Kweek 2010
Moderators: René, adminrobin
Re: Kweek 2010
eergisteren en goisteren zijn er 3 jonge roodstaartgaailijsters geboren. hopelijk voeren nu de ouders vanaf het g=begin beter dan vorig jaar en het eerste nest. met bijvoeren heb ik 1 jong de eerste periode doorgehaald. hij/zij is nu zelfstandig.
ik geef nu levende redrunners, krekels wasmotlarven en witte meelwormen, daarnaast diepvries buffel'o's , pinky;'s, wasmotlarven, krekels en redrunners.
van het diepvries wordt nauwelijks iets gevoerd. het levende spul gooi ik, na een tip uit dit forum, in een ingegraven bak met blad. hieruit wordt eerst gegeten en dan wat meegenomen naar het nest. ik kan niet zeggen dat dit met bekken te gelijk gaat, waar goed iets is iets. duimen dat het voldoende is en ze de hoeveelheid op gaan voeren naar mate de jongen gaan groeien.
ik geef nu levende redrunners, krekels wasmotlarven en witte meelwormen, daarnaast diepvries buffel'o's , pinky;'s, wasmotlarven, krekels en redrunners.
van het diepvries wordt nauwelijks iets gevoerd. het levende spul gooi ik, na een tip uit dit forum, in een ingegraven bak met blad. hieruit wordt eerst gegeten en dan wat meegenomen naar het nest. ik kan niet zeggen dat dit met bekken te gelijk gaat, waar goed iets is iets. duimen dat het voldoende is en ze de hoeveelheid op gaan voeren naar mate de jongen gaan groeien.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
White_Blackbird,
Heel leuk om jonge vogels te zien. Ik hoop dat er nog veel meer foto's geplaatst worden van jonge vogels.
Nog tips hoe ik mijn vogels meer in broedstemming kan krijgen.
Heel leuk om jonge vogels te zien. Ik hoop dat er nog veel meer foto's geplaatst worden van jonge vogels.
Nog tips hoe ik mijn vogels meer in broedstemming kan krijgen.
-
- Junior Forumlid
- Contacteer:
hallo,bij mij is de stand van zaken nu:eerste ronde schamalijsters 4 onbevruchte eieren,de japanse nachtegalen zaten op 3 bevruchte eieren te broeden maar hebben ze na 5 dagen uit het nest gegooid(hoe kan dat?)en ik zag vandaag dat de roodoorbuulbuuls 2eieren hadden,en de dayallijsters zijn wel wat aan het slepen maar doen verder nog niets.
Hier zitten de grijskaplijsters op eieren,moeten rond dit weekend uitkomen.En verder zijn de roodoorbuulbuuls met een nest aan het
bouwen,de pop vertoont zeer veel baltsgedrag ,maar de man ziet het nog niet.Zal wel goed komen.
Verder wens ik iedereen veel succes met de kweek.
bouwen,de pop vertoont zeer veel baltsgedrag ,maar de man ziet het nog niet.Zal wel goed komen.
Verder wens ik iedereen veel succes met de kweek.
Deze week, 2 jongen Heuglini tapuit met 7 en 8 dagen dood,ik vermoed dat deze koud weer toch niet goed is voor deze vogels.Niks te zien aan de vogels,dus geen ziekt of mager(denkt ik).Palmlijsters hebben een nest gemaakt maar ook gestopt door de koud.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Gisteren lagen al de eieren van de pastel spreeuw op de grond. De pop heeft ze er zelf uitgegooid. Blijft dus nog maar één pop meer over die evenwel blijft broeden. Verder even in het nest van de kraaien gekeken. Zeer aangenaam verrast : drie jongen. Hopelijk komen ze groot.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hoi Gaai,
Mutatiekweek valt (helaas) buiten de doelgroep van de club, maar toch even reageren
Zijn dat de jongen van die wildkleur x opaalkraai? Als opaal recessief vererft dan zouden de jongen dus allemaal split zijn. Mooi werk! Ik sprak vorige week trouwens nog iemand die een satinetkraai had gehad, maar die helaas verkocht had voordat ik er achter kwam.
Mutatiekweek valt (helaas) buiten de doelgroep van de club, maar toch even reageren

-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Proficiat Bert met de Roodstaartgaailijsters
Ik heb het altijd wondermooie vogels gevonden... Ik hoop dat het bij de andere net zo goed blijft gaan! WB ook gefeliciteerd met de blauwe eksters! Mijn moeder zou graag terug een "Spika" (tamme blauwe ekster) hebben. WB woon je ver van Mechelen om eens een kijkje te komen nemen in de zomer?
Hier is het rustig afwachten tot de eerste jongen uitkomen. De Japanse nachtegalen en de kastanjevleugels zijn rustig aan het verder broeden. Nog een weekje en dan zijn er hopelijk jongen
Ik zie grote veranderingen bij de kastanjebuulbuuls, de pop zag ik daarnet met nestmateriaal en de man doet voorstellen over waar ze een nest gaan bouwen, leuk om te zien
Het zou fantastisch zijn moest het lukken om hiervan jongen te hebben, maar voorlopig probeer ik met beide voeten op de grond te blijven
De Koeitilangbuulbuuls hadden een nest, maar hebben die verlaten... geen eieren, toch zijn ze het meest verliefde koppel van alle vogels die ik heb! Onafscheidelijk zijn ze... Ik wacht het gewoon af, misschien dat ze toch terug ineens beginnen.
De eerste dag mooi weer en ik zie dat alles terug wat begint te "herleven": een konijn dat door de tuin springt, mussen die een bad nemen, zwaluwen die over de weides vliegen... Kortom de lente hangt weer in de lucht en dat zie je ook aan de vogels! Het belooft de komende dagen in België warmer te worden, want we hebben hier echt heel lang een koude periode gehad (max 9 graden en 'snachts 4-5 graden), laat daar dus maar gauw verandering in komen!

Hier is het rustig afwachten tot de eerste jongen uitkomen. De Japanse nachtegalen en de kastanjevleugels zijn rustig aan het verder broeden. Nog een weekje en dan zijn er hopelijk jongen

De eerste dag mooi weer en ik zie dat alles terug wat begint te "herleven": een konijn dat door de tuin springt, mussen die een bad nemen, zwaluwen die over de weides vliegen... Kortom de lente hangt weer in de lucht en dat zie je ook aan de vogels! Het belooft de komende dagen in België warmer te worden, want we hebben hier echt heel lang een koude periode gehad (max 9 graden en 'snachts 4-5 graden), laat daar dus maar gauw verandering in komen!

-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Grappig dat je het zegt Jandb. Ik heb een paar minuten geleden nog 2 blauwe eksters geringd van mijn 2e kweekpaar en zat er over te denken om die over een paar dagen uit het nest te nemen om met de hand groot te brengen. Niet omdat de ouders de jongen niet goed zouden verzorgen, maar om eens te kijken hoe tam deze sociale kraaiachtigen eigenlijk kunnen worden. Door er 2 tegelijk groot te brengen hoop ik ze èn handtam te krijgen èn te voorkomen dat ze teveel op mensen gericht raken (imprint) en ze minder goede kweekvogels worden zoals ik bij de Aziatische blauwe ekster heb ervaren.Tzt. zijn deze twee eksters misschien leuke vogels voor je moeder. Helaas woon ik in het noorden van Nederland en dus erg ver van Mechelen.Jandb schreef:Proficiat Bert met de RoodstaartgaailijstersIk heb het altijd wondermooie vogels gevonden... Ik hoop dat het bij de andere net zo goed blijft gaan! WB ook gefeliciteerd met de blauwe eksters! Mijn moeder zou graag terug een "Spika" (tamme blauwe ekster) hebben. WB woon je ver van Mechelen om eens een kijkje te komen nemen in de zomer?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Dag WB,
Het zijn inderdaad jongen uit de opaal zwarte kraai. Voor zover ik weet is de opaalmutatie steeds een recessieve mutatie zodat alle jongen met grote zekerheid split zijn. De satinetkraai heb ik enkele jaren geleden ook zelf gezien. Begin dit jaar heb ik zelfs de huidige bezitters ervan gesproken. Tot op heden is er nog geen kweekresultaat mee geweest. Wat de opaal betreft weet ik nog een exemplaar zitten. Deze is echter zeer schuw en er is tot op heden eveneens nog niet mee gekweekt.
Het zijn inderdaad jongen uit de opaal zwarte kraai. Voor zover ik weet is de opaalmutatie steeds een recessieve mutatie zodat alle jongen met grote zekerheid split zijn. De satinetkraai heb ik enkele jaren geleden ook zelf gezien. Begin dit jaar heb ik zelfs de huidige bezitters ervan gesproken. Tot op heden is er nog geen kweekresultaat mee geweest. Wat de opaal betreft weet ik nog een exemplaar zitten. Deze is echter zeer schuw en er is tot op heden eveneens nog niet mee gekweekt.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hoi Gaai,
Kun je anders eens een foto van die opaal plaatsen? Ben eigenlijk wel benieuwd.
Kun je anders eens een foto van die opaal plaatsen? Ben eigenlijk wel benieuwd.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Dag WB, ik zal zeker eens proberen om een mooie foto te maken.
ik hoor van verschillende collega's verhalen van koppels die (nog) niet aan de gang gaan , veel onbevruchte eieren , ook geen eieren in het nest, eieren in de steek laten, jongen uit het nest gooien, doodlaten gaan en meer ellende.
zelf heb ik ook gedeeltelijk deze ervaringen.
enkele kweekkoppels denken nog niet aan nestelen. bij het kweekkoppel kastanjebuulbuuls eerst 2 x onbevruchte eieren (nu zit ze op 3 bevruchte eieren), jonge pop kala en een jonge koetilang hadden de eerste ronde slechts 2 eieren , ook onbevrucht ( beide zitten u weer te broeden) en kweekoppel witkopbuulbuuls wel een nest geen eieren, idem bruinmasker- en ander koppel roodstaartgaailijsters. (alleen eieren eters?) het andere kweekkoppel witkoppen had eerst 2 eieren op de grond laten vallen omdat ze geen nest klaar hadden. nu zit ze op 3 eieren te broeden. ook de geelstuit ( eerste roinde 2 jngen zelfstandig) en de roodstuit koetilangs hebben eieren en de oranjevlekken ook. echter 10 koppels buulbuuls (2 chinese, 2 goudborst, 2 kala.s. 2 oranjevlekken, 1 witkop en 1 kastanje) hebben nog niets.
ook mijn kweekkoppel groenvleugel ara's hadden de eerste 2 eieren kapot gemaakt met het rommelen in het nest. nu zit ze op 3 eieren te broeden. helaas hebben het kweekkoppel roodstaartgaailijsters de 3 jongen uit 2de ronde dood laten gaan. bijvoeren van mij mocht niet baten. toen ze dood waren vloog de pop wel met voer in de bek rond. beetje laat helaas. ze zijn direct weer volop aan het baltsen geslagen.
hebben mer van jullie deze ervaring dit jaar?
zelf heb ik ook gedeeltelijk deze ervaringen.
enkele kweekkoppels denken nog niet aan nestelen. bij het kweekkoppel kastanjebuulbuuls eerst 2 x onbevruchte eieren (nu zit ze op 3 bevruchte eieren), jonge pop kala en een jonge koetilang hadden de eerste ronde slechts 2 eieren , ook onbevrucht ( beide zitten u weer te broeden) en kweekoppel witkopbuulbuuls wel een nest geen eieren, idem bruinmasker- en ander koppel roodstaartgaailijsters. (alleen eieren eters?) het andere kweekkoppel witkoppen had eerst 2 eieren op de grond laten vallen omdat ze geen nest klaar hadden. nu zit ze op 3 eieren te broeden. ook de geelstuit ( eerste roinde 2 jngen zelfstandig) en de roodstuit koetilangs hebben eieren en de oranjevlekken ook. echter 10 koppels buulbuuls (2 chinese, 2 goudborst, 2 kala.s. 2 oranjevlekken, 1 witkop en 1 kastanje) hebben nog niets.
ook mijn kweekkoppel groenvleugel ara's hadden de eerste 2 eieren kapot gemaakt met het rommelen in het nest. nu zit ze op 3 eieren te broeden. helaas hebben het kweekkoppel roodstaartgaailijsters de 3 jongen uit 2de ronde dood laten gaan. bijvoeren van mij mocht niet baten. toen ze dood waren vloog de pop wel met voer in de bek rond. beetje laat helaas. ze zijn direct weer volop aan het baltsen geslagen.
hebben mer van jullie deze ervaring dit jaar?
hallo allemaal.
bij mij is het een beetje opgang aan het komen.
De beo's zijn aan het slepen. ze zitten pas denk nu 3 maanden bij elkaar. de emerald spreeuwen zijn ook aan het nestelen. En onze lybius zag ik van de week een poging doen tot paren maar hij gleed er van af.
ik hoop dat het wat moois word.
mvg monileger
bij mij is het een beetje opgang aan het komen.
De beo's zijn aan het slepen. ze zitten pas denk nu 3 maanden bij elkaar. de emerald spreeuwen zijn ook aan het nestelen. En onze lybius zag ik van de week een poging doen tot paren maar hij gleed er van af.
ik hoop dat het wat moois word.
mvg monileger
Hallo allemaal, bij mij hebben de nachtegalen nu 2 jongen, dit is de 2e ronde van hun, helaas zijn de vorige jongen allebei overleden, nu probeer ik het met esb3, kijken of het nu beter gaat.
De roodoorbuulbuuls hadden het nest klaar maar er kwamen geen eieren. Ze zijn nu een beetje aan het twijfelen waar ze gaan bouwen, dus hopelijk komt het goed. Ik hoor wel meer verhalen dat vogels de eieren eruit gooien en zomaar stoppen met broeden, dus het zal wel aan het weer liggen. Succes allemaal!!!
De roodoorbuulbuuls hadden het nest klaar maar er kwamen geen eieren. Ze zijn nu een beetje aan het twijfelen waar ze gaan bouwen, dus hopelijk komt het goed. Ik hoor wel meer verhalen dat vogels de eieren eruit gooien en zomaar stoppen met broeden, dus het zal wel aan het weer liggen. Succes allemaal!!!