worden nog wel gewoon gevoed en zijn ook nog wel levendig. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen?

Gr. Wim

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 25 mei 2012, 22:04

Hoi Wim,

Het is hoogst waarschijnlijk waar ik het in een van mijn vorige berichten al over had: Atoxoplasmose. >:(
Morgen direkt Baycox(2,5%) bij de dierenarts halen. Zorg dat je het product in de originele, gesloten verpakking krijgt(!)
2 ml. op 0,5 liter drinkwater. 3 dagen geven, 3 dagen niet en nog eens 3 dagen geven. Doe je niks dan gaan de jongen 1 voor 1 dood. Misschien dat er een paar blijven leven, maar er is ook kans dat ze er allemaal aan gaan. Enfin, je zult de verhalen van de mannen uit H. wel gehoord hebben. Niet voor niks wordt er veel handopfok toegepast...Op dit forum is er trouwens best een hoop info over het onderwerp Atoxoplasmose te vinden.

Deze week hier bij mij nog een stel jonge blauwe eksters en witte spreeuwen voor de hemelpoort weggesleept met Baycox :shock:


MVG

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 25 mei 2012, 22:18

WB,

Ik heb meteen de dierenarts gebeld en vanavond al baycox opgehaald en gegeven.
Nu hopen dat ik voor het eerste jong niet te laat ben. Afwachten.

Wim

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 26 mei 2012, 20:28

goede dag
WB

mijn zwartborst zit nu al zo een 13 dagen te broeden.het gaat zeer voorspoedig wat ik in het begin nog niet had gehoopt.man voert de pop op het nest wanneer ze erop zit houd de wacht op de rand van het nest als het vrouwtje even gaat badderen of eten.en verdedigt het nest heb gezien dat hij best wel wild word van een ekster die in de tuin aan het badderen ging.ik ben aan het kijken voor ring maten maar heb et nog niet gevonden.denk dat je mij daar misschien wel aan zouden kunnen helpen.
daarnaast zit ik met nog een vraag.
ik heb vandaag met iemand gesproken die zegt dat ze 17 dagen broeden heb een paar verslagen gelezen waarin veteld werd dat ze 25 dagen broeden en het getal 21 dagen heb ik ook horen
vallen kan iemand vertellen hoeveel et nou is.

mvg alex

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2012, 22:07

Hoi Alex,

Mooi dat het koppel bij jou toch nog is gaan broeden. Zo zie je maar, de aanhouder wint :D
Voor wat betreft de broedtijd, dat zal Pieter ongetwijfeld kunnen vertellen. Ik zou zelf zeggen tussen de 18 - 20 dagen.

Ik schat dat de ringmaat voor de zwartborstlangstaartgaai ergens rond de 7 mm. ligt, maar ik heb ze zelf nooit gehad, dus ook dat zal iemand die ze gekweekt heeft misschien beter kunnen vertellen.

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 26 mei 2012, 22:36

hallo alex

ze broeden tussen de 18 tot 20 dagen .de jonge vogels bij mij doen het goed zijn intussen 15 dagen oud.
voer als er jonkies zijn om de drie uur .ik voer springers morio,s meelwormen wasmotten.
voer niet te veel met dit warme weer het voedsel is eerder bedorven.ik ring mijn vogels nooit .
het zijn gaaien .ik wil m,n jongen niet verliezen door een ring :cry: en natuurbroed is gewoon prachtig.
alex succes ik hoopdat het je lukt .je mag me altijd bellen.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 27 mei 2012, 10:28

goede dag liefhebbers

bedankt voor de tips.dus niet ringen maar later als ze wat groter zijn dan een soort knijpring geven om te kunnen sexen?
en over het voeren van jongen.om de 3 uur ga ik niet redden helaas vanwege mijn werk.
verder heb ik moriotjes meelwormen en nest ratjes in voorraad.verder dacht ik misschien ook pinkies of maden bij te kopen
en heb ze al beetje gefopt om tofu blokken in reepjes te snijden net zo groot als wasmotten en dat vonden ze heerlijk zou ook een goede optie kunnen zijn?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 27 mei 2012, 10:34

Hoi,

Bij de shamalijsters is het niet zo goed verlopen .

Na 3 dagen lagen de jongen dood op de grond , de pop had ze uit het nest gegooid. :-[

Ze zijn vandaag terug begonnen met hun eerste ei dus binnen 4 dagen gaat ze terug broeden en binnen 3 weken heb ik een nieuwe kans.

Wat moet ik doen ze uit het nest halen en met de hand grootbrengen,of hopen dat het deze keer wel goed gaat?

Ik had vorige keer buffalos levend en krekels in een bak in de voliere gezet waar ze naar genoegen konden gaan jagen.

Dus denk ik dat het aan de voeding niet kan liggen.

Graag wat ervaringen.

Gr smoke.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 27 mei 2012, 11:50

Hoi Smoke,

Belangrijk is om de uitgeworpen jongen goed te bekijken. Waren ze vermagerd, vertoonden ze enige groei, hadden ze een donkere lever of gezwollen darmlussen ? enz. enz. Zo kun je soms de oorzaak van het uitwerpen bepalen. Ook de eerste dagen observeren of de oudervogels wel buffalo's en krekels in de snavel naar het nest brengen. Het zou kunnen dat ze ander levend voer willen geven.
Na 3 dagen de jongen uitgooien is een bekend verschijnsel. Dit komt omdat uitgekomen jongen wel 3 dagen kunnen teren op hun dooierreserves en dus blijven sperren. Als ze in deze periode dan slecht of niet gevoerd worden dan stoppen ze uiteindelijk met sperren en worden automatisch door de ouders verwijderd.

MVG

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 27 mei 2012, 12:55

dus niet ringen maar later als ze wat groter zijn dan een soort knijpring geven om te kunnen sexen?
en over het voeren van jongen.om de 3 uur ga ik niet redden helaas vanwege mijn werk.
verder heb ik moriotjes meelwormen en nest ratjes in voorraad.ik heb net wat extra morio's pinky's en om te proberen casters besteld.
en heb ze al beetje gefopt om tofu blokken in reepjes te snijden net zo groot als wasmotten en dat vonden ze heerlijk zou ook een goede optie kunnen zijn?
heb laatst wat aan het graven geweest hier in het park en kwam mest piertjes tegen en duizend poten en springertjes maar dat hebben ze gewoon laten liggen.
ben zeer benieuwd hoe dit lopen gaat hoop dat ik hier over een week kan melden dat ik wat geluid hoor uit me kooi

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 27 mei 2012, 13:59

Hoi WB

Bedankt voor de raad.

Ik heb de jongen goed bekeken en ik vond dat ze goed waren gegroeid op 3dagen.

Er is me niets opgevallen van gezwollen lever of darmlussen.

Ik denk dat ik inderdaad moet gaan kijken of ze wel goed genoeg voederen.

De pop is weer begonnen met eieren leggen dus binnen een 3tal weken kunnen we het nog eens opnieuw proberen.

Bedankt voor de reactie en hulp .

Ik laat het jullie weten hoe het met de volgende ronde gaat;

Gr smoke.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 27 mei 2012, 22:41

hoi alex

met springers bedoel ik muisjes .geen baby muisjes die zijn duurder 0,25 euro per stuk.
en voor springers betaal ik 22 euro per kilo. en met een kilo voer ik ongeveer een week.
en de ouders nemen het goed op. met eendags kuikens blijft er te veel rotzooi liggen vooral met warm weer is de geur niet zo lekker. de eerste dagen vooral witte morio,s en witte meelwormen en diepvries pinky,s

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 27 mei 2012, 22:41

hoi alex

met springers bedoel ik muisjes .geen baby muisjes die zijn duurder 0,25 euro per stuk.
en voor springers betaal ik 22 euro per kilo. en met een kilo voer ik ongeveer een week.
en de ouders nemen het goed op. met eendags kuikens blijft er te veel rotzooi liggen vooral met warm weer is de geur niet zo lekker. de eerste dagen vooral witte morio,s en witte meelwormen en diepvries pinky,s

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 28 mei 2012, 11:06

hoi pieter

ok ik zat te kijken om die beestjes te kopen en zag toen bij mestpiertjes springers staan vandaar de verwarring.
zijn nest ratjes ook goed?de rest is onderweg.hopen dat er wat gebeurd komende week.bedankt voor het andwoord
over die kuikens trouwens daar is vorige keren steeds overheen gelezen.

dinsdag

eerst moet ik zeggen dat ik zondag steeds kreetjes hoorde maar zag niks gebeuren.
heb heugelijk nieuws kon vanavond een keer kijken
en verwachte het niet maar er ligt een jong van duim dikte en groote
terwijl ik eigenlijk niks extra gevoerd heb gewoon normaal ben gelijk nest ratjes
en morio wormen en tofu gaan voeren.en heb et gezien dat ie het jong voerde.
de pop ging staan en tussen de poten stopte hij het voer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten