Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 04 mei 2012, 19:36

hallo wb

bedankt voor je verhaal zal dat kunnen proberen inderdaad.al zie ik hem eigenlijk nooit bij het nest komen en
heb wellis als ik em erbij zag zitten maar daarna lag het ei er nog in.
we hebben het er al is over gehad maar kan jij het verklaren dat die pop er soms dagen tussen laat zitten
voor ze eindelijk weer haar volgende eitje legt.er zitten in deze periode en de vorige 3 dagen tussen hoor ook geen kreten ofzo in die dagen wat ze normaal wel doet voor het eitje eruit moet.

mvg

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wouard » 05 mei 2012, 17:15

Hallo White blackbird.

Over de zijderupsen. Bedoel je hier levende of gedroogde. De gedroogden watren bij mij een fiasco. Ik heb ze allemaal opgevoerd aan de koi's die er ook niet echt heel erg happig op waren. De versen (levenden) waren beter, maar het formaat was te groot voor mijn vogels. (brilvogels en japanse nachtegalen)

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 05 mei 2012, 22:40

Hallo Wouard,

Het gaat hier om diepvries zijderupsen. Ik heb een liter gekregen om uit te proberen(zie foto). Twee maal per dag geef ik een handje van deze rupsen in een glazen schaaltje aan een koppel roodstaartgaailijsters met jongen. In dezelfde volière vliegen ook nog een aantal siberische lijsters en een koppel spreeuwen. Ik heb niet het idee dat de vogels dit diepvriesvoer erg lekker vinden. Vrij snel na het ontdooien worden ze wat snotterig en onderin het bakje ligt dan een plasje donker vocht. De vogels vinden de wasmotlarven, meelwormen, pinkies en buffalo's in de andere bakken veel lekkerder.

MVG

Afbeelding

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wouard » 06 mei 2012, 17:08

Ziet er niet echt smakelijk uit. Ik heb hier geen ervaring mee. Ik heb wel de levende geprobeerd, maar dit was ook niet echt een succes, zoals gezegd. Maar volgens mij kwam dat door het formaat. Idd meel-, buffalowormen en wasmotten waren veel populaider

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 08 mei 2012, 21:55

Hallo liefhebbers,

Vandaag de zes jonge blauweksters geringd. Vandaag ook de 5 mm binnen gekregen, maar deze bleken helaas al te klein, dus nu toch maar 6.5mm. Het is niet anders, aldoende leert men.
De jongen zien er allemaal goed uit en kunnen na het weekend het nest verlaten. Het zou fantastisch zijn als ik ze alle zes groot krijg. Dan is mijn kweek seizoen " hoe vroeg ook" geslaagd.

WP.

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door paul zwartepoorte » 08 mei 2012, 22:07

hoi wb
ik denk als je die zijdenrupsen levend voert dat het wel beter gaat de voedingswaarden is 10 krekels is 1 rups
wij hebben ze gekweekt voor me reptielen in gevroren dat is niks
gr paul

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 08 mei 2012, 22:38

Wimp schreef:Hallo liefhebbers,

Vandaag de zes jonge blauweksters geringd. Vandaag ook de 5 mm binnen gekregen, maar deze bleken helaas al te klein, dus nu toch maar 6.5mm. Het is niet anders, aldoende leert men.
De jongen zien er allemaal goed uit en kunnen na het weekend het nest verlaten. Het zou fantastisch zijn als ik ze alle zes groot krijg. Dan is mijn kweek seizoen " hoe vroeg ook" geslaagd.

WP.
Hoi Wim,

Gefeliciteerd met de resultaten. Jammer dat het ringen niet gelukt is. Toch had het vandaag nog wel gekund die 5 mm. Je eksters zijn 8 a 9 dagen. Pootjes insmeren met een beetje vaseline. ring tegen het gewricht schuiven, teentjes pakken en in etappes, zachtjes wrikkend de ring over het gewricht trekken, niet draaien. Rustig de tijd ervoor nemen.
Maar ik snap dat het een lastig karweitje is, als je het nog niet vaak gedaan hebt. Eksters vliegen uit op een leeftijd van 16 tot 18 dagen. Zelfstandig na nog eens 3 weken.

MVG

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 09 mei 2012, 07:24

WB,

We hebben het wel geprobeerd met 5mm en ook bij meerdere jongen, maar we kregen ze echt niet om. De oudsten zijn vandaag 10 dagen en de andere 9. Bij de volgende ronde gaan we gewoon eerder ringen, ik heb nu 5mm in huis.
Hoe gaat het bij jou, zijn de blauw eksters al uitgevlogen?

WP

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 09 mei 2012, 19:09

Hoi Wim,

Nee hoor, ze zitten nog in het nest, maar dat zal niet zo lang meer duren als ik zo naar hun formaat kijk.


MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 10 mei 2012, 12:22

Hallo vogelkwekers,

Zonet 3 roodstaartgaailijsters uit het nest gehaald voor de handopfok. Ze zijn 9 dagen oud en ik kon er nog 2 ringen (met de nodige moeite) met 5 mm. en eentje met 5,5 mm. Zonet hebben ze hun eerste voeding achter de rug. Ze krijgen Avan High Energy afgewisseld met geweekte puppybrokjes van Eukanuba.

MVG

Afbeelding

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door wjvdlinden » 11 mei 2012, 12:39

WB,

Even een nieuwsgierige vraag. Waarom doe jij ze in de handopfok? Brengen de ouders ze niet zelf groot. Wel een mooie foto.

Groet,
Wim

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2012, 07:56

Hallo Wim,

De ouders brengen ze prima groot, alleen is bekend dat de uitval bij pas uitgevlogen gaailijsters erg groot is.
Door handopfok houd je meer controle, kun je sneller ingrijpen bij ziekteverschijnselen en is de overleving van van jonge vogels meestal 100%.

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Vagabunda » 12 mei 2012, 15:22

Mooi hoor!

Ziet er goed uit, duimen maar dat ze grot komen, maar lijkt me wel?

succes ;)

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Gaai » 12 mei 2012, 17:03

@ Wb,

Dag Robert, lukt het al met de heggemussen?

Marc

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2012, 18:03

Hoi Vagabunda,

Ik verwacht dat ze wel groot komen. Vorig jaar heb ik er ook 4 zonder problemen grootgebracht.

Hallo Marc,

Die heggenmussen gaan nog niet zo vlot. Ik heb 4 koppels (wit x w.kleur, split x w.kleur, split x wit en split x wit) en
heb nu een nestje van 4 dagen oud met maar 2 jongen, een witte en een wildkleur en vandaag moet er nog een nestje uitkomen.
Verder zitten er nog 2 poppen op eieren. Afwachten maar. Heb waarschijnlijk ook nog 2 jonge witte spreeuwen in een nestblok zitten. Dat zal jou wel aanspreken. Maar goed, de mutanten vallen buiten de doelgroep van de speciaalclub, dus we kunnen misschien beter via de gewone mail communiceren :wink:

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten