KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 01 mei 2013, 11:27

Julien, prachtige foto's van het gezinnetje!
Wat een prachtig koppel heb je!

Als de kweek dit jaar een beetje goed is wil ik wel overwegen om volgend jaar ook een koppel aan te schaffen.
Hoe oud moeten ze eigenlijk zijn om te kweken?
En wat krijgen de beo's bij jou qua voer?

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 01 mei 2013, 14:02

hoi vagabunda,

Ik kreeg van de vorige eigenaar het volgende voedingsschema terwijl ze geen jongen hebben.
- iets meer dan een koffie kopje aan universeel voer
- een handje nutribird T 16/ beo korrel.
- een paar keer per week een handje appel.
Beo's hebben de neiging om heel erg vet te worden want ze eten alles op wat je ze geeft. Dus als je teveel geeft raken ze in een slechte conditie.
Hier kunnen ze prima op leven!!

nu ze jongen hebben krijgen ze het volgende:
- krekels, meelwormen, wasmotten,nest ratjes, nestmuisjes, verschillend fruit zoals, witte druiven, blauwe druiven, peer, appel, kiwi, nutribird. Fruit word ook erg veel gegeven.
alleen hebben druiven en kiwi de voorkeur. Mijn vorige koppel was dol op vijgen maar dit koppel laat het liggen.

Ik vind dit ook een zeer mooi koppel. Op de foto's is de beo met de rode ring de pop en grijs de man. Het klikt heel erg goed tussen de beo's alleen af en toe hebben ze ook bonje.
Echt een getrouwd stel haha.

Beo's zijn vanaf na hun tweede levensjaar broedrijp, nu zal er net als met jou kitta's een uitschieter kunnen zijn. dit jong is bijvoorbeeld erg vroeg daar kan het ook aan liggen.

Zag net dat hij lekker tegen zijn moeder aan zat. Het jong is wel erg schuw vliegt steeds weg als ik het deurtje open doe.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 01 mei 2013, 17:01

Hoi,

Inderdaad een heel mooi koppel Beo's. Mooie strakke vogels. Leuk zo'n foto met dat jong op de achtergrond.
Goed dat er de laatste jaren weer wat meer Beo's gefokt worden. Op naar de volgende ronde Monileger!
Hier zitten de roodvleugels ondertussen weer op eieren...

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 01 mei 2013, 17:06

Hallo,

Dan zien jullie ze nu terwijl ze in het nachthok zitten, als ze buiten zitten hebben ze een zeer mooie glans.

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik de ouders betrapte met kleine naaktslakjes die ze aan de jongen voerde. Niet heel veel maar die haalde ze wel eens bij de vijver vandaan.

Idd op naar ronde 2. Als de jongen qua grote verschillen halen wij er 1 uit voor hand opfok. Het ging nu tot 3 weken goed 2 jongen in het blok. We willen wel dat die uiteindelijk nog voor de kweek inzetbaar worden. want er zijn er weer aardig wat maar nog niet genoeg.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 01 mei 2013, 19:11

monileger schreef: We willen wel dat die uiteindelijk nog voor de kweek inzetbaar worden. want er zijn er weer aardig wat maar nog niet genoeg.
Mooi zo!
Volgend jaar kom ik me eens een koppel halen denk ik :mrgreen:
Ken je zelf nog kwekers om onverwant te maken?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 01 mei 2013, 19:55

Nja, dat wordt volgend jaar toch maar geen koppeltje beo's of iets anders dan.....

Kom ik thuis en aan tafel vertelt men zuster fier dat ze ook eens naar men vogels is gaan kijken, dat ik hele mooie nieuwe soorten heb zitten.
Is echt niets voor haar, ze weet dat ze dat niet moet doen in kweek, dus ikke direct gaan kijken en kitta's zaten hun eieren al uit nest te zwieren, kruis over kweek.
Vogels zaten lekker rustig, met scherm rond en al, nen normale mens weet toch dat als er een scherm hangt dat ge dat niet moet weghalen om eens te piepen, tja, zit ik dan he, mammie en pappie steunen zuster dan he, moogt ge niets zeggen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 01 mei 2013, 20:16

Zeer jammer Vagabunda. Maar niet getreurd, de vogels zullen zeker nog een ronde doen. Misschien kan je ze nu in hun eigen volière zetten.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 01 mei 2013, 21:23

Hoi vagabunda,

Ik zou denk gek worden als dat bij mij zou gebeuren. Is je zusje nog jong?

Heb wel alle vertrouwen dat ze het nog een keer doen. Dan je zus uit de buurt houden.

Niet telang treuren en op naar het volgende legsel.

Groet monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 01 mei 2013, 21:51

monileger schreef:Hoi vagabunda,

Ik zou denk gek worden als dat bij mij zou gebeuren. Is je zusje nog jong?

Heb wel alle vertrouwen dat ze het nog een keer doen. Dan je zus uit de buurt houden.

Niet telang treuren en op naar het volgende legsel.

Groet monileger
Zus wordt 21, moet beter weten!
Die komt daar nooit, en nu ze hoort dat er een nestje is, en ze weet dat ik effe weg ben gaat ze toch piepen, kan ik niet mee om...
Het ding is gewoon dat de pop heel goed en vast broedde, maar ik heb schrik dat het een eierpikker of slechte broedster gaat worden!
Dat er een goed koppel in wording verloren is gegaan door nieusgierigheid van iemand die er niets van kent, en het is niet de 1e maal dat ze me dat lapt, nja, dan loop ik effe pist he :roll:

Maar we zullen maar doorgaan zeker, hopelijk doen ze nog iets, maar op succes verwacht ik niet meer...

De andere vogels wordt nog afwachten, we zullen zien, tegenslag hoort er bij, maar al maar aan is niet meer fijn.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 01 mei 2013, 22:25

hoi vagabunda,

Het is zeker balen, maar je hoeft echt niet bang te zijn dat het nu opeens ei eters zijn geworden. In de natuur word het ook wel eens verstoord. Als het kriebelt gebeurt het gewoon weer.

Waarom doet je zus dat dan? Slotjes op het verblijf doen en schikdraad.

Dan lijkt het allemaal zo goed te gaan en dan verpest iemand het, vreselijk.

Hoop dat je kan slapen, en duimen voor een 2e legsel of een goedmaker van een andere soort.

groet monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 01 mei 2013, 22:40

he vagabunda

ik ken het gevoel ik had vorig jaar een jonge zwartborst liggen.
mijn buurman doet heel het jaar niks maar toen ging hij ineens zijn schuur verbouwen.
hij stond 15 cm met zijn voet naast het nest en ze bleef gewoon zitten wel diep in het nest gedoken maar bleef zitten.en toen was hij klaar met de schuur en toen liet ze het jong alleen. Nu kan ik melden dat het 4 om 4 is nu de witborsten broeden op 4
de zwartborsten hebben vandaag het 4e ei gelegd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 02 mei 2013, 08:48

Hoi Vagabunda,

Ja, om razend van te worden! Wat doet zo'n meid bij je volière, donder op!
Eigenlijk zou je nu haar lievelingsspulletjes moeten stuktrappen, dat zal haar leren, haha :mrgreen:
Niks meer aan te doen. Gewoon maar op de volgende ronde hopen.
Ik denk dat we allemaal wel dit soort dingen meemaken. Zo besloot mijn buurman op 31 december ineens een paar uur knalwerk af te gaan steken vlak achter mijn volières. Niet eens in zijn eigen tuin, maar op het land van een boer wat aan mijn tuin grenst. Lekker makkelijk, dan ligt de rommel in het weiland van een ander en niet in eigen tuin. Enfin, mijn beste roodstaartgaailijster kweekpop in de stress en tegen de avond lag ze dood...

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 02 mei 2013, 09:25

White_Blackbird schreef:Hoi Vagabunda,

Ja, om razend van te worden! Wat doet zo'n meid bij je volière, donder op!
Eigenlijk zou je nu haar lievelingsspulletjes moeten stuktrappen, dat zal haar leren, haha :mrgreen:
Niks meer aan te doen. Gewoon maar op de volgende ronde hopen.
Ik denk dat we allemaal wel dit soort dingen meemaken. Zo besloot mijn buurman op 31 december ineens een paar uur knalwerk af te gaan steken vlak achter mijn volières. Niet eens in zijn eigen tuin, maar op het land van een boer wat aan mijn tuin grenst. Lekker makkelijk, dan ligt de rommel in het weiland van een ander en niet in eigen tuin. Enfin, mijn beste roodstaartgaailijster kweekpop in de stress en tegen de avond lag ze dood...

MVG
Nja, wat doe je er aan, ik heb hier toch niets te zeggen als ik er iets over zeg worden men ouders boos dat ik dan maar moet stoppen, in mezelf maar weer balen.
Maar dat is de tweede keer dat ze me dat lapt! Vorig jaar wou ze persé het huis alleen voor haar en de vriendinnen voor een weekendje, midden in kweekseizoen. Ik moest dus verplicht mee met de ouders op weekendje ardennen. Nu ga ik echt nooit op reis, maar ik kon er niet vanondermuizen, tot op het laatste uur heb ik gestreden om thuis te blijven. De dag dat we terugkomen krijg ik telefoon dat er een kweekpop dood is en een kweekman die alleen voor de jongen zordge. Dus 2 kweekvogels dood en 7 jonge vogels! En nu weer van dat. Als je 21 wordt en altijd hebt geweten dat er vogels worden gehouden en dat dat delicate dieren zijn, moet je toch beter weten dat je niet even achter een scherm moet gaan kijken dat er speciaal voor is gezet dat de vogels rust hebben.

Dat vuurwerk ken ik, heeft me 2 jaar geleden een zwartkopcaique kweekpop gekost. Bommetjes door de buurman (mijn tante) achter de voliere afgestoken, is dan ook famillie, kan je niets van zeggen.

Of de kat van de andere buurman die steeds rond de volieres hangt. Nja....iedereen heeft zo wel van die dingen waar hij zich even bij in het haar krabt.

Maar ik ben zeker dat er een ronde zal volgen, alleen vrees ik echt dat ze nu een eierpikker is geworden ???

Maar kom, negatieve gedoe achter ons laten en voortgaan, tegenslagen horen er bij.
De kookies zijn op 1 jaar al mooi bezig met elkaar te voeren. Deze week al meerdere paringen waargenomen. En ook een paar keer in hun broedblok hebben ze gepaard, dat wist ik niet. Maar vooral dat het mannetje zich uitslooft om het vrouwtje te voeren is een prachtig zicht, hij maakt daarbij een heel leuk geluidje. Hij biedt steeds stukjes kuiken aan en ik heb ook eens geprobeerd met enkele meelwormen, daar worden ze zot van.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 02 mei 2013, 09:56

helemaal mee eens tegenslagen horen erbij.maar dit is gewoon sabotage
het is als ik het zo lees bijna onbegonnen werk om vogels te houden bij jou.
ik zou echt dikke sloten erop zetten waar alleen jij sleutels van heb dat met ouders heeft iedereen wel is en broertjes die zus zou ik ff aanpakken met iets wat zij mooi vind haar scooter of auto banden lek bijvoorbeeld.mijn buurman
weet nu ook dat hij dit soort fratsen niet meer moet uithalen :).
ik hoop met je mee dat ze weg blijft nu bij je kooien.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 02 mei 2013, 15:11

hallo,

Vandaag eens gekeken in het blok bij de hoppe. Kijken of alles goed gaat. Zag ik tot mijn verbazing 4 eieren liggen inplaats van 3. Nadat ik 3 eieren had gezien heb ik niet meer gekeken.
het is welkom, de pop broed erg goed.

volgende week dinsdag moeten de eerste uitkomen dus ben benieuwd.

met de beo gaat het perfect. Mooi stevig jong. Kan echt goed vliegen. Tegen mijn zin in gaat hij soms ook achter papa en mama naar buiten.
Het is nog wat raar weer dus let wel op vanavond dat hij binnen zit.

mvg monileger

Plaats reactie