Kweek 2014

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door monileger » 17 jun 2014, 20:08

Hallo.

Even een update betreft het ringen van de nachtegalen. Mijn vader heeft het nog eens geprobeerd met wat spuug en dat ging prima. Het had geen moment later moeten gebeuren.

Groet monileger

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door smoke » 18 jun 2014, 12:45

De jonge shamas doen het goed hier

Ik heb er nu 7 en de pop zit terug op 5 eieren

Na wat tegenslag in het begin van het jaar gaat het nu wat lekkerder

Gr smoke

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door wjvdlinden » 18 jun 2014, 12:55

smoke schreef:De jonge shamas doen het goed hier

Ik heb er nu 7 en de pop zit terug op 5 eieren

Na wat tegenslag in het begin van het jaar gaat het nu wat lekkerder

Gr smoke

Smoke klinkt super goed. Hier is nu 1 shama uitgevlogen.

Mijn tweede pop broed nu ook. Weet nog niet of de eieren bevrucht zijn.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door monileger » 18 jun 2014, 13:56

hoi wjvdlinden,

Mooi resultaat man. Het eerste jong op stok is er. Netjes.

Hoe gaat het met de brilvogels?

groet monileger

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door wjvdlinden » 18 jun 2014, 16:36

monileger schreef:hoi wjvdlinden,

Mooi resultaat man. Het eerste jong op stok is er. Netjes.

Hoe gaat het met de brilvogels?

groet monileger
Monileger,

Twee jonge brilvogels. Mogelijk vandaag ringen.

Drie jonge roodoorbuulbuuls zijn maandag uitgevlogen. Gisteravond zag ik er twee naast elkaar zitten op stok. De derde zag ik niet. Ben ook niet gaan zoeken.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door monileger » 18 jun 2014, 17:09

Je bent lekker bezig.

Hoop voor je dat je nog wat meer schama lijsters kweekt

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door monileger » 19 jun 2014, 10:24

hallo,

Gister heeft mijn pa de afrikaanse hoppen kunnen ringen met 6,5 mm. Het ging nog maar net, dat komt doordat de achterste tenen heel lang zijn, hierdoor moet je de ring eigenlijk om de elleboog krijgen en dan terug proberen te trekken. Maarhet lukte.

Bij het ringen miste de jongste van de 4. Die is denk ik toch te ver achtergebleven.

De japanse nachtegalen liggen ook nog steeds in het nest.

na hoeveel dagen vliegen nachtegalen uit?

groet, monileger

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Laatste van een vogelsoort in Europa

Bericht door SvdBranden » 19 jun 2014, 12:52

Ik weet niet hoe jullie hier over denken maar er gaan een aantal soorten verdwijnen uit onze volières als niet iemand of meerdere de handschoen tijdig oppakken.
Ik voorspel dat het bestand van de grijsflank/blauwoog/Garrulax caerulatus caerulatis binnen een paar jaar alleen nog bestaat uit oude vogels, dit geldt ook voor de monileger.
Ik praat dus over die vogels waar nauwelijks of niet mee wordt gekweekt ondanks verwoede pogingen.
Wie kent nog meer genomineerde ?

:(

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door White_Blackbird » 19 jun 2014, 15:10

Ach Sjef,
Je kunt je waarschijnlijk beter afvragen welke soorten er nog wel zullen zijn over een paar jaar. :wink:

Soorten die op het punt van verdwijnen staan zijn behalve de soorten die jij noemde o.a. Elliot gaailijster, Goudvleugelgaailijster, Kastanjekap gaailijster, G. gularis, Sannio gaailijster, Grote Borstbandgaailijster etc.
Geelkeel en bicolor zitten in Europese kweekprogramma's, dus die redden het waarschijnlijk wel.

En als jij en ik en nog 5 anderen stoppen met fokken is het met enkele andere soorten gaailijsters ook snel gedaan.
Er wordt eigenlijk maar heel weinig gefokt.
Kijk alleen maar eens wat er de afgelopen jaren door de mensen op dit forum is gekweekt aan gaailijsters...
Men blijft het proberen in te kleine vluchtjes met te weinig begroeiing tot de vogels uiteindelijk te oud zijn en geen eieren meer produceren. Of men wil geen handopfok toepassen of weigert vogels te kuren en uiteindelijk worden de laatste stokoude exemplaren op internet aangeboden en circuleren ze nog een tijdje onder de liefhebbers. Einde verhaal.

Maar misschien dat er zomaar ineens weer wat soorten geïmporteerd gaan worden. Als de prijzen maar hoog genoeg zijn, komen ze vanzelf weer binnen. Dat kun je mooi zien aan al die Afrikaanse en Zuid Amerikaanse soorten die ineens op de markt zijn verschenen.
En dan begint het hele liedje gewoon weer van voren af aan (zie ook tangara's, manakins, vliegenvangers, tapuiten, niltava's, sunbirds, zijdestaarten, ijsvogels en bijeneters )

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door minla » 19 jun 2014, 16:44

Ja helaas zullen er inderdaad wat soorten gaan verdwijnen. Deels doordat er met de nog gehouden dieren niet serieus genoeg mee omgegaan word. Maar ook omdat de animo voor deze hobby natuurlijk sterk aan het teruglopen is. Mensen hebben veel stress en te weinig tijd om zich met deze hobby bezig te houden denk ik.

Maaaaar vandaag wel mijn goudkapfiskaal kunnen ringen met een 5mm ring, wat nog maar net ging. De gouden kap is al te zien bij het jong. Morgen weer een winkelwagen krekels en wasmotten halen en dan kunnen ze er weer een weekje tegenaan.

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door gem » 19 jun 2014, 18:47

@ minla:dat zal ik Louis laten weten.die zal er blij om zijn :)
Vogels zijn beestig tof!

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door Roy » 19 jun 2014, 21:53

Hier bij mij gaat het goed, de jonge witwanggaailijster groeid als kool :D .
Pa en ma zijn alweer met nestmateriaal aan het vliegen dus misschien doen ze nog wel een ronden.

Dat klinkt niet zo positief allemaal die gesprekken hier boven :roll: .
Ik zal mijn uiterste best doen om deze interessante vogels voor onze volières te behouden.

Hoe staat het met je kweek resultaten WB? Nog nieuws?

Gaaf Minla dat het nog steeds goed gaat bij jouw, heb je nog meer soorten gekweekt.

groeten Roy.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door minla » 20 jun 2014, 18:55

Roy ik kweek alleen met Goudkapfiskalen. Ik heb een ruime voliere van 10 x 4 meter en heb daar altijd maar 1 soort inzitten. En dit lijkt ook de sleutel naar het succes te zijn, want zo kweekte ik ook al met roodwangtimalies, witwanggaailijsters, en Chinese spotlijsters. Allemaal in het jaar dat ik ze kocht en allemaal natuurbroed. En natuurlijk vind ik het wel eens "rustig" in de voliere, maar ik verkies toch de kweek boven mijn eigen kijkplezier.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door Roy » 20 jun 2014, 20:19

Dat zijn al heel wat mooie soorten die je hebt gekweekt Minla.
Ik ben het helemaal met je eens dit is de manier om dit soort vogels te kweken!
Helaas moet ik het met een wat kleiner verblijf doen :cry: maar het is toch gelukt.

Groeten Roy

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door minla » 20 jun 2014, 20:48

Hoe groot is je verblijf dan Roy? En hoeveel jongen hebben de witwangen of was het er ook 1? En welk levend voer geef jij ze? Ik geef hier eigenlijk van alles wat er te krijgen is. Maar diepvries raken ze sowieso niet aan als er jongen zijn, en meelwormen laten ze ook links liggen. Maar de krekels en "in beperkte hoeveelheid aangeboden" wasmotten zijn duidelijk favoriet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten