Nu is het de tijd om goed op te letten.

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Arjan » 29 apr 2008, 01:22

Leuk dat er zo op gereageerd wordt, maar mijn verzoek is, kom ook met punten waar jullie tegen aanlopen.

Eerst een korte reactie op de reacties:
Natuurlijk zijn er andere manieren om het reserve ei te redden, zoals rapen en zoals altijd leiden er meerdere wegen naar Rome.

De te dunne schaal: Want dat was toch wel wat speciaals mijn witwang gaailijsters hadden dat, 4 eieren en allemaal nog maar halfvol einde broedtijd. Ik ben daar eigenlijk nog niet uit wat nu het probleem is geweest, een te dunne schil is eigenlijk onzin want dan zouden er wel barstjes in gezeten hebben, ik denk eerder dat de oorzaak ligt in het eivlies dat niet goed aangelegd was,
immers de schaal is altijd poreus. Nu was het het eerste legsel van een jong koppel dus mijn credo is: Gewoon kijken wat er met het tweede legsel gebeurd. Maar ik vind het toch wel apart.

Tijd voor een paar nieuwe aandachtspuntjes.
Kokosvezels onze vogels kunnen er prachtige nesten van bouwen maar er zitten zulke gevaren bij dat het eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden.
De keren dat ik meegemaakt heb dat er een kokosvezel uit de snavel steekt van een jong zijn niet op één hand te tellen, wat ik dan doe is de vezel met een hele lichte trekkracht uit het diertje te trekken daar ben je dan wel een paar minuutjes mee bezig. Van de week was het weer zo ver, een prachtige witkruin roodborst tapuit die ik onder de struiken zie rondhippen en met zijn kopje zie ik in het verlengde wat meebewegen, dan moet meteen de alarmbel gaan luiden, dus het jong afvangen en ja hoor weer zo'n kokosvezel onder een hele lichte trekkracht heb ik hem eruit getrokken, in het begin zie je geen enkele beweging maar gewoon volhouden en onder geen beding de trekkracht verhogen na enkele minuten kwam er beweging in en kon ik de vezel er uit trekken, hij zat er al voor 15 cm in. Het is nu drie dagen geleden en het heeft er niets aan over gehouden.

Met zo'n vezel heb je eigenlijk twee mogelijkheden het kan zich oprollen tot een braakbal. Bij een volwassen vogel zal het niet gauw een probleem worden, althans ik heb dat nog nooit meegemaakt, maar ik heb wel braakballen gevonden die als ik ze onderzocht grotendeels uit kokosvezel bestond, helaas gaat de kokosvezel bij een jong vaak het maagdarmkanaal in en dat is dodelijk net zoals een menselijke haar. Ik kan mij herrineren dat een shama jong een haar opgegeten had die uit haar kontje hing resultaat een vuile kont en een ontstoken maagdarmkanaal en uiteindelijk de dood van het jong. Gelukkig valt een kokosvezel meer op en is het mij tot noch toe altijd gelukt het onding te verwijderen.
Daarnaast heeft kokosvezel nog een andere slechte eigenschap. Als je het uit elkaar trekt, komt er een hoop stof vrij. Dat zijn kleine scherpe, niet te verteren deeltjes die op de lange termijn maag darm problemen kunnen veroorzaken. Dit is te verhelpen door de bundels goed te wassen voor gebruik of leg ze gedurende de winter gewoon buiten in regen en wind, dan spoelen ze vanzelf wel schoon.

Van de week werd ik gebeld door iemand wiens timalies de eieren uit het nest verwijderde net voor het uitkomen een heel lastig probleem waarbij de vogel denkt: Hè mijn ei gaat gek doen, eruit met dat ding. De remedie is  uitvoerig beschreven bij de  Shama zie  soorten blz. 4.

Tot slot nog een vraag heeft er iemand ervaring met de kweek van de witkuif gaailijster Garrulax leucolophus. Ger heb jij daar nog een kweekverslag van? Mijn jonge pop is gaan zitten op één ei. Het lijkt mij een beetje mager maar ja het eerste nest dan gebeuren toch vaak vreemde dingen.
Laatst gewijzigd door Arjan op 29 apr 2008, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Gaai » 29 apr 2008, 16:15

Inzake nestmateriaal moet je er ook opletten dat er geen dunne synthetische vezels tussenzitten. Deze vezels zijn met het blote oog bijna niet zichtbaar en vooral bij kleine vogels bestaat het gevaar dat deze vezels rond de poten van de broedende vogels gaan draaien met in het slechtste geval het verlies van een teen of voet. Ik heb het meegemaakt bij oa sijzen en barmsijzen. Maar dus ook bv nachtegalen zouden het slachtoffer kunnen worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten