vragen over het kweken van insectenetende vogels..

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

vragen over het kweken van insectenetende vogels..

Bericht door Jandb » 05 apr 2007, 15:52

Hoi, <br>ik heb nog steeds dat koppel zilveroornachtegalen die vorig jaar 1 jong hebben grootgebracht.. nu had ik gehoopt dat ze toch al een nest zouden beginnen maken, maar dat wil maar niet vlotten. De man zou wel een oude nest willen nemen, maar de pop is niet akkoord. Ze zitten nu al bijna 5dagen met nestmateriaal te shouwen, en de man zit bijna heel de tijd door broedse geluidjes te maken, maar van echt nest maken komt blijkbaar niets.... waar zou het probleem kunnen zitten??? kijk aub eens op vogelarena naar mijn voliere, of daar iets aan verandert moet worden ofzo... (voliere van jandb, ik denk op de 2de pag...) <br><br>hier kort de maten: 8x4x3 +nachthok en korte vlucht die nachthok en voliere verbindt.. (bewonders: 1-1 japanse nachtegalen, 1-1 zilveroornachtegalen, 0-1 roodoorbuulbuul, 1-0 kaapse geelbuikgors, 1-1 witwangtoerako's, ook nog chinese dwergkwartels. <br><br>Ik zou graag meer bijleren omtrent succesvol kweken, maar allerlei insecten gaan kweken zie ik niet echt zitten, ik studeer nog enzo...<br><br>meelwormen die kweken bij mij practisch vanzelf, deze hebben ze tot verleden week nog gekregen.. nu voer ik alleen maar appel, universeelvoer (orlux) en een exotenmengeling. Ze krijgen als nestmateriaal: cocosvezel, paardenhaar, grashalmen,.. ter beschikking, maar het liefst van al trekken ze synthetische vezels uit een doek, dat bedoelt is als windbreker... zo zie je dus direct of er activiteit is of niet...<br><br><br>Help me aub..verder, om toch een mooi nest nachtegalen groot te krijgen..<br><br>Alvast bedankt voor je tijd,<br><br><br>vriendelijke groeten<br><br>Jan

john

Re: vragen over het kweken van insectenetende voge

Bericht door john » 09 mei 2007, 08:43

geduld leren hebben is een vereiste,maar volgens mij kan je de Zilveroren beter
apart huisvesten dan heb je meer kans op resultaat.

John

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: vragen over het kweken van insectenetende voge

Bericht door Jandb » 09 mei 2008, 00:06

De nachtegalen en timalies, geen van beiden wil overgaan tot kweken.... advies is altijd welkom, alleen red ik het niet denk ik!

Vorig jaar hebben de japanse nachtegalen voor het eerst gekweekt, ze hebben meerdere ronden gedaan, één ronde met succes, resultaat een jonge man, de volgende nest is scheef gezakt, ondanks lichte ondersteuning, jongen dood.. Dit jaar zitten ze beide in topconditie, de man zingt de pannen vant dak en erg gevarieerd, ik heb beiden al met nestmateriaal gezien, de man probeert de pop te lokken, maar ze willen niet tot actie overgaan, de pop heeft het blijkbaar te druk met over en weer te vliegen en insecten te vangen...

Er zit nu voor het eerste jaar een koppel diadeemtimalies bij, de man zat er vorig jaar ook al bij, maar dit gaf geen problemen. Ik heb de diadeemtimalies ook al broedgedrag zien vertonen, nu is het weer even geleden, ik had vorig weekend voor het eerst baltsgedrag opgemerkt (omhooggehouden vleugels en trillerige bewegingen, wippend over de stok naar de pop, geen paring tot gevolg..) De week daarvoor was het een ander baltsgedrag, omlaag gehouden vleugels langs het lichaam en platgelegde kuif. Ik heb de week ervoor wel een poging tot paren gezien, man viel er 2x af en daar hielden ze het bij. Sindsdien dus niets meer, ondanks het mooie weer. Zou het kunnen dat geen van beide koppels tot nestelen wil overgaan omdat ze zich niet op hun gemak voelen, nochtans maken ze nooit ruzie en overlapt hun foerageergedrag niet (de nachtegalen vliegen meer op lagere hoogte en zitten meer op de grond, dan de diadeemtimalies. Ik heb nu schermen besteld om tot een hoogte van 2m de achterkant toe te maken, om ze misschien een groter gevoel van veiligheid te geven... ik gis echt naar de oorzaak. Mijn koppel blauwooggaailijsters zijn aan tweede ronde eieren bezig, eerste is uit gelopen op een mislukking, nu lijkt alles goed te gaan, nog even afwachten..

Ik denk eraan om de chestnutbuulbuuls bij de nachtegalen te zetten en de timalies in het verblijf van de chestnutbuulbuuls. Misschien is dit een betere combinatie, dan zijn het beide dus geen timalies...

Indien je al zelfde dingen meegemaakt hebt en hier dus ervaringen mee heeft, laat het me dan aub weten. Alvast bedankt!

Mvg

Jan


Bedenkingen: als je dit zo leest, lijkt het idd wel sterk op wat ik reeds vorig jaar gevraagd heb, toch wil ik graag meer reacties van andere leden, ik heb iets gelezen in een nieuw uitgebracht boek over timalies (hoofdzakelijk japanse nachtegaal), dat ze wanneer ze samen gehouden werden met indische brilvogels, niet tot kweken wouden overgaan omdat er competief gedrag optreedt tussen de japanse nachtegalen en de brilvogels aan de voedertafel, maar hier zie ik geen competief gedrag...? Het is idd erg moeilijk om in te schatten waarom een vogel niet wil gaan broeden, hoop toch op interessante info. Ze krijgen nu elke dag een gevarieerd voedsel, een vers bad en vers voer, daarbij ook nog is pinkies, buffalo's en krekels, maar ze nemen er erg weinig van, alles diepvries, daarbij krijgen ze ook nog levende meelwormen en een stukje fruit. Alles is mooi dichtgegroeid, dus weet niet wat nog meer, mssn lenen de struiken zich niet goed? 2 coniferen, een grote vlier, bamboe, siergrassen, daarbij ook nog een hibiscus die nog in blad moet komen, Fluitekruid en boterbloemen heb ik er vorig jaar ingezet en bloeien vollop om toch maar vroeg insecten aan te trekken.
Laatst gewijzigd door Jandb op 09 mei 2008, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: vragen over het kweken van insectenetende voge

Bericht door Jandb » 12 mei 2008, 12:22

Inderdaad, Ger dat laatste en ook die andere dingen, daar heb je helemaal gelijk in. Ik probeer het elke dag te verversen, want het droogt snel uit met dit weer. Ik probeer ook niet te veel te geven, zodat ik niet te veel moet weggooien, echter de ekster is mij dankbaar... zo hoop ik ook dat ze van de kleine pimpels en merels afblijft! Alhoewel, dat beetje dat ik ze elke dag geef haar mssn alleen maar aansterkt, tja beter aan de ekster dan in de vuilbak, toch? De japanse nachtegalen hebben avances gemaakt! Ze zijn een nest aan het bouwen, onderaan in de conifeer. De diadeemtimalies doen sinds het paargedrag en schijnparing niets meer! De man is volgens mij toch niet de goede, anders zou hij zoals Ime zei, direct over gegaan zijn tot baltsen, wanneer de pop er wordt bij geplaatst, uiteindelijk is wel goed gekomen, maar toch niet op de correcte manier denk ik. Ik wacht het nog wat af, toch vind ik het niet juist dat de man de pop soms van de stok jaagt, hij lijkt zich echt een beetje opurtunist te voelen en ligt duidelijk niet onder de sloef, zoals wij da hier zeggen....

Gaailijsters broeden rustig verder, het zou nu toch voor morgen of overmorgen moeten zijn.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: vragen over het kweken van insectenetende voge

Bericht door jupiler » 28 mei 2008, 22:56

hallo janb
leuke voliere heb je ja hoor
wij ( ik en pa ) hebben lang nagedacht en veel getekend voor de bouw van ons voliere
de uiteindelijke afmeting is geworden 8m lang 4m breed en 2,2m hoog
hierin zitten 10 kweekboxen van 1m breed op 1.6m diep en 2 grote vluchten van
1,5mbreed en 4m lang
zodoende wij kunnen 10 koppels volledig appart plaatsen en in de grote vluchten de volwassen jongen zetten
de kweekboxen zijn op beton ( makkelijk om te reinigen ) de 2 grote vluchten op de begane grond ( aarde )
ze is volledig afgedekt en aan 2 zijden open
het hout dat we gebruikten was beton plex platen voor de achterwand en ook veel aandacht besteed
om onze kleine vriendjes ( muizen ) buiten te houden


enige nadeel is ik mag elke dag 10 fonteinen wassen 10 badshalen wasen en opvullen 10 maal eten geven
en kost me toch gemiddeld 1u en 30 min om alles verzorgd te doen
tegenover jouw voliere ben je rapper klaar als hier
het voordeel en plezier dat ik nu wel heb is dat we meer jongen hebben als vorig jaar toen vershillende
koppels bijelkaar zaten

mss kan je er eens overnadenken om je voliere inte delen in enkele vluchten en zo je vogels
te kunnen sheiden en hopelijk een beter broed resultaat te hebben

ik zal het iemand om men foto's teposten want zelf ban ik er een leek in

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten