Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?
Moderators: René, adminrobin
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?
hoi Gaai
hier alles OK
de drie kleur glansspreeuwen hebben al 3jongen van 10 dagen
de shama's beginnen mooi te zingen naar elkaar maar zitten nog afzonderlijk
de grijskapjes en japanse en europese ( witte mutatie ) zanglijster sleuren al goed met nest matriaal
de groene kardinalen zitten al bijelkaar mans zijn in conditie doch de poppen wachten nog even af
en nu hopelijk meer jongen volwassen op stok dan vorig jaar
maar mits goede tips van een nieuwe nederlandse vriend die me helpt
met de shama's zal het zeker lukken
hier alles OK
de drie kleur glansspreeuwen hebben al 3jongen van 10 dagen
de shama's beginnen mooi te zingen naar elkaar maar zitten nog afzonderlijk
de grijskapjes en japanse en europese ( witte mutatie ) zanglijster sleuren al goed met nest matriaal
de groene kardinalen zitten al bijelkaar mans zijn in conditie doch de poppen wachten nog even af
en nu hopelijk meer jongen volwassen op stok dan vorig jaar
maar mits goede tips van een nieuwe nederlandse vriend die me helpt
met de shama's zal het zeker lukken
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hier begint het broedseizoen aardig op gang te komen. Met name de europese soorten bijten het spits af:
1 koppel Eur. blauwe eksters op eieren, 1 koppel het nest klaar, 1 koppel aan het bouwen. Blauwe gaaien aan het slepen met takjes, zwarte spreeuwen op eieren, mutanten Eur. spreeuwen op eieren, 3 merelmutanten, zanglijsters en roze spreeuwen aan het nestelen. De meeste van de exotische lijster en spreeuwensoorten zijn nog niet aan de gang. Die gaan pas in mei beginnen, verwacht ik. Wel wordt er door vrijwel iedereen luidkeels gezongen. Erg prettig om naar te luisteren. Dit jaar voor het eerst ook de damalijster in de collectie: wat een fantastische zanger!
1 koppel Eur. blauwe eksters op eieren, 1 koppel het nest klaar, 1 koppel aan het bouwen. Blauwe gaaien aan het slepen met takjes, zwarte spreeuwen op eieren, mutanten Eur. spreeuwen op eieren, 3 merelmutanten, zanglijsters en roze spreeuwen aan het nestelen. De meeste van de exotische lijster en spreeuwensoorten zijn nog niet aan de gang. Die gaan pas in mei beginnen, verwacht ik. Wel wordt er door vrijwel iedereen luidkeels gezongen. Erg prettig om naar te luisteren. Dit jaar voor het eerst ook de damalijster in de collectie: wat een fantastische zanger!
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Mijn senegalese brilvogels zitten sinds zondag op 1 ei en mijn baardmannen broeden ook al vanaf zondag. Al met al heeft het 1 week geduurd van het ophangen van nestgelegenheid tot het beginnen met broeden.
De janpanse nachtegalen doen nog niets, evenals de rode kardinalen.
De janpanse nachtegalen doen nog niets, evenals de rode kardinalen.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Het koppel kitta's, waarvan ik de vleugels van de man heb ingeknipt, komt weer goed overeen. Het jagen is gedaan en vandaag zag ik dat de man de pop wou voeren. Ze ging hier echter nog niet op in. Ik kan wel alle dagen takjes en kokosvezels terugvinden in de eet- en de drinkbak. Misschien toch nog een kans, we zien wel.
De witkuifgaai man doet enorm zijn best om de pop te imponeren. Maar ook hier laat de pop het voorlopig nog allemaal over zich heen gaan.
De witkuifgaai man doet enorm zijn best om de pop te imponeren. Maar ook hier laat de pop het voorlopig nog allemaal over zich heen gaan.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hier heeft de lente ook al zijn intrede gedaan. Ik heb één ei van de blauwooggaailijsters. De japanse nachtegalen, zijn ook in broedstemming, voorlopig nog niet met bouwsel bezig. De diadeemtimalies knuffelen elkaar veel, soms springt de man over de "pop", ik denk dat het een soort baltsgedrag is... , grappig om zien, ik heb geen één van de twee al met nestmateriaal gezien.
Ik hoop op een veelbelovend kweekresultaat.
Ik hoop op een veelbelovend kweekresultaat.
Laatst gewijzigd door Jandb op 11 apr 2008, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Yesss, vandaag heb ik de inca's voor de eerste keer elkaar zien voederen. Dat belooft toch al.
Heeft er iemand al eens gekweekt met deze vogels?
Heeft er iemand al eens gekweekt met deze vogels?
-
- Junior Forumlid
- Contacteer:
Een kennis van mij had gisteren 2 eieren van zijn inca's, dus ook daar is de hoop gevestigd dat het beter gaat dan vorig jaar en ikzelf kreeg bericht van de persoon waar ik mee samenwerk op het gebeid van het kweken van roodkopstaartmeesjes dat er een nest gebouwd wordt, dus het begin is er.
Ronald
Ronald
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
En, zijn er al geboortes te vieren?
Mijn bruine maskergaailijsters hebben hun nest af. Het is bijna helemaal gebouwd door de man. Vandaag heb ik hem voor het eerst horen zingen.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Yep, hier zijn sinds een paar dagen de eerste geboortes te vieren. 5 gewone spreeuwen(split voor wit) en 2 zwarte spreeuwen. Over 3 dagen verwacht ik jonge Europese blauwe eksters.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Proficiat,
De spreeuwen is bij mij nooit echt gelukt. Ik had op een gegeven moment acht verschillende mutaties van de europese spreeuw zitten. De kweek wou echter niet lukken, veel eieren werden gewoon op de grond stukgegooid. Het zijn overigens zeer mooie vogels die al te vaak over het hoofd worden gezien.
Zijn het de aziaten of de europese blauwe die binnenkort gaan uitkomen?
De spreeuwen is bij mij nooit echt gelukt. Ik had op een gegeven moment acht verschillende mutaties van de europese spreeuw zitten. De kweek wou echter niet lukken, veel eieren werden gewoon op de grond stukgegooid. Het zijn overigens zeer mooie vogels die al te vaak over het hoofd worden gezien.
Zijn het de aziaten of de europese blauwe die binnenkort gaan uitkomen?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Ja, om eerlijk te zijn is het mij ook nooit echt gelukt met die mutanten van de Europese spreeuw. Erg lastig. Moet wel eerlijk bekennen dat ik nooit een goede spreeuwman heb gehad . Deze die ik nu heb is zeer goed. Hij bevrucht en voert ook mee. Toch gaat het ook nu weer moeizaam. De oudervogels willen zowat ieder uur ander levend voer. Daar lijkt hem ook de truc van het succesvol kweken in te zitten. Het almaar variëren van het soort voer. Ineens willen ze geen witte meelwormen, maar alleen bruine. Dan weer alleen levende buffalo's. Hebben ze dan bv. een dagje geen witte meelwormen gehad, dan worden die ineens weer vlot opgenomen. Heel interessant en geheel anders dan bijv. lijstersoorten.
Bl. eksters zijn van de Europese soort. De Aziaten starten veel later.
Bl. eksters zijn van de Europese soort. De Aziaten starten veel later.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
ik verwacht overmorgen, de jongen van de blauwooggaailijster. Spannend dus 
Ik heb net de bestelling, diepvriesvoer binnen:
redrunners, krekels, sprinkhanen, diepvries pinkies
Daarnaast ook nog levende meelwormen, die al een paar weken in een mengsel van nutribird, breedmax, appel, hondenbrokken zitten.
Ze vervellen echter niet fantastisch. Kan ik ook onvervelde geven aan jongen van een 2 weken oud of is dit te riskant?

Ik heb net de bestelling, diepvriesvoer binnen:
redrunners, krekels, sprinkhanen, diepvries pinkies
Daarnaast ook nog levende meelwormen, die al een paar weken in een mengsel van nutribird, breedmax, appel, hondenbrokken zitten.
Ze vervellen echter niet fantastisch. Kan ik ook onvervelde geven aan jongen van een 2 weken oud of is dit te riskant?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Het enige jaar dat ik zes spreeuwen heb gekweekt uit twee koppels was het jaar dat ik bijna een maand thuis was bij de geboorte van onze eerste dochter. Het was zoals je zegt bijna continu ander voer aandragen. Om gek van te worden. Ik heb toen de nesten kunnen grootkrijgen door ze witte meelwormen en vooral diepvrieskrekels aan te bieden. Andere jaren moest ik de mannen steeds opsluiten in een kooitje in de volière van de pop, en dan nog was er eigenlijk slechts één pop die daarna verder de eieren uitbroede en de jongen grootbracht. Uiteindelijk na 10 jaar ben ik er toch maar mee gestopt.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
@ Jan,
Ik denk dat het best is om je voer wat aan te passen aan de grootte van de jongen. Ik weet niet of bv sprinkhanen meteen kunnen gegeven worden aan kleine jongen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Ikzelf zou zeker beginnen met witte meelwormen, pinkies en buffalowormen en kleine krekels. In het begin bestrooid met een kalk- en vitaminenpreparaat. Eveneens kunnen op de diepvies insecten wat levende buffalowormen gestrooid worden zodat alles wat "beweegt". Het kan zeker wat helpen om de ouders aan te zetten tot voeren.
Probeer je meelwormen warm te houden (binnen). Ik heb zelf ook de ervaring dat het lang kan duren eer de meelwormen beginnen te vervellen. Ook de witte poppen kunnen goed gegeven worden.
Wat de bruine meelwormen betreft kan ik je niet verderhelpen. Ikzelf probeer het zeker te vermijden. Misschien heeft iemand anders wel ervaringen met het voeren van bruine meelwormen?
Veel succes.
Ik denk dat het best is om je voer wat aan te passen aan de grootte van de jongen. Ik weet niet of bv sprinkhanen meteen kunnen gegeven worden aan kleine jongen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Ikzelf zou zeker beginnen met witte meelwormen, pinkies en buffalowormen en kleine krekels. In het begin bestrooid met een kalk- en vitaminenpreparaat. Eveneens kunnen op de diepvies insecten wat levende buffalowormen gestrooid worden zodat alles wat "beweegt". Het kan zeker wat helpen om de ouders aan te zetten tot voeren.
Probeer je meelwormen warm te houden (binnen). Ik heb zelf ook de ervaring dat het lang kan duren eer de meelwormen beginnen te vervellen. Ook de witte poppen kunnen goed gegeven worden.
Wat de bruine meelwormen betreft kan ik je niet verderhelpen. Ikzelf probeer het zeker te vermijden. Misschien heeft iemand anders wel ervaringen met het voeren van bruine meelwormen?
Veel succes.