Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 14 jun 2012, 09:53

W.B Bedankt hier heb ik echt wat aan.
:D :D :D

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 14 jun 2012, 22:01

hwamei,

Wat is er met de ouders gebeurt als ik vragen mag van de bm?

Hier hadden de shamas weer jongen maar helaas na 3 dagen waren ze dood ik begrijp het niet ik denk dat de pop te weinig voedert .

Ik moet duidelijk nog iets anders verstrekken van voeding .

Ze zijn terug aan het nestelen dus binnen 3 weken een nieuwe kans.

Wel beetje geluk gehad ook want de man was ontsnapt uit de voliere , maar na een nachtje stappen van de man kon ik hem terug vangen door de pop in een kistkooi in de voliere te zetten , deur open

van voliere en man vloog zonder problemen terug binnen. :lol: .

Mensen die ervaring hebben met shamas mogen me altijd nog wat tips geven graag om toch vogels op stok te krijgen.
Gr smoke

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 14 jun 2012, 22:57

Hallo Smoke,

Kat of uil, in inieder geval een beest waar ik graag nog een laatste gesprek mee zou willen. >:(
WB ik had de keuze uit 3 soorten puppybrokjes van eukanuba ik heb maar die voor de kleinste honden genomen.
Het week maken is nog wel oefenen, en morgen ga ik handopfok van Avian halen, van de 10 voederbeurten op een dag hoeveel zou jij dan met Avian adviseren en de rest automatisch met puppy brokjes.

VrGr

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 15 jun 2012, 08:24

WB,

De kern van de puppy brokjes blijven wel hard, moet ik ze langer weken of is dit geen probleem.
Ik hoop dat dit de laatste vraag was, ik wil je ook niet gaan vervelen.

:wink:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 15 jun 2012, 08:25

hwamei schreef:Hallo Smoke,

Kat of uil, in inieder geval een beest waar ik graag nog een laatste gesprek mee zou willen. >:(
WB ik had de keuze uit 3 soorten puppybrokjes van eukanuba ik heb maar die voor de kleinste honden genomen.
Het week maken is nog wel oefenen, en morgen ga ik handopfok van Avian halen, van de 10 voederbeurten op een dag hoeveel zou jij dan met Avian adviseren en de rest automatisch met puppy brokjes.

VrGr
Een handje brokjes in een kommetje doen en daar ruim water bijgieten zodat de brokjes gaan drijven. Na 2 uur weken zijn de puppybrokjes geheel verzadigd en zacht. Meestal begin ik de dag met Avian en zet ondertussen wat brokjes in de week. Er is geen vaste hoeveelheid voerbeurten aan te geven. Zoals gezegd heb ik ook jonge vogels prima groot gekregen met alleen brokken en ook met alleen Avian. Voordeel van brokken is dat het schoner werkt, met Avian wordt het soms wel eens een beetje geklieder op de veren van de vogels en ook is het niet altijd makkelijk om de juiste smeuigheid te krijgen. Daar staat tegenover dat er in Avian probiotica zit. Maar of dat bij vogels die al in de veren zitten van doorslaggevend belang is waag ik te betwijfelen. Wat wel opvalt is dat vogels die alleen Avian krijgen wel eens wat kleur in de vleugels en staart missen. Er ontstaan dan van die grijswitte stukken die na de jeugdrui en reguliere voeding trouwens wel weer verdwijnen.
Wel belangrijk is om minstens 2 x per dag nieuw voer aan te maken. Zowel brokken als Avian gaan zeker bij warm weer op een gegeven moment natuurlijk verzuren. het zou best kunnen dat je met aangemaakt voer wel een dag kan doen, maar ik heb nooit de proef op de som willen nemen :wink:

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 15 jun 2012, 08:30

hwamei schreef:WB,

De kern van de puppy brokjes blijven wel hard, moet ik ze langer weken of is dit geen probleem.
Ik hoop dat dit de laatste vraag was, ik wil je ook niet gaan vervelen.

:wink:
Dat de kern hard blijft is geen probleem. De vogels hebben daar echt geen probleem mee. Je kunt ook nog even wat water bij de brokken gieten. Ze zuigen aardig wat op en worden 2 x zo groot. Je zult zien dat ze uiteindelijk helemaal zacht worden. Het weken zorgt ervoor dat de vogels genoeg vocht binnen krijgen, zodat je ze geen extra water hoeft toe te dienen.

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 15 jun 2012, 08:45

WB Goeiemorgen en bedankt helemaal duidelijk. :D

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 15 jun 2012, 08:59

Hwamei succes en laat maar weten of het gelukt is.
Hierbij nog een plaatje dat ik gisteren maakte van mijn 3 handopfok roodstaartgaailijsters.
Ze zijn alweer een paar weken zelfstandig.

MVG

Afbeelding

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 15 jun 2012, 09:48

zien er schitterend uit, hoe is het met de geelkelen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 15 jun 2012, 12:19

Door 1 koppel werden er in april nesten gebouwd en weer afgebroken en ik vond 2 leeggegeten eieren op de grond.
Het andere koppel heeft sinds enige tijd een prachtig nest, maar ik zie geen eieren verschijnen. Beide poppen zijn pas 1 jaar oud, dus ik denk niet dat het dit jaar wat gaat worden. >:(

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 15 jun 2012, 20:47

jammer :(

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 18 jun 2012, 00:17

Beste WB,

Ik zit nu op een schema van om de twee uur en ze eten dan per vogel ongeveer 5 brokjes en stoppen dan met sperren, dan lijkt het of ze genoeg hebben. 10 min later sperren ze weer maar natuurlijk niet meer zo fel, ik geef dan niets want ik ben als de dood voor overvoedering. ik ben dus van je advies van om de 1,5 uur afgestapt omdat ze nog minder brokjes aannamen en wat flauw sperde. nu zijn ze ook met moment behoorlijk actief tussen de voedermomenten. vanaf morgen ga ik toch weer terug naar jouw advies van 1,5 uur mede om dat ik denk dat ze dan nu hier wel aan toe zijn.
Wat vindt je van mijn handelswijze zover?

VrGR

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 18 jun 2012, 17:17

Hallo Hwamei,

Volgens mij doe je het uitstekend. Die handopfok is voor een deel ook een gevoelskwestie en het is helemaal niet erg om een een voeding over te slaan of de jongen eens een paar uur te laten hongeren. Vandaag bijv. kon ik mijn jonge Siberische lijsters niet naar mijn werk meenemen en moesten ze het 5 uur zonder voeding doen. Geen enkel probleem.
Dat om de 1,5 uur voeren is een richtlijn, die over het algemeen goed werkt bij de mensen die regelmatig handopfok toepassen. Voor overvoeren hoef je bij vogels die al dik in de veren zitten trouwens niet zo heel bang te zijn. Als ze genoeg hebben stoppen ze gewoon met sperren en van die eiwitrijke puppybrokken hebben ze er gewoon niet zo heel veel nodig om toch goed te groeien.

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door pieter » 18 jun 2012, 22:19

he white blackbird hier alles oke m,n langstaartgaaien zijn inmiddels 5 weken oud.
en zitten er strak bij. mijn roodvleugelsgaailijsters zijn met het nest aan het bouwen(eindelijk) nu maar hopen dat dit koppel het doet.
ik zie je donderdagavond bij klaas, :lol:

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 21 jun 2012, 14:33

hallo allemaal.

De eerste poging met de witkruinroodborst tapuiten ging fout. Een dag nadat ik een ei had gevonden was het ei verdwenen. Daarna werd het nest ook helemaal afgebroken.

Nu hebben ze op een andere plek sinds gister 2 eieren dus hopen dat het toch nog gaat lukken dit jaar.

bij me zilveroornachtegalen gaat het goed, maar het is nog te vroeg voor nestbouw. ze zitten pas 2 weken bij elkaar.

Heeft er iemand kweek ervaring met de groene woudhop? ik weet niet hoe ik ze aan het leggen krijg.

mvg monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten