wanneer jongen appart zetten

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

wanneer jongen appart zetten

Bericht door jeroen » 07 jun 2011, 21:41

hallo

ik heb 2 koppels roodsnavelkitta's met jongen 1 nest is 6 weken oud andere nest 5 weken ( halve staart is al ontwikkelt )
beiden natuurbroed en door hun ouders grootgebracht beide koppels zitten weer op eieren wanneer mag ik de jongen
appart zetten ? ik heb ze zelf nog niet zien eten , maar vliegen goed rond en kunnen zich voor de rest goed behelpen
heeft iemand hier ervaring mee of tips


mvg
jeroen

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: wanneer jongen appart zetten

Bericht door White_Blackbird » 08 jun 2011, 10:53

Altijd lastig Jeroen. Ik heb hetzelfde bij mijn blauwe eksters. De eieren van de 2e ronde moeten de 10e uitkomen en de jongen worden nog altijd bijgevoerd door de ouders...Die 2e ronde gaat dan ook vaak mis bij de kraaiachtigen. Ik zie dat bij mijn eksters en ik hoor het ook van de mensen met langstaartgaaien, boomeksters etc.
Belangrijk is in ieder geval dat de jonge vogels zelfstandig zijn voor je ze weghaalt bij de ouders. Meestal geeft de lengte van de staart een indicatie. Staart op lengte = zelfstandig. Vaak is dat als de eieren van de 2e ronde op uitkomen staan.
Het zou dus moeten kunnen...

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: wanneer jongen appart zetten

Bericht door Vagabunda » 04 jun 2012, 21:28

Ik had bij deze vraag nog een bijkomende vraag:

Wat nu als je de jongen van de twee koppels samen plaatst in 1 grote voliere? zou dat gaan? Tijdelijk dan he ;)
Of wat als je jongen van een 1e ronde hebt, kan je daar nog jongen van een 2e ronde bijsteken? Of lukt dat niet meer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten