KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 21 mei 2013, 09:31

monileger schreef:yow vagabunda,

Misschien toch een koppel beo's eind van het jaar dan?
Haha, jah, ik reken er eigenlijk niet op ;)
Teleurstellingen voorkomen.
Al zou ik volgend jaar dolgraag een koppel opzetten, dus duimen maar dat de kitta's het nu beter gaan doen.

Baardvogels zijn wel heel wat actiever aan het worden, luidruchtiger doorheen de dag, vooral de pop.
En de fluitvogels vinden het super om daar tegenop de fluiten natuurlijk :D
Er wordt toch al voorizchting enkele houtsnippers uit de nestbakken gehaald.
Hele leuke, mooie en actieve vogels toch ook die vuurkruintjes!
Afbeelding

Deze jongens kunnen er qua volume wel tegenop, maar dat is dan maar even in de ochtend of avond :)
Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 21 mei 2013, 18:47

hoi vagabunda,

die vuurkruinen blijven mooi. Jammer van het geluid dat ze maken. Was het nou wat minder vaak en hard dan was het voor de woonwijk geen probleem maar wij hebben ze al een paar keer gehad en weg moeten doen voor de buren.
De kleuren en het gedrag zijn prachtig.

Hoop dat je ermee kweekt. zou leuk zijn.

deze reuzen ijsvogel vind ik persoonlijk veel mooier dan de blauwvleugel.

Er zijn nu veel beieneters en ijsvogels misschien wat voor jou man. kan je een mooi kweek project van maken.

Houd mij maar op de hoogte over je kitta's misschien zijn er aan het eind van het seizoen nog beo's beschikbaar.

groet monileger

pieter
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door pieter » 21 mei 2013, 18:59

hier in het hoge noorden is het nog rustig .de balie spreeuwen zit nog te broeden en zwartborstlangstaartgaai zit op drie eieren.
de gaailijsters werpen de eieren er allemaal uit.de middel beo,s doen nog niks.
bij de Bontenbals meer succes. geweldig jongens
de boomeksters hebben hun plekje ook gevonden ze zijn aan het nestelen.
de bicolers zijn nog te jong net zo als de grote beo,s en de witkop buulbuuls het zijn jonge vogels van laat vorig jaar.
en vagabunda mooie voliere,s en een mooie collectie vogels

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 21 mei 2013, 19:53

Jah Pieter, van hier in het zuiden toch ook wel respect voor jouw collectie! Die sumatraanse doen men ogen prikkelen :wink: :mrgreen:
Vind ik samen met de rosse een prachtige ekstersoort die jammer genoeg heel weinig tot amper te vinden zijn en gekweekt worden! :-\

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 21 mei 2013, 21:21

Hoi Pieter,

een zeldzame verschijning op het forum. Bij de bontenbals gaat het zeker goed.

De beo's groeien goed. Hoop dat ze het allemaal redden tot de 2 weken. Dan word de kleinste eruit gehaald.
Wat voer jij je beo's eigenlijk?

ik had denk ik de mazzel dat ik ze in de winter verwarmd heb gehouden en vroeg een blok gegeven heb. Ze mochten niet naar buiten in de winter.

mvg monileger

sroorda
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sroorda » 21 mei 2013, 21:54

Hier begint het nu ook een beetje op gang te komen. Ik had jonge witkopbuulbuuls maar die hebben ze na 2 dagen in de steek gelaten.
De hyacintgaaien zitten nu 14 dagen op 4 eieren. de saniogaailijsters zitten sinds afgelopen donderdag te broeden. De sumatranen heb ik begin vorige
week een nieuw nest gegeven, ze hebben er al mooi wat takjes en mos ingesleept, nu maar afwachten. De druppel en roordstaartgaailijsters doen nog helemaal niks.
WB, hoe gaat het met de geelkelen? Hebben die al eieren? Iedereen zet er mooie foto's op van vogels en volières. Dat moet ik ook nog een keer leren.
Moet maar een keer een cursusje volgen denk ik. Julien en Alex , jullie hebben al mooie resultaten geboekt met de gaaien en beo's.
Hoop dat ik ook snel een succesje kan melden.

mvg Symen

Wimp
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wimp » 21 mei 2013, 21:57

Hier zijn vandaag de drie blauwe eksters uit het nest gesprongen. De vlucht van de eksters grens aan die van de kittas en ik heb er alleen maar gaas tussen. De kittas zien de jongen als lekker hapje en het ging vanmiddag dan ook een paar keer net goed. Heb de kittas nu opgesloten in hun binnenhok en ben vanavond naar de bouwmarkt geweest voor wat rietenmatten. Morgen vroeg zal ik ze plaatsen, zodat ik de komende dagen met een gerust hart naar mijn werk kan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 22 mei 2013, 10:33

Hoi Roorda,

Jammer van die witkoppen. Ik had ze graag met de hand grootgebracht voor je.

Duimen dat het gaat lukken met die Sannio's en Sumatraanse boomeksters. Allebei soorten die op de rand van uitsterven staan in gevangenschap >:(

Hier gaat de kweek vooralsnog erg voorspoedig.
Op eieren:
1 koppel zilveroren (uitkomst morgen)
2 koppels Siberische lijsters (uitkomst overmorgen)
1 koppel Roodstaartgaailijsters (uitkomst over 5 dagen)
2 losse poppen grijskaplijster (zitten samen met roodborst en witkoplijstermannen)

Jonge vogels:
3 roodstaartgaailijsters
4 roodvleugelgaailijsters
9 merels (mutaties)
3 blauwe eksters

De geelkelen deden maar weinig, afgezien van het rondvliegen met nestelmateriaal. Vorige week heb ik als laatste wanhoopspoging 2 koppels geelkeelgaailijsters bij elkaar gelaten en nu lijkt er wat te gaan gebeuren. Ik heb in ieder geval van een afstandje een afgebouwd nest gezien, maar durf er niet in te kijken, bang om het te verstoren. Hoop dat er nu eindelijk eens eieren gaan verschijnen.

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 22 mei 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

PRODIER
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door PRODIER » 22 mei 2013, 11:17

Goeiemorgen WB,

Bij ons zijn inmiddels de eerste 2 geelkelen 16 dagen oud en gaan nu regelmatig door de kooi op verkenning.
Helaas heb ik ze met de hand groot moeten brengen na de stortregens van vorige week maandagavond die me uiteindelijk een van de jongen koste.
Ze doen het perfect op de geweekte puppybrokken en Avian-handopfok , natuurlijk afgewisseld met krekels, wasmotlarven en witte meelwormen.
Inmiddels zit de pop weer op 4 eieren en we hopen dat het nu beter gaat anders ben ik weer genoodzaakt om de jongen weg te halen.
We wachten het maar af.
P.S. ik wil wel een filmpje of foto van de jongen plaatsen maar ik ben daar niet zo handig mee, dus laat ik het vanavond op onze website zetten door onze webdesigner (duur woord voor iemand die alles met computers kan)

Gr. Mart

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 22 mei 2013, 18:55

Goed gedaan Mart,

Dat zijn weer 2 beauties erbij. Het geeft niks dat je ze met de hand moet grootbrengen. Eerst maar eens een flink bestand opbouwen, dan kun je je daarna altijd nog gaan richten op natuurbroed. Geen risico's nemen met deze zeldzame en mooie vogels. Als je twijfelt gewoon uit het nest halen. Handopfok betekent, zeker vanf een dag of 9, vrijwel 100 % zekerheid dat de vogels volwassen worden. Ook zonder die extra insecten komen ze trouwens perfect groot, maar kwaad kan het natuurlijk nooit :D Het gaailijsters met de hand grootbrengen kent eigenlijk maar 1 nadeel: het duurt vreselijk lang (ca. 5 weken) vòòr de jongen zelf gaan eten. Pffffff :mrgreen:

Foto's en filmpjes plaatsen is niet echt moeilijk. Ergens in het kweektopic bij de beokweek van Monileger geef ik een eenvoudige uitleg. Kijk daar anders eens even.

MVG

Afbeelding

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 22 mei 2013, 19:37

hallo liefhebbers

hallo s Roorda jammer van de witkop buffelwevers hopen dat ze snel weer een nieuwe poging doen
hoop dat de sumatraanse bos eksters succes krijgen.
die foto's plaatsen is achteraf echt niet moeilijk maar mocht u niet vaak foto's hebben kan rene misschien helpen
maar vorige pagina heeft wb het aan monileger uitgelegt.ik heb toen kunnen zien hoe het ging toen kon ik het ook.
gelukkig wimp dat je nog niet hoeft te werken dan anders had je een teleurstelling kunnen verwerken nu.
mooi lijstje wb bij de jongen en bij de aankomende jongen hopen dat de geel kelen daar ook nog bij komen.
mijn vader heeft vroeger ook 2 koppels gehad 1 koppel was vrij snel dood maar die andere hebben we toch lang gehad
tot zelfs een jong.toch mooi dat prodier en jij onder andere de soort in stand houden.
hier gaat het goed met het jong het word goed gevoerd en de ring blijft zitten en de ouders hebben niks door gehad.
enige mindere is dat ik vermoed dat de eieren van de zwartborsten niks meer worden.het is mooi dat er 1 is en liever 1 dan geen maar als je ziet dat er 1 jong uit 9 eieren is gekomen is dat wel jammer.

mvg alex

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 22 mei 2013, 19:46

Prachtig WB!!

Ik hoop dat je jongen op stok krijgt Mart!
En vooral die sumatraanse intereseren me! Zie maar dat je het europese bestand mee in stand helpt houden ;)
Zou heel mooi zijn moest de kweek daar mee lukken. Is samen met de rosse boomekster een favoriet van me, jammer moeilijk aan te komen :(

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 22 mei 2013, 22:59

mijn java beo\'s hebben eerst een ei op de grond laten vallen. helaas stuk. vervolgens zitten ze nu in een blok . ik heb in ieder geval 1 ei gezien alleen dat lijkt kleiner dan het kapot gevallen ei. enfin. we zullen zien.

JuulTummers
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JuulTummers » 23 mei 2013, 08:48

[quote="White_Blackbird"]Goed gedaan Mart,

Dat zijn weer 2 beauties erbij. Het geeft niks dat je ze met de hand moet grootbrengen. Eerst maar eens een flink bestand opbouwen, dan kun je je daarna altijd nog gaan richten op natuurbroed. Geen risico's nemen met deze zeldzame en mooie vogels. Als je twijfelt gewoon uit het nest halen. Handopfok betekent, zeker vanf een dag of 9, vrijwel 100 % zekerheid dat de vogels volwassen worden. Ook zonder die extra insecten komen ze trouwens perfect groot, maar kwaad kan het natuurlijk nooit :D Het gaailijsters met de hand grootbrengen kent eigenlijk maar 1 nadeel: het duurt vreselijk lang (ca. 5 weken) vòòr de jongen zelf gaan eten. Pffffff :mrgreen:

Foto's en filmpjes plaatsen is niet echt moeilijk. Ergens in het kweektopic bij de beokweek van Monileger geef ik een eenvoudige uitleg. Kijk daar anders eens even.

MVG

Afbeelding[/quote\

Ik heb altijd gedacht dat de geelkeel gaailijster onderstaande vogel was, blijkbaar is er dus een geelborst en een geelkeel gaailijst.
Wij hadden vroeger thuis een koppel geelborst gaailijsters, erg mooie en sociale vogels, kweekt hier iemand nog mee in NL?

http://orientalbirdimages.org/birdimage ... rd_ID=1611

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 23 mei 2013, 17:13

hallo,

vandaag een drama bericht bij de Bontenbal. De mooie verhalen dat het hier zo goed gaat kunnen de prullenbak in.
Gister lag opeens het jongste beotje uit het nest. Dat kan gebeuren maar vandaag zijn de andere 2 er ook uit gegooid.
Natuurlijk net op een tijd dat je niet thuis bent om ze op te vangen.

Waarom het is gedaan zou het niet weten. De jongen zien er mooi en gaaf uit. Gaf het zelfde eten wat ook goed leek te gaan.
Hier had ik geen rekening mee gehouden, 1 dood jong oke maar 3 ??? ??? .

Moet deze ronde maar snel vergeten, als dat lukt. Papa en mama beo moeten echt hun best nog gaan doen want dit kan natuurlijk niet. 3 mooie volle jongen dood laten gaan.

wat een drama. :( :(

groet monileger

Plaats reactie