Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door e v/d zande » 15 jul 2012, 12:41

De eerste ronde met de witwanggaailijsters was mislukt.
De presiece reden weet ik niet, het was de eerste keer dat de pop jongen had en voor de man weet ik het niet.
Ook toen ben ik in de voliere geweest en dat was ook geen succes , wilde de jonge ringen , maar daar kreeg ik geen kans voor.
Ouders waren zeer agressief, en pikte mij waar ze me pikken konden.
Nadat de eerste ronde verloren was gegaan begon de pop binnen een week weer nieuwe eieren te leggen.
Op 30 juni waren er 3 jongen, aangezien dat de ouders zeer agressief zijn heb ik ook geen poging meer ondernomen om de vogels te ringen.
De 3 jongen zijn afgelopen donderdag uitgevlogen en alles lijkt goed te gaan.
Maar omdat ik de vogels niet heb kunnen ringen , heb ik ze ook niet een druppeltje panacur kunnen geven zit ik achteraf te bedenken.
Wat zou ik nu het beste kunnen doen , wat raden jullie mij aan!!
Zou het toch zonde vinden om deze jonge alsnog te verliezen :?

De vogels krijgen ieder voederbeurd schoondrinkwater , en het eten wordt in 1 bakje bestrooit met gistocal en een 2de bakje een mix van nutriboost ,avi totaal en omni vit.

MVG

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door e v/d zande » 15 jul 2012, 17:30

Nu sinds vanmiddag zit er 1 jong van de witwangen op de grond of op de drinkschaal.
Hij oogt niet meer zo fit en bedelt ook niet meer zo hard om eten.
Nu heb ik gelijk esb3 2,5gr op 1 liter drinkwater gegeven, ook heb ik dit over de meelwormen gespoten met een bloemen spuit.
Hoop dat het mag helpen, of misschien heeft er iemand anders nog tips?
mvg

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 18 jul 2012, 15:21

Hoi,

Dit gebeuren komt iedere keer weer terug op het forum.
In oude topics en zelfs dit topic (kweek 20102) is hier info over te vinden.
Kijk voor de behandeling van Atoxoplasmose (met Baycox) een paar berichten terug (blauwe eksters)

MVG

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door smoke » 18 jul 2012, 15:53

WB

Wat ik graag van je weet is wat je je jonge roodstaartgaailijsters de eerste dagen voedert wanneer ze nog bij de ouders zitten?

Wat je daarna voedert is me duidelijk .

Gr Smoke.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 18 jul 2012, 16:20

hallo allemaal.

Bij mij vliegt morgen of overmorgen mijn eerste gekweekte witkruinroodborst tapuit uit. Morgen is hij 18 dagen oud en in het kweekverslag op de site staat 18 dagen.
Ik doe het jong daarna in het nachthok zodat het niet kapot geregend word.

De tapuiten zijn nu heel agressief naar mijn toerako's.

Ik heb 3 jaar een koppel toerako's zitten, man zonder ring, pop met ring. De man ging best vaak achter de pop aan en was ook aan het nestelen.
Nu zie ik sinds een week dat de pop dominanter is richting de man. dus nu vliegt de pop achter de man aan.

Ik twijfel nu of het wel een koppel is, ze zijn gesekst.

Is dit normaal bij toerako's?

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 18 jul 2012, 20:54

Hoi Smoke,

De roodstaartgaailijsters krijgen de eerste dagen diepvriespinkies gemengd met diepvries buffalo's en in een andere bak een mengsel van buffalowormen, meelwormen en wasmotlarven. De meel en buffalowormen worden van te voren gevoerd met handopfokvoer of kuikenmeel en verder worden alle voederdieren vlak voor het opdienen flink bepoederd met Aves insectenstrooipoeder.

MVG
smoke schreef:WB

Wat ik graag van je weet is wat je je jonge roodstaartgaailijsters de eerste dagen voedert wanneer ze nog bij de ouders zitten?

Wat je daarna voedert is me duidelijk .

Gr Smoke.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 20 jul 2012, 21:57

Hallo allemaal,

mijn witkruinroodborst tapuit is dan eindelijk uitgevlogen. Hij heeft bijna 3 weken in het nest gezeten.

Dat vind ik vrij lang, ik ga zondag op vakantie dus hoopte dat het jong voordat ik weg ging zou uitvliegen omdat het nogal vaak regent wilde ik hem in het nachthok zetten.

Ben er erg blij mee :D

nog even duimen maar ik denk mijn eerste nakweek van de witkruin tapuit.

heb de ouders weer zien paren dus denk dat er nog een legsel komt.

mvg Monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 09 aug 2012, 14:58

hallo allemaal,

vandaag ben ik terug gekomen van mijn vakantie van 3 weken. Ik kon geen mooiere terugkomst voorstellen dan vandaag.
ik liep de tuin in en ik hoorde dat ik ergens jonge van had, ik dacht de 2e ronde van de witkruin tapuiten. maar nee,
ik heb onverwachts zonder dat er iets gemerkt is 3 jonge groene woudhoppen.

ze hebben denk ik rond de 3 weken gebroed op de 3 eieren. weet iemand na hoeveel dagen ze geringd moeten worden? ik heb 5,5 mm ring voor ze.

mijn witkruintapuiten zitten te broeden op de 2e ronde. dus ik vond vandaag 3 jonge en 2 eieren mooier kan niet.

nog een andere vraag,

na hoeveel weken is een witkruin tapuit zelfstandig, het jong wat nu nog bij de onders vliegt, vliegt daar nu zo'n 3 weken bij zal hij dan zelfstandig zijn?

mvg monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 09 aug 2012, 22:21

beste liefhebbers

3 werken geleden heb ik mijn toerako's verkocht
en heb een koppel calocitta formosa kunnen kopen.na het los laten
in de ren doken ze al gelijk een nestmand in en takjes gingen erheen.
heb ze 2 werken kunnen observeren en ze waren elkaar steeds aan het voeren
en kriebelen en kussen.vorige week was ik op vakantie en kreeg ik een bericht dat
de witborsten op 4 eieren zat.dus ook hier een leuke thuis komst na vakantie.
hopen op jongen dus.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 09 aug 2012, 22:34

foto 's doen het helaas niet

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 12 aug 2012, 20:17

hallo allemaal,

de groene woudhoppen zijn nu 4 dagen oud en doen het erg goed. Ze worden goed gevoerd. Ik heb met spoed ringen besteld.

de witkruinroodborst tapuit heeft 2 jongen. gaat ook erg goed, de ouders voeren erg goed.

er zijn nu veel kruis spinnen dat vinden ze heerlijk dat word als eerst gegeven.

mvg monilger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 22 aug 2012, 16:04

hallo,

ik heb vandaag de boomhoppen geringd met 6,5 en 7 mm. Dat ging nog maar net, met een zooi vaseline om de poten gingen de ringen er nog omheen.

ik had toen ik thuis kwam van vakantie een spoed bestelling gedaan en die kwamen vandaag binnen. ze groeien zo hard dat de ringen nog maar net paste.

ik heb nu 1 witkruinroodborst tapuit zelfstandig, deze wil ik ruilen voor een man van 2010 of 11 weet iemand iets? en het jong in het nest is ook geringd en groeit goed.

mvg monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 22 aug 2012, 16:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn 4 foto's.


monileger

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Dréken98 » 23 aug 2012, 10:19

Nice!
Hoe hou je je boomhoppen eigenlijk?
Heb ze in vogelpark ruinen ook gezien, daar hadden ze toch heel wat koppels zitten.
Maar het voer was niet echt te zien, dus daar ben ik eens benieuwd naar. ze zaten daar ook gewoon in open volieres, moeten ze in de winter niet verwarmd worden?
Wel hadden ze jongen in vogelpark ruinen.

Mooi zo!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 23 aug 2012, 14:29

hallo dreken,

ik ben een kweek verslag aan het schrijven van de hoppen,

de hoppen zijn zeer makkelijk te houden, ook in een gemengde volière. Het zijn insect eters, dus alles wat daar onder valt eten ze, maar ook muisjes, en fruit vinden ze ook lekker.

ze hoeven niet naar binnen in de winter, ze slapen in een blok dus die moet aanwezig zijn. liefst ook in het nachthok voor als het te koud is dat ze kunnen kiezen.

Ik heb 4 jaar geleden een koppel gekocht bij vogelpark ruinen door ruiling heb ik onverwant kunnen maken.

hoelang geleden is dat dat ze daar jongen hadden? want het lukt hem niet meer had hij gezegd.

mvg monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten