Kweken met europese staartmezen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Kweken met europese staartmezen

Bericht door Wouard » 12 apr 2008, 14:50

Kan iemand mij meer informatie geven over hoe je kunt kweken met europese staartmezen? En dan vooral welke nestgelegenheden gebruiken ze, beste nestmaterialen, etc.

Er moeten toch meer ervaringen zijn dan alleen die van Bakker in Onze Vogels?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Gaai » 12 apr 2008, 15:46

In de winkel kan je gesloten nestkorfjes, gemaakt van gras of iets dergelijks, kopen. Het lijkt alvast op de natuurlijke nesten van de staartmees. Ik weet echter niet of de staartmees dit zou gebruiken. Het gaat hier niet om de rieten mandjes. Voor de rest zeker pluimpjes en mos aanbieden en vermoedelijk veel kleinere insecten (weideplankton). Ik denk ook dat je dikke takkenbossen of coniferen in je volière zal moeten plaatsen. Normaal moeten er kwekers zijn aangezien er elk jaar weer te koop worden aangeboden.

Softbill

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Softbill » 13 apr 2008, 08:45

Natural nests are made from spiders' web and moss, and are lined with feathers. Very few people here breed the species, but I am told that they try to provide natural material.
When the chicks hatch, they are fed on spiders - unless you feed the chicks yourself, this is a big problem. I am told that most young are hand-reared.

ime

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door ime » 13 apr 2008, 21:33

Kijk eens op de website van de speciaalclub europese cultuurvogels. Daar worden vragen beantwoord en in een daarvan wordt doorverwezen naar iemand die ervaring met deze staartmezen heeft. Je kunt er zelf ook een vraag stellen.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Wouard » 14 apr 2008, 08:37

Ik zal eens op zoek gaan naar een top van een conifeer en daarin zo'n nestje van gras verbergen en dan maar mos en spinnerag aanbieden en hopen. Ik zal ook eens op genoemde site verder zoeken.

Is er verder niemand hier die zelf kweekervaringen heeft met de staartmezen?

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Purmerbird » 15 apr 2008, 21:49

Ik heb 6 staartmezen rondvliegen, in de hoop dat er een koppel tussenzit wat het wil doen. Verder heb ik een 3e exemplaar kunnen kopen van de kaneelmees(paradoxornis webbianus)De hoop en wil om hier mee te kweken dit jaar zie ik groeien en wacht ik met spanning af.

Ronald

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Gaai » 15 apr 2008, 22:15

Ronald,

Zocht u ook geen roodkop staartmezen?
Op www.Tierflohmarkt.de wordt er eentje aangeboden.

Mvg, Marc

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Purmerbird » 15 apr 2008, 22:53

Marc,
bedankt, daar had ik al op geregaarerd vanavond, maar ik denk dat de duitsers meer betalen.

Ronald
ben al blij dat ik kaneelmezen heb kunnen vinden

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweken met europese staartmezen

Bericht door Wouard » 16 apr 2008, 20:32

Ronald,

Als er een popje bij zit zullen ze zeker gaan kweken. Bij mij deden ze het in een conifeer en bouwden een nestje van alleen kokosvezels.

Wat betreft de staartmezen. Zal wel moeilijk worden. Ik vraag me toch af hoe ze zo redelijk makkelijk te verkrijgen zjn als er zo weinig mee gekweekt wordt. Op de sites van speciaalclubs kan ik ook al niet veel vinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten