Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wouard » 24 mei 2009, 19:02

Ime,

Wat was je ervaring met wasmotten?

Worden redrunnners beter opgenomen en gevoerd dan krekels? Mijn brilvogels nemen geen krekels en wel wasmotten.

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 24 mei 2009, 22:30

Ik had voor mijn nachtegalen ooit van die grote wasmotten in zaagsel gekocht. Een jong vloog uit maar kon niet van de grond komen en de poten konden niet goed vasthouden. Duidelijk gebrek aan iets gehad (veel wasmotten + meelwormen).

Mijn gaailijsters eten eigenlijk alles maar voeren het liefst meelwormen, redrunners, krekels, rupsen. Ze voeren inderdaad liever de redrunners dan krekels aan hun jongen. Meelwormen wisselen ze af met redrunners.
Mijn schamalijsters lusten daarentegen weer liever krekels dan redrunners. Redrunners scheiden een vies geurtje af als je ze vastpakt en dat vinden schama's vies.

Ik snap dat het lastig is als b.v. brilvogels geen krekels willen voeren. Dat beperkt je mogelijkheden om ze gezond voer te geven voor hun jongen. Dan zit je bijna vast aan wasmotten. Met brilvogels heb ik helemaal geen ervaring dus wat ze wel willen geven weet ik niet. Die groene rupsen lijkt me wel wat voor de brilvogels maar ik merk dat de rupsenpiek al weer afneemt. En ik snap ook dat niet iedereen tijd en zin heeft om naar rupsen te zoeken.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door jupiler » 25 mei 2009, 15:56

hallo
hier al 3 zeer mooie driekleur glansspreeuwen uitgevlogen en pop is weer aant leggen
de grijskappen nestelen en andere koppel heeft eieren
japanse lijsters nestelen
koningsglansspreeuwen zitten heel veel in hun blok en hier word wel iets van verwacht
de andere soorten slepen wel al wat meer nog niet echt nestbouw

groeten

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 27 mei 2009, 22:00

Vandaag, 12 dagen na uitkomst zijn de drie jonge bruine maskergaailijsters uitgevlogen. Ze begeven zich zowel op de grond als op de hoogste zitstokken. Mooie forse vogels om te zien.
De grijskaplijster pop zit nu vijf dagen op de eieren. Het eerste nest met eieren is om onduidelijke reden verdwenen. Wordt vervolgt....

Wim

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 28 mei 2009, 08:57

De roodoorbuulbuul's zijn 3 dagen geleden uitgevlogen en komen eigenlijk niet op de grond , wat ik zelf een goed teken vindt. De roodstaartminla's moeten zondag/maandag uitkomen als ze dit keer bevrucht zijn tenminste. Het andere koppel roodoorbuulbuul's heeft vanmorgen het tweede ei gelegd . De Japanse nachtegalen zullen eerst daags ook wel weer gaan leggen ,alleen ga ik de man uitvangen als het eerste ei gelegt is.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door wjvdlinden » 28 mei 2009, 11:05

Minla,

Waarom wil je de nachtegaal uitvangen? Waarom ik dit vraag. Mijn nachtegalen hebben ook een ronde gehad dat de eieren steeds op de grond lagen. Maar ik was/ben nog niet achter de oorzaak. Is dit jouw reden? Mijn nachtegalen hebben nu sinds gisteren weer een eerste ei. Hopelijk gaat het nu beter. Daarom ben ik even nieuwsgierig naar jouw reden.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door wjvdlinden » 28 mei 2009, 11:05

Minla,

Waarom wil je de nachtegaal uitvangen? Waarom ik dit vraag. Mijn nachtegalen hebben ook een ronde gehad dat de eieren steeds op de grond lagen. Maar ik was/ben nog niet achter de oorzaak. Is dit jouw reden? Mijn nachtegalen hebben nu sinds gisteren weer een eerste ei. Hopelijk gaat het nu beter. Daarom ben ik even nieuwsgierig naar jouw reden.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 28 mei 2009, 12:40

Ik doe dat idd om te voorkomen dat de eitjes worden verwijderd. Alle twee de nesten hiervoor zijn daardoor verloren gegaan. Ik weet niet zeker of de man het doet , maar ik heb ook niet de tijd om ze 24/7 te observeren. Daarom probeer ik het gewoon. Werkt dat niet dan weet ik iig dat het niet aan de man ligt...

Arie

Re: Kweek 2009

Bericht door Arie » 29 mei 2009, 11:54

Europese hebben het niet gehaald - helaas. Volgende ronde misschien beter.
4 mooie pagode spreeuwen in het nest. Gisteren proberen te ringen maar ze waren reeds te groot.
Ik heb er maar 1 kunnen ringen. Man zit nog steeds apart.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door wjvdlinden » 01 jun 2009, 07:01

Minla,

Opnieuw had ik pech met de japanse nachtegalen. 2705 weer het eerste ei. Nu lag er gisteren weer één op de grond. Wat mij opvalt dat de pop ook niet meer dan 2 eieren in het nest heeft liggen. Ik begin er aan te denken om een andere pop bij de man te zetten zou dat een idee zijn?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 01 jun 2009, 16:23

Hier heb ik ook weer tegenvallers.

De minla's hebben bevruchte eitjes. Maar op de dag van uitkomst worden ze verwijderd. Ik denk dat de pop het doet , zodra ze iets voelt bewegen verwijderd ze het nog uit aan het pikken jong.

De Japanners zijn niet gaan broeden helaas, dus ik wacht op het eerste ei en zet dan de man weer apart.

Hopelijk gaat het vanaf nu beter...

Marx

Re: Kweek 2009

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 16:26

Bij mij bouwen de Japanners alleen een beetje zo nu en dan en dat is het wel. Waarom het zo slap gaat weet ik niet. Ik denk dat ik of een heel jonge pop heb van zomer 2008 of mijn koppel neemt de tijd en gaat gebruik maken van de echte zomermaanden. Niet verkeerd als ze dat doen want dan verlies je ook niet snel jongen natuurlijk :wink:

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 08 jun 2009, 11:27

Ik heb weer iets te vieren, van mijn tweede koppel roodoorbuulbuul's is vanmorgen ( na 11 dagen! ) het eerste jong uit het ei gekropen. :P

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 20 jun 2009, 23:26

Bah bah , het is zo'n mooie hobby , maar soms wordt je er ook zoooooo moedeloos van :-\

De roodoortjes zijn bijna een week uitgevlogen en alles zag er goed uit. Ze werden goed gevoerd en zaten hoog op stok. Tot ik vanmorgen bij de vlucht kwam en er eentje al half dood op de grond zat en de ander de ogen niet open deed. Ik heb de man maar apart gezet , wnt die zat ook voortdurend te baltsen en te jagen achter de pop. Maar bij mijn andere koppel had ik precies hetzelfde , maar daar was de man niet aan het jagen.

De roodstaartminla's hebben wel eitjes gelegd , maar de pop gaat niet op het nest zitten en laat zich de hele dag poetsen door de man. Zelfs zoveel dat hij nu al haar flank en borst veren eruit heeft getrokken ???

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 21 jun 2009, 09:58

Minla,

Ik zou de buikjes van de jonge roodoren maar eens goed inspecteren. Het zou zo maar kunnen dat je een donkere plek ziet onder het borstbeen...
Als ik nl. hoor over pas uitgevlogen jongen die na een paar dagen ineens verzwakken moet ik gelijk aan atoxoplasmose denken...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten