Niltava schreef:Hoeveel poppen kost dit ons gezamelijk vogelbestand jaarlijks aan legnood vraag ik mij zo af?
Ik begrijp dat we zo snel mogelijk willen beginnen en het dus lastig is om te wachten, maar kunnen wij niet beter
eerst aan de vogels denken voordat we dit soort risco's nemen?
Ik hoop dat het allemaal goed komt met de vogels die kosten wat het kost zo snel mogelijk voor jongen moeten zorgen!
Beste Niltava,
wat stelt u dan voor dat ik doe? Hoe kon ik deze vroege start voorkomen?
Ik sta er zeker niet om te springen dat ze zo vroeg al beginnen. Ze mochten van mij gerust nog wat wachten.
Máár:
- ik gaf ze nog geen nestmateriaal: dat hebben ze 'gestolen' uit het slaapnest van de blauwgrijze roodstaartjes. In een grote natuurlijke volière vinden ze altijd wel ergens iets wat ze kunnen gebruiken om een nest mee te maken.
- ik gaf ze nog géén levend voer, noch eivoer of iets dergelijks. Ze stonden (en staan nu nog steeds) op een dieet van universeelvoer, appel, exoten- en vinkenzaad.
- ik kan moeilijk alle sparren, bomen, bamboe, struiken, klimplanten, bloemen, ... uit de volière verwijderen. En mocht ik dat wel kunnen en ze moeten de eieren vanop een stok op de grond laten vallen: is de kans op legnood dan kleiner???
- als ik het nest kapot maak/verwijder, dan beginnen ze gegarandeerd morgen opnieuw een nest te bouwen. En dan gaat ze weer eieren leggen... En opnieuw, en opnieuw,...
- geen gefoefel met uren licht of dergelijke: gewoon de natuurlijke daglengte. Zou het niet in de eerste plaats de daglengte zijn die ze triggert om te beginnen nestelen? Veel eerder dan temperatuur/voedselaanbod? Zie hieronder de data waarop het eerste ei werd gelegd in de voorbije jaren.
De nachtegalen zitten al 4 jaar in een grote gemeenschappelijke volière. Zonder dak. Open en bloot in de zon/regen/sneeuw/koude/warmte,...
Dit koppel heeft mij al veel meer (plezier) gegeven dan ik ooit kon dromen:
Man geringd van 2008. Pop: leeftijd onbekend.
In de volière sinds juni respectievelijk mei 2009.
Hun allereerste nest was in juli 2010: 2 jongen uit 2 eieren ==> NIET opgekweekt. Daarna in augustus 2010 voor de eerste maal jongen op stok gekregen: 3 jongen uit 3 eieren==> alledrie op stok
2011: 6 broedrondes. 1ste ei op 8 maart. Laatste jong uitgevlogen op 26 augustus.
2012: 6 broedrondes. 1ste ei op 6 maart. Laatste jong uitgevlogen op 28 augustus.
2013:

broedrondes. 1ste ei op 8 maart.
Zowel in '11 als in '12 werd in de eerste ronde 1 jong geboren uit 3 eieren. Kwam het jong telkens uit het laatst gelegde ei dat dus meteen werd bebroed en geen koude nachten moest doorstaan??
Er ging af en toe een broedsel verloren door loskomende nesten, weersomstandigheden, ... Té 'warm' zie ik als een grotere bedreiging voor de jongen dan 'te koud': op de warmste zomerdagen krijgen ze hun jongen niet voldoende afgekoeld als het nest enigszins in de zon ligt.
Maar het lijkt onmogelijk om ze af te stoppen. Ik ga ze in elk geval niet in een klein(er) kooitje of volière steken om ze te beletten nest te maken.
Alle jonge poppen worden verkocht. Van elke geslaagde broedronde verkoop ik één jonge man en de (eventuele) andere mannen schenk ik weg aan vrienden, collega's, kennissen, ...
Ik heb maar één (gezelschaps)volière. Kweek zou ik zelfs bijkomstig durven noemen. Dus moeten ze zeker niet "
kosten wat het kost zo snel mogelijk voor jongen zorgen".
Stiekem hoop ik dit jaar eigenlijk véél meer op jongen van een andere soort die erbij zit, dan op jongen van dit koppel. Maar als dit andere koppel niets doet: ook goed. Dan zien we wel volgend jaar.