Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 30 apr 2009, 11:43

Vandaag hebben de bruine maskergaailijsters het eerste ei gelegd. Het ei is helder blauw van kleur en persoonlijk vind ik het ei groot uitgevallen als je deze vergelijkt met de grootte van beide vogels. Beide vogels hebben hun aandeel gedaan ten aanzien van de nestbouw. Er is hoofdzakelijk cocosvezel verwerkt in het nest. Ze hebben gebruik gemaakt van een extra groot tralienestkasje welke aan de buitenkant omgeven is door kunstgroen. Ook hebben beide koppels roodstaartgaailijsters meer interesse voor de verschillende aangeboden nestmogelijkheden. Wordt vervolgt.....

Groetjes,

Wim

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Jandb » 01 mei 2009, 13:12

Na een kleine tegenslag, ziet het er nu terug allemaal veel beter uit :) Ik heb een prachtige man voor mijn pop witwanggaailijster gevonden, ze waren de dag zelf al snel gewend aan elkaar, ze zitten zelfs elkaar al te kroelen! Vandaag heb ik de man even met wat nestmateriaal gezien :) Ik hoop nog op een eventueel broedsel dit jaar! Eergisteren was er ook veel te beleven in de volière ernaast, ik hoorde gepiep, dat kon maar één iets betekenen, Jongen! Snel het dieet wat uitgebreid, witte meelwormen en een mix van diepvriesinsecten... Echter de ouders aten de witte meelwormen zelf op en ze keken niet om naar het andere voer... Wat moet hier nu mee? Ze waren wel zeer geïnteresseerd in insecten die aan de volière draad kwamen te zitten of in de volière rond vlogen. Behendig pakte de pop deze en at ze weer zelf op... Nu ja, afwachten dan maar. De morgen daarop, slecht nieuws geen gepiep meer... Vooraan lag een jong met eischelp in de volière. Ik heb ondertussen al geleerd dat het met vallen en opstaan is.

Ik laat ik de het koppel rustig doen, in de namiddag weer gepiep, volgend ei uitgekomen :) Ik zag de ouders toch met enkele meelwormen richting nest vliegen, nu zijn we twee dagen verder en ze voeren het assortiment dat ik ze geef. één of meerdere jongen, zitten nog steeds in het nest, je ziet bij het voeren het bekje er al bovenuit komen! De japanse nachtegalen worden ook al wat broedser, als de volière van mijn moeder klaar is, kan de jonge pop van 2008 daarin en zit het kweekkoppel weer apart. Ik ben zeer blij dat het met de eerste ronde van de blauwogen al meteen prijs is, zeker omdat het een nieuwe pop sinds maart dit jaar.

pedro

Re: Kweek 2009

Bericht door pedro » 01 mei 2009, 20:55

hier in friesland gaat het ook goed. twee dikke jonge boomeksters en de purpergaai zit lekker te broeden m,n langstaartgaaien zit op zes eieren dus het word volgende week druk.
julian gefeliciteerd met je vier jonge witborsten hopelijk zit er een pop tussen kunnen we weer een koppel maken.en ime hoe gaat het met de hand opfok? weet je al wat meer over de gaaien best moeilijk he.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 01 mei 2009, 21:24

Dat gaat zeker goed, daar bij jou Pedro. Wat zou het mooi zijn, een nestje purperruggaaien...

Vandaag hier 5 blauwe eksters geringd, een 6e was net te klein en komt morgen aan de beurt. Verder nog jonge zanglijsters(mutaties), olijflijsters en merels(mutaties) en op eieren: Japanse lijsters, roodborstlijsters(eieren onder merel en zanglijster verdeeld)en zwarte spreeuwen. Blue jays hebben een prachtig nest gebouwd en de man zit de pop continu te voeren. Veelbelovend.
Ook de roze spreeuwen hebben het nest klaar, maar ik zie nog geen eieren...Misschien eet de man ze op?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 07 mei 2009, 18:45

Het is rustig gebleven hier sinds 1 mei ??? Zijn er geen beschuit met muisjes geserveert afgelopen 7 dagen :lol: ?

Voor mij breken twee spannende weken aan. Morgen/overmorgen moeten de roodstaartminla's uitkomen en de roodoorbuulbuul's volgende week.

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 07 mei 2009, 20:57

Hier zijn vandaag twee mooie en goed in de veren zittende jongen uitgevlogen van de bruine maskergaailijster. Ouders zijn handopfokpopje en haar man.
Mijn aziatische blauwe eksters hebben vandaag het tweede ei gelegd en het andere koppel bruine maskergaailijsters zit op twee eieren.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 08 mei 2009, 10:21

De kweek begint hier langzaam op gang te komen. Resultaten tot nog toe:

6 blauwe eksters op uitvliegen
6 zanglijsters(mutaties) en 2 merels op uitvliegen
2 olijflijsters en 3 zwarte spreeuwen geringd
Op eieren: 1 koppel blue jays, 1 koppel mandarijnspreeuwen, 1 koppel zanglijsters, 3 koppels merels(mutaties)
Nest klaar: roze spreeuwen en Siberische lijsters

Het is allemaal nog niet wild. Verschillende 'late' soorten zijn nog niet begonnen en ook zijn er hier 3 koppels blauwe eksters die al weken hun nest klaar hebben, maar er verschijnen geen eieren. Of de eieren worden direkt na het leggen opgegeten, dat kan natuurlijk ook...

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 08 mei 2009, 12:29

De bruine maskergaailijsters hebben 3 eieren. Voornamelijk de pop zit te broeden. Ik verwacht rond 14 mei dat de eieren hiervan uitkomen indien ze natuurlijk bevrucht zijn. Vandaag bij 1 koppel roodstaartgaailijsters het eerste ei in het nest aangetroffen alsmede de grijskaplijsters. Het 2 de koppel roodstaartgaailijsters heeft nog geen interesse voor de nestgelegenheden. De Braziliaanse witborstrallen zijn ook vaker in het broedblok te vinden. Wordt vervolgd...

Wim

pedro

Re: Kweek 2009

Bericht door pedro » 08 mei 2009, 17:04

de jonge boomeksters zijn uitgevlogen. en ja hoor drie jonge purperruggaaien nu maar hopen
dat ik ze groot kan krijgen .ze zin inmiddels vier dagen .de langstaartgaaien zitten op zes eieren ik verwacht het weekend de eerste jongen. en r.n ik ben weer thuis dus kom gerust even langs

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 09 mei 2009, 16:37

De grijskaplisters broeden op dit moment op 3 eieren. Opvallend is dat de pop het eerste ei netjes in het daarvoor gemaakte nest heeft gelegd en de laatste 2 eieren heeft ze op de bodem van de buitenvoliere gelegd. De twee eieren zijn daags na elkaar op dezelfde plek gevonden en waren niet beschadigd. De twee eieren heb ik geraapt en bij het eerste ei gelegd. Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt...

Wim

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Jandb » 12 mei 2009, 16:02

Hier loopt alles nog zoals het zou moeten :) De eerste jonge blauwooggaailijster heeft het nest verlaten. Ik heb het alleen maar gehoord, want hij laat zich voorlopig niet zien ^-^
Ik heb steeds twee koppies gezien bij het voederen, dus het zijn bijna zeker twee jongen. Mja elk jong is er één, dus ik ben er wel blij mee.

Jammer dat het bij de witwangen maar stilletjes is, sinds die nieuwe man erbij... De pop heeft geen interesse in een nest en de man blijkbaar ook niet. Is er niemand die sneeuwkruintapuiten kweekt en al jongen heeft? Graag even een seintje.

pedro

Re: Kweek 2009

Bericht door pedro » 12 mei 2009, 18:27

zonet gekeken bij m,n zwartborstlangstaartgaaien een nest vol zes jongen. m,n purperruggaaien heeft er drie en zjn inmiddels acht dagen. m,n boomekster zijn uitgevlogen
tot zover niks te klagen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2009, 18:49

Een mooi resultaat Pedro.6 zwartborsten, wauw!
Bij mij zijn er vandaag 4 van de 6 jonge blauwe eksters uitgevlogen.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 12 mei 2009, 19:56

Ik heb helaas pech gehad. Mijn roodstaartminla's hadden afgelopen zaterdag uit moeten komen. Dus ik heb vandaag in het nest gekeken maar de eitjes lagen er nog en zijn onbevrucht :shock: Nu maar op de roodoren wachten :lol: De rest doet nog helemaal niets :(

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 13 mei 2009, 12:24

Afbeelding

Vandaag vlogen de laatste 2 blauwe ekstertjes uit. Er zijn er in totaal 6 uitgevlogen...
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 13 mei 2009, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten