nachtegalen uitgevlogen, help!

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door bart1 » 23 jun 2012, 11:15

De jonge nachtegalen zijn uitgevlogen, na 12 dagen! Ze lijken nog niet klaar, ze zien er een beetje uit als een iets te vroeg uit het nest gekomen zebravink. Nog geen mooi gesloten verenpak. Zo klein als een halfwas muisje. Geen staart en hele dikke ogen!
Nu het volgende, veel katten in de buurt... vanochtend al 3 katten om de voliere!!! de nachtegalen zitten ook op de grond tegen het gaas in plaats van in de struiken bijvoorbeeld...

Ik heb een idee maar weet niet of dat kan, een speciekuip met wat houtkrullen en hooi etc en daar de jongen in zetten tussen de struiken? Kan dat?

Groet

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door White_Blackbird » 23 jun 2012, 16:04

Hoi Bart,
Bij mijn weten vliegen nachtegalen altijd uit na een dag of 12 en zijn dan opvallend hulpeloos.
De meeste verliezen treden dan ook op in de eerste dagen na het uitvliegen.
Dat plaatsen in een speciekuip is zeker geen gek idee, als de ouders het voor hun vreemde object accepteren.
Zorg er wel voor dat de kuip onder een afdak staat en klem onderin de kuip iets van een zitstok of tak.

Volières natuurlijk altijd voorzien van schrikdraad. Van katten en andere roofdieren heb je dan nooit meer last. :)

MVG

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door bart1 » 23 jun 2012, 18:07

Hoi WB,

Het lijkt nu al iets beter dan vanochtend. Het schrikdraad zal er komen!!

de speciekuip is niet nieuw voor ze, ik voer er de meelwormen/buffalo/krekels in.
De meelwormen zal ik maar weghalen want ze hebben ze nu 1 dag en de man jaagt de pop het hele hok door!

Hoop dat ze op stok komen, zullen zien! Dank voor je antwoord.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door bart1 » 23 jun 2012, 21:12

De pop raakt redelijk uitgeput, vanmiddag mocht die nog tegen het gaas hangen. Nu alleen nog maar vliegen...
Wel jammer, had gedacht dat het nu wel even goed zou gaan. Moet ze wel vaak storen zo op deze manier.

Is het verstandig om de meelwormen niet te voeren, of een paar per dag bij wijze van spreken?
Het menu is dan: buffalo, wat krekels, sprinkhaan af en toe, diepvries wasmotlarven, en een paar levende wasmotten.

De jongen zitten inmiddels in de speciekuip, ze bleven maar tegen het gaas klimmen (tot een meter hoog) en het stikt hier van de katten....

Iemand nog advies of tips?

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door Wouard » 24 jun 2012, 11:28

in het begin zette ik mijn jonge nachtegalen zelf in de bossen als ze steeds tegen het gaas zaten. Droog zitten is wel belangrijk. Weldra zullen ze redelijk kunnen vliegen, maar landen duurt iets langer nog.

Ik heb zelf 3 katten en nog nooit een vogel verloren door een kat. Maar ja ik haalde ze wel zoveel mogelijk van het gaas.

Voor die man heb ik geen oplossing zo. Hem apart zetten is ook geen goed idee, omdat de vogels dan naar elkaar kunnen blijven roepen en vergeten de jongen te voeren. Ik vermoed dat verwijderen van meelwormen ook geen effect heeft, omdat er levend voer verstrekt moet blijven worden om de jongen te voeren. Afwachten, misschien wordt de man rustiger als hij er aan gewend is dat de jongen uit het nest zijn en zijn energie kwijt kan in het voeren van de jongen, of bouwen van volgend nest.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door White_Blackbird » 24 jun 2012, 12:07

Hallo Bart,

Je zou de man ook even apart kunnen zetten in een kooi en die in de volière plaatsen/ophangen. De man geen levend voer meer geven. De pop kan haar jongen best een tijdje alleen voeren. Na een paar dagen zou je de man dan weer kunnen loslaten.

MVG

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: nachtegalen uitgevlogen, help!

Bericht door bart1 » 30 jun 2012, 18:54

Hallo allemaal,

Na een week leven ze nog steeds! Zitten veilig in de bossen. De pop is alweer bezig het nest te fatsoeneren. Gok dus op nog een ronde.
De jongen groeien goed. Benieuwd wat het zijn!

Hoe doen jullie dat met de verkoop van de vogels? Ik heb niet zo een zin om mensen via bijvoorbeeld marktplaats thuis bij mijn voliere te ontvangen.

Groet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten