Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

amathist

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door amathist » 03 jun 2008, 17:10

Tis maar een gedachte

Ik heb er ook geen ervaring mee,maar zou het niet gewoon goed gaan met het zelfde voer als dat je hun ouders verstrekt als ze jongen hebben?

De eerste dagen zou je het aan kunnen vullen met wat probiotica,en eventueel wat fijner kunnen maken.

Als ik jonge papagaaien groot bracht met de hand deed ik dit ook op deze manier;gaf ze gewoon aves eivoer maar mengde dit dan met meer water en met gemalen geweekte zaden(jongen in het nest krijgen ook na een dag al eivoer en zaad,en geen pap was/is  mijn redenering)

Ik had hier goede resultaten mee,zonder problemen.

Het voeren van pap lijkt mij ,,niet passen,,bij VI vogels,is zo afwijkend van hun normale voer.(vond ik bij papagaaien overigens ook).


Wat ik mij nog herinner van de laatste handopfok:

Als je gebruik maakt van een warmtekast is het aanteraden om ook de luchtvochtigheid in de gaten te houden(te vochtige of te droge lucht is niet goed
voor de jongen.

Als jongen heel dicht opelkaar gaan zitten staat de temperatuur te laag,als ze ver uitelkaar kruipen te hoog.

Als ze klam aanvoelen te hoog,als ze niet willen eten/sperren te laag.



over handopfok van kromsnavels zijn diverse boeken geschreven,zouden er geen boeken  geschreven zijn over de handopfok van V.I soorten?

Ik weet dat er in amerika ontzettend veel gedaan word aan handopfok van b.v toekans en tourakos,misschien dat er wel een amerikaans boek over te krijgen is.

MVG  Rene
Laatst gewijzigd door amathist op 03 jun 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door White_Blackbird » 03 jun 2008, 23:17

Rene,

Pap is idd. enigzins tegennatuurlijk, maar wel een stuk makkelijker in het gebruik cq. toe te dienen aan jonge vogels. Ben op het moment 6 vogels met de hand aan het opfokken en als ik alsmaar insecten in die bekjes moet proppen heb ik er een dagtaak aan...Nee, dan is zo'n grote voerspuit gevuld met een pap van handopfokvoer lekker snel en erg makkelijk. Ook is een goed handopfokvoer erg compleet. Alles wat de jonge V&I nodig hebben zit er in, wat niet gezegd kan worden van de meeste commercieel gekweekte insecten.
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 03 jun 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

diederikw

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door diederikw » 03 jun 2008, 23:53

hai blackbird
kun je me vertellen je keukengeheim van je papje?
heb je er goede resultaten mee?
waarom moeten de 6 jongen aan de handopfok?
als jij het erg geschikt vind wil ik het ook wel eens proberen
heb in het verleden indien nodig voor handopfok veel geprobeerd
en witte meelwormen en universeelpapjemet fruit en geweekt hondebrok kwam ik wel een heel end altijd, altijd zorgen dat het vochtig was.
toevallig heb ik nu een foodprocessor sinds gister(niet aangeschaft voor de vogels hoor haha)
daar zou ik wel prima pap mee kunnen maken
en eerder las ik al dat een soort breed rietje als pipetje erg handig was, ivm met stikken met een spuitje
dus share the secret recepy with us please!!
tnxxx

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door White_Blackbird » 04 jun 2008, 11:27

Geen geheimen hier hoor Diederik,

Ik gebruikte altijd een pap van gemalen puppybrokken met er doorheen wat pinkies en buffalo's en dit seizoen voor het eerst kant en klare handopfok van Avian. Ik moet zeggen dat het goed bevalt. Heb er nu 9 vogels mee grootgekregen en/of in de veren en het zijn allemaal mooi volle exemplaren geworden, zelfs enkele achterblijvertjes. Je kan voeren met rietjes, spateltjes, achterkanten van lepels etc., maar ik gebruik de voerspuit. Risicovoller(kans op stikken, als je teveel voer in de vogel perst), maar het werkt een stuk sneller, zeker als je een aantal vogels tegelijk moet grootbrengen, zoals ik.

Bij mij handopfok om verschillende reden:bij enkele zeldzamere soorten of mutanten wil ik min of meer op zeker gaan. Bij handopfok heb je gewoon minder uitval van jonge vogels in de nestfase en ook na het uitvliegen. Ook vind ik de handopfok meestal wat beter qua formaat en conditie(niet altijd) Dit komt omdat je de jonge vogels net iets beter voer kan geven dan de ouders dat kunnen, die het in de volières vooral moeten hebben van de bepoederde insecten ed. Ook is de handopfok soms wat tammer en vertrouwelijker naar de verzorger toe, als ze eenmaal volwassen zijn.

diederikw

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door diederikw » 05 jun 2008, 09:55

bedankt blackbird
op zich deed ik dat in het verleden precies zo, maar maakte er geen gemengd papje van, wel vochtig
dat werkte inderdaad prima
zal nu eens de blender proberen en dan wel elke dag vers heh
doe je er ook geen fruit doorheen?
proficiat met je resultaat

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door White_Blackbird » 05 jun 2008, 15:27

Vocht is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van het opfokvoer. Het is voor de jonge vogels ook de enige manier om vocht binnen te krijgen. Vandaar dat de opfokpap best wat aan de dunne kant mag zijn. Ikzelf maak het zo 'dik' als vla of yoghurt, maar er worden door de fabrikanten ook formules aangegven, waarbij de pap wat dikker wordt naarmate de vogel ouder wordt. Ik ben afgestapt van het zaken toevoegen aan kant en klaar opfokvoer. Het is natuurlijk erg verleidelijk en we denken altijd dat we het beter weten dan de fabrikant, maar in principe verbeter je er niks aan. De ideale verhoudingen in de samenstelling worden nooit verbeterd, maar er eerder door verstoord.
Ook geen fruit: ik denk dat jonge vogels vooral dierlijk eiwit nodig hebben. Mijn vogels voeren hun jongen ook geen fruit, ook al is het voorhanden en de eventuele noodzakelijke vitaminen van fruit zitten in principe al in het opfokvoer. Nog afgezien van het feit dat toevoeging van gemalen fruit ook nog kans geeft op een verstopte voerspuit.
Ik geef toe: het gebruik van kant en klaar opfokvoer is eigenlijk een kwestie van vertrouwen. Je moet er van uitgaan dat zo'n fabrikant er alles in gestopt heeft dat je jonge vogels nodig hebben...
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 05 jun 2008, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door Arjan » 31 jul 2008, 01:51

Wij zijn alweer een dikke maand verder en ook weer wat wijzer geworden.
Helaas kan ik nog niet melden dat er grote successen zijn geboekt.
Nu is het natuurlijk ook niet dat ik barst van de kandidaatjes voor handopfok.
Maar toch even een klein verslag.

Een witkruin roodborst tapuit kwam uit het ei samen met broer of zus terwijl de oudere broer en zus nog niet zo ver waren om bij de ouders
weg gevangen te worden.
Een jong was al ontdekt door de oudere jongen en was al opgepeuzeld de andere heb ik toen uit het nest gehaald.
Die is zes dagen oud geworden na een paar dagen werd de poep dun en smerig vanaf dag 5 ging hij hard achteruit sperde niet meer en was het gebeurd.
Daarna nog een Blauwoog het zelfde liedje maar deze werd 4 dagen oud.

Gelukkig hadden wij één ding al opgelost en dat was dat het jonge spul dood ging aan ademhalings problemen.
Vocht mag absoluut niet toegediend worden aan jonge insecteneters zodra dat in de bek wordt gegeven komt het in de neus en vandaar gaat het direct naar de longen.
Als je een uitgedroogd jong hebt en dat wil je vocht toedienen dan kan je dat doen via een vochtig kwastje wat je normaal gebruikt voor waterverf , en dan nog het liefst via de zijkant van de snavel.
Ook het opfokvoer mag niet te nat verstrekt worden, dat handopfok van Avian wat ik heb moet als je de gebruiksaanwijzing volgt, de eerste dag verstrekt worden 1 op 6 delen water. Dat mag prima zijn voor zaadeters maar voor onze vogels is het dodelijk.
Ik heb geprobeerd het te injecteren in de witte meelwormen en dat ging prima maar resulteerde uiteindelijk weer in die natte stinkende poep.

Nu heb ik een hele verre vogelvriend in Singapore die mij wel eens geschreven had dat hij met regelmaat Shama's met de hand groot bracht dus vroeg ik hem om raad en die kon mij precies vertellen waar mijn fout zat. Ik heb de vogels overvoerd. Als je te vaak en te veel voert dan hebben ze niet meer genoeg tijd de proteïnes te verteren gevolg: een stinkende poep, bacterie infectie en het jong gaat dood.

Wat te doen.

Voorlopig protocol handopfok:

Het voer bestaat uit 50% insecten zoals: Witte meelworm, Witte morio, Krekel buiken, Kikkervissen, darren, etc,
50% opfokvoer 40% poeder 60% oplossing Gastrolyte of Norit O.R.S.
na dag 6 kan afhankelijk Qua soort vogel, fruit worden gevoerd.

Verstrekking van het voer:
Insecten via een pincet of indien fijngemalen gelijk als het opfokvoer.
Opfokvoer via een schuinafgesneden limonade rietje altijd verstrekken met de lepelkant naar de buikzijde (onderkantsnavel).

Tijd van verstrekking :
Over een periode van 16 uur met intervallen van één uur die naarmate het jong ouder wordt langer kan worden tot 2 uur als dag 7 bereikt is.

Dag 1;Weeg het jong. Je mag rustig beginnen met voeren. Wel heel weinig denk aan die dooier (Ik heb één artikel gelezen van Peter Karsten die zelfs al voer verstrekte toen het jong nog in het ei zat). Hou die dooier wel in de gaten je ziet hem minderen en na twee dagen moet hij wel weg zijn.
De eerste dag moet er 25% van het gewicht van het jong gevoerd worden verdeeld over 12 voer beurten.
Dag 2. Weeg het jong : totaal 30 % van het gewicht over 15 voerbeurten
Dag 3. Weeg het jong : totaal 35 % van het gewicht over 15 voerbeurten
tot dag zoveel dat je 65 % van het gewicht aan het jong voert dan ben je ook zo ver dat je op eigen inzicht verder kan gaan.
Als het jong niet volledig spert met lange nek schuif je de volgende beurt 15 min op.
Zodra je vogeltje een poepje produceert wat niet een mooie schone luier is maak je de interval tussen de voerbeurten een kwartier groter.
Ook stuurde David ( dat is die vogelvriend uit Singapore) mij een aantal artikelen op over handopvok vanaf dag één, van insecten eters met name Japanse nachtegalen helaas in bijlages ik zou niet weten hoe ik die hier op het forum zou kunnen plaatsen maar misschien komt dat nog.
In ieder geval gaat het om een 4 tal documenten die alle 4 vanaf dag 0 zouten verstrekken om de poep vaster en het jong beter in staat stellen om het vocht vast te houden.
Die zouten zijn hier in Nederland te verkrijgen bij de drogist ik ken daarvan twee soorten Gastrolyte en Norit O.R.S.
De temp. in de warmte kast dag 1. 36.4
dag 2 : 35
Daarna elke dag een graad lager tot 30 graden als ze goed in de veren zitten terug brengen naar kamer temp.
Vochtigheid 40%

Tim

Re: Handopfok Zin en Onzin en hoe doe je het?

Bericht door Tim » 31 jul 2008, 13:13

Wij hadden een paar maanden terug een spreker op een vergadering van onze club.Erwin Lens, hij brengt alles wat hij kan groot met de hand met het oog op tentoon te stellen.

ik zal proberen om een kleine samenvatting te geven.
hij gebruikte een voederspuit met een klein syliconen darmpje ( hij herboorde het spuittootje naar een diameter van 3.5mm)
hij hanteerde de regel, spuit maar net zoveel in als er uitwerpselen zijn. beter iets minder dan teveel.
hij hield zijn vogels gewoon aan kamertemperatuur. Maar in een emmer met een nylon kous (muts, lap stof) over. Zodat de warmte van de vogels zelf een beetje gehandhaafd word. hij plaatst de nest(bv kanariepotje) op een pvc buis, en dat in de emmer, zodoende vallen de uitwerpselen naast het nest en blijft het geheel een beetje proper.

als voeding geeft hij:
aan insecteneters:
om beurten nutribird of kaytee ( ken ik zelf niet) en dan kattekorrels.

voor spreeuwen, grote exoten en lijsterachtige
een mengeling van een half deel unipate op een deel puppykorrels.

alles fijngemalen en uitgezift.
beetje water toevoegen zodat een papje ontstaat.

als extra tip gaf hij nog mee:
gebruik spuiten zonde de zwarte rubber, bij de apotheek zijn speciale spuitjes te krijgen zonder de rubber. Hierin kunnen zich viezigheden nestelen die je er moeilijk uit krijgt.

Ik spreek niet uit ervaring, maar deel maar mee wat ik zelf heb gehoord.
ik hoop dat jullie er iets mee zijn.

mvg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten