Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Tim

Re: Kweek 2009

Bericht door Tim » 13 mei 2009, 12:35

hier gaat het net zo goed als vorig jaar, Uitermate slecht!

roodstaartminla: eerste nestje 3 eieren waarvan 2 onbevrucht en het derde waarin de kiem vroegtijdig afgestorven is.Nest 2 alleen onbevruchte eieren.
Bruine maskers: 3 eieren: 2 beschadigt en verdwenen, het derde heeft me een jong opgeleverd. Dit laatste heeft het 10 dagen volgehouden en dan toch overleden. Meteen naar de dierenarts. Lever, luchtwegen en andere organen in orde. Geen spoor van wormen of andere parasieten in de uitwerpselen. De dierenarts (praktijk van Peter Coutteel) vond niks en dacht dat het flagelaten waren. Dus 7 dagen anti-biotica en hopen op beterschap.
Japanse nachtegalen, eieren verdwenen na 15dagen broeden. Wellicht onbevrucht.

Eén pluspuntje mijn 3kleuren glansspreeuwen broeden op 4 eieren voorlopig zonder opmerkingen.

Ik hoop dat het nu stillaan gaat beteren en dat ik eindelijk iets ga groot krijgen.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Jandb » 14 mei 2009, 10:57

Gisteren heb ik de twee jonge blauwogen kunnen bewonderen. Het lijkt erop dat ze veel beter in de veren zitten, vetter zijn dan mijn jongen vorig jaar. Ik heb dit jaar meer witte meelwormen gevoederd, vorig jaar eigenlijk bijna niet.

Bij de andere vogels is het nog stil.

Proficiat aan iedereen die reeds goeie resultaten heeft. WB, blauwe eksters zijn echt prachtig!

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 15 mei 2009, 09:15

Vandaag drie jonge bruine maskergaailijsters in het nest aangetroffen. De roodstaartgaailijsters broeden op drie eieren. De grijskaplijster pop is blijkbaar ergens door verstoord en heeft als gevolg daarvan het nest in de steek gelaten. De Braziliaanse witborstrallen hebben 4 eieren. Wordt vervolgd....

Wim

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 15 mei 2009, 18:36

De roodoor buulbuul's hebben twee jongen :lol: en de Japanse nachtegalen zitten sinds twee dagen te broeden ::) ...wordt vervolgd :mrgreen:

peter

kweek met de incagaai

Bericht door peter » 17 mei 2009, 14:27

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een gesext koppel inca gaaien van 3 jaar oud (minimaal).
Het koppel kan het goed met elkaar vinden en zit in een dicht beplante volliere van 4 x 2.5 X 2.5 meter.
Zij wworden apart van andere vogels gehuisvest en ik heb achter een conifeer, tegen de achterkant van de volliere een gevlochten vrij diepe mand bevestigd.
Deze mand is 35 x 25 en vrij diep, naar mijn idee te kolossal.

Zou ik niet beter een kleiner mandje in de conifeer kunnen bevestigen, of meerdere verschillende nestgelegenheden?


Ook heb ik een koppel witwang-gaaien, zij brachten vorig jaar 4 jongen groot.
De man heeft al een maand of 4 een manke poot, is deze man nog wel in staat om de pop te treden of moet ik een andere maqn proberen?
Het is een beweze koppel dat heel goed met elkaar over weg kan en ik heb ze wel eens zien rommelen met kokos vezel maar er is verder niets gebeurd.
OOk dit koppel is apart gehuisvest in een ruim beplante volliere.

Wie geeft mij raad?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 18 mei 2009, 10:35

Hallo Peter,

Het is natuurlijk altijd beter om meerdere nestgelegenheden aan te bieden. Vogels kunnen hier erg kieskeurig in zijn . En wat kost een mandje of traliekastje nou in vergelijking met een nest jongen?

Wat betreft de manke gaailijster ligt het er natuurlijk helemaal vanaf hoe mank hij is. Gebruikt hij de poot helemaal niet meer ,dan zal hij ook niet meer van bil kunnen gaan ::) . Als hij er nog wel op steunt zal ik het gewoon afwachten een jaartje. Het zou anders zonde zijn een goed klikkend koppel uit mekaar te trekken.

Bij mij beginnen de andere koppels nu ook aan nestbouw eindelijk.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 19 mei 2009, 18:37

De drie jonge bruine maskergaailijsters heb ik vanavond geringd met 4.5 mm ringen. Dat is 5 dagen nadat de eieren zijn uitgekomen. De ringen heb ik voorzien van leukplast. Alle drie jongen zagen er goed doorvoed uit. Wordt vervolgd....

Wim

Arie

Re: Kweek 2009

Bericht door Arie » 19 mei 2009, 22:03

Hallo,

Dit jaar weer helemaal op de spreeuwen overgegaan.
Ik heb momenteel een koppel pagode spreeuwen uit 2008 - zitten op 4 eieren - maar broeden niet echt vast.
Tijd zal het leren - jongen moeten deze week uitkomen.
Ook een koppel Europese spreeuwen wildkleur. Sinds vandaag 3 jongen en nog 2 eieren. Man zit apart want hij gooide de eieren uit het nest. De pop zal het dus alleen moeten doen.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door GAAILIJSTER » 21 mei 2009, 10:03

Wim

Wat voer je de jongen ( bruinmasker) Ik geef ze diepvries krekels, pinkies, wasmot en buffalo wormen en daarbij levende meelwormen met daarover carmix ,en avian nutriboost
Ook zie ik de oudervogels de nutribird korrels fijn hakken en aan de jongen voeren
Ik had ook drie jongen deze waren ook uitgevlogen maar toen ik twee dagen na het uitvliegen meer meelwormen had neergezet dan ze op konden waren er de volgende ochtend twee afgemaakt(rug helemaal open) waarschijnlijk door de pop, want deze jaagt nu ook heel erg achter de man
Ik heb nu dus nog 1jong over ,en wordt nog gevoerd
Verder nog roodvleugel, blauwoog en witkuifgaailijster op eieren
De roodstaart gooit de eieren steeds uit het nest

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 21 mei 2009, 13:03

Hallo Gaailijster,


Ik geef de bruine maskergaailijsters buffalowormen, witte meelwormen en wasmotten. Deze bepoeder ik met gistocal. Daarnaast staat er nog een bakje met grit ter beschikking. Het bakje met levend voer dient helemaal leeg te zijn voordat ik nieuwe verstrek. Morgen krijgen ze ook krekels (maat 4) voor het eerst aangeboden. Zal de grootte van de krekels langzaam opvoeren. Over een paar dagen ook langzamerhand bruine meelwormen verstrekken. Ik heb het voordeel dat in nabij mijn huis een reptielenwinkel heb die een uitvoerig aanbod van levend voorradig heeft.
De bruine maskergaailijsters voeren hun jongen uitstekend en ze laten nestcontrole gemakkelijk toe.
Ik meng het voer voor de volwassen vogels altijd. Ik gebruik beo korrels van nutribird en doe daar orlux insectenpatee en pateekorrels alsmede unverseelvoer en insectenvoer door heen van verschillende merken.
Ik heb dan vaak bijna 8 kilo aan voer samengevoegd welke ik in emmers bewaar. De beo korrels worden graag gegeten door alle gaailijsters. Vandaag staat er voor de volwassen vogels dola's en sprinkhaan op het menu. Daarnaast meerdere keren per week fruit in de vorm van een stuk appel of peer.
Ik heb het idee dat mijn twee koppels roodstaartgaailijsters elkaar te veel beinvloeden. Ik overweeg aan het einde van dit kweekjaar 1 koppel te verkopen danwel te ruilen en zou dan ruimte willen maken voor een jong koppel blauwoog - en witwanggaailijsters.

Mvg,

Wim

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 21 mei 2009, 14:18

De jongen van mijn jonge koppel bruine maskergaailijsters zijn nu 14 dagen uitgevlogen. Het zijn mooie grote vogels. De (handopfok) pop zit al weer ruim een week op haar 2e legsel. Als opfokvoer geef ik de eerste dagen witte meelwormen, bepoederd met gistocal. Daarnaast geef ik redrunners die de vogels heel graag aan hun jongen voeren. Het voordeel van redrunners is dat ze niet kunnen springen en je voldoende hebt aan een gladde lage bak. Redrunners zijn goed te voeren met wortel en geweekte kattenbrokjes.
Ik heb ook krekels gevoerd maar dit koppel voerde die niet aan de jonge evenmin als diepvriespinkies. Na ongeveer een week staat er de hele dag een bak bepoederde meelwormen ter beschikking en de redrunners geeft ik twee keer per dag.
Het tweede koppel bruine maskergaailijsters heeft op dit moment ook jongen (4 dagen oud) en alles lijkt goed te gaan.
Verder valt me weer op hoe vaak de ouders grit of een hapzand meevoeren met het levend voer wat ze de jongen geven. Bij deze kleine gaailijster hoef je zo niet bang te zijn voor kalkgebrek. Luguber, gaailijster dat jouw pop de jongen dood heeft gemaakt en de man achterna zit. Of heeft de man het gedaan waardoor de pop de man achterna zit?
Als snack/vocht en bron van vitaminen heb ik de vogels net als vorig jaar van rupsen voorzien (hazelaar, esdoorn, eik, overal zie je vogels er op jagen). En, nee het zijn geen giftige rupsen.

Kaprötel

Re: Kweek 2009

Bericht door Kaprötel » 21 mei 2009, 19:29

Na lang dragen met nestmateriaal in de binnenvlucht hebben de roodstaartgaailijsters dan toch een nest.
In de voederbak..
ik heb hier maar een rieten mandje bij ondergeplaatst en ze zit ondertussen op 3 eieren en zijn aan het broeden..
De pop blijft rustig zitten terwijl ik naast haar buffalo's en pinkies plaats..

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 22 mei 2009, 14:18

Hallo Ime,


Je geeft de jonge vogels redrunners als levend voer. Ik ken het niet onder deze benaming. Wat zijn redrunners? Ik weet wel dat er een tekenfilm is met roadrunner in de hoofdrol.
Blijkbaar kweken de bruine maskergaailijsters bij jou ook goed.

Mvg,

Wim

Arie

Re: Kweek 2009

Bericht door Arie » 23 mei 2009, 20:45

Update over de spreeuwen,

Nog 2 jongen van de Europese spreeuw - groeien goed en vandaag geringd.
Pagode spreeuwen waren erg onrustig de laatste dagen - de man stoorde de pop steeds.
Heb getwijfeld om de man apart te zetten maar toch maar afgewacht.
Toen ik gisteren thuis kwam lagen er 2 net uitgekomen jongen nog levend op de grond.
Meteen actie ondernomen en de man uitgevangen en in een kleine kooi gezet in de kweekvlucht.
De jongen weer wat opgewarmt en teruggelegd in het nest bij de overgebleven 2 eieren.
Gelukkig ging de pop weer het nest op en begon meteen met voeren. Vandaag zijn ook de overige eieren uitgekomen.
Dus nu maar hopen dat deze pop van 2008 het voor elkaar krijgt om de jongen groot te brengen.

Hoe gaat het met de andere spreeuwen liefhebbers??

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 23 mei 2009, 21:08

Hallo Wim,

Redrunners zijn een klein soort rode kakkerlak die heel snel kunnen rennen. Ze kunnen echter niet tegen gladde wanden oplopen en dat vind ik wel handig. Voor het voeren schud ik ze in een emmer en verdeel ze dan in de voerbakken. Zo ontsnappen ze niet.
Ja, het gaat heel goed met de bruine maskergaailijsters hier. Na wat aanloop problemen vorig jaar gaat het nu heel goed en ik hoop weer op vier rondes. Ik denk dat ik nu geef wat ze nodig hebben. Dicht struikgewas en goed gevoerde insecten (meelwormen, redrunners, af en toe een rups). Met wasmotlarven heb ik in het verleden geen goede ervaringen opgedaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten