Nu is het de tijd om goed op te letten.

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Arjan » 16 apr 2008, 01:58

Dit is het moment waarop wij onze vogels vreselijk goed moeten observeren.
En dat wat wij zien goed moeten analyseren.
Er van uit gaande dat alle vogels waar geen zekerheid over was nu onderhand wel gesekst zullen zijn en correct gekoppeld zijn.
(indien niet alsnog doen of je moet van kansspellen houden).

Waar op moeten wij letten:
En ik hoop dat deze lijst aangevuld wordt door andere kwekers want wij kunnen allemaal van iederéén leren.

Koppels die maar lopen te slepen met nestmatriaal maar geen nest bouwen.
Oorzaak: De vogels zijn niet tevreden met hun vlucht en kunnen in hun vlucht geen plekje vinden waar zij hun nest willen bouwen.
Oplossing: Andere vlucht, beplanting aanpassen, maar dat duurt te lang dus makkelijker is het dicht begroeide nestgelegenheid aan te bieden in de vorm van een mandje opgebouwd met gaas waarin allerlei groen matriaal verwerkt is b.v. Bamboe of conifeer.

Mijn vogels maken prachtige nesten maar de eieren verdwijnen.
Oorzaak de malaise van een eierpikker een hardnekkig probleem wat moeilijk aan te pakken is je kan het proberen met zeep eitjes dwz je maakt de eitjes leeg vult ze met een zeepmiddel of sambal sluit ze weer af en legt ze in het nest in de hoop ze van deze vreselijke gewoonte af te helpen daarnaast leg je drie kunst eieren in het nest waarop de pop zal gaan broeden en die de man niet kapot kan prikken en maar hopen op het beste.
Dit is een heel lastig probleem en ik hoop dat anderen met andere ervaringen dit verder aanvullen.

Jongen gaan dood na een aantal dagen ze liggen op de rug.
Oorzaak vit. B gebrek. vit. B is essentieel voor de aanleg van het zenuwstelsel zodra je ziet dat een jong op de rug ligt moet er een belletje gaan rinkelen dat het hier handeld om een gebrek aan vit. B geef dat en het probleem is binnen enkele uren verleden tijd.

En zo zijn er nog veel meer dingen waar wij op moeten letten je zou er een boek over kunnen schrijven in de komende dagen heb ik mij voorgenomen om elke dag een aantal punten onder jullie aandacht te brengen maar ik nodig jullie allemaal uit om hier jullie eigen punten te delen met de anderen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Gaai » 19 apr 2008, 09:42

Ik had vastgesteld dat mijn spreeuwen hun jongen na een paar dagen niet goed meer voederden. Ze kregen meelwormen, diepvries pinkies en buffalo's. De eerste dagen groeiden de jongen als kool. Na een vijftal dagen niets meer.

Ze heb ik eens diepvries krekels gekocht. Het verschil was enorm. De spreeuwen aten meteen deze krekels en voerden ze verder aan hun jongen. Het kost veel maar de jongen kwamen opnieuw groot.

Sindsdien geef ik enkel nog de witte meelwormen en veel krekels (levend en diepvries).

Wat nestgelegenheid betreft zou ik zeker eens aanraden om langs te gaan in een groot tuincentrum. Met een beetje fantasie kom ja vanalles tegen wat voor onze vogels nuttig kan zijn. Zo kon ik twee weken geleden, in een uitverkoop, een nieuwe kunstof kerstkrans kopen (zelfde materiaal als de kunststof kerstbomen) . Ik heb deze krans in de volière vastgemaakt en er een mandje ingezet. Een ideale beschutte nestplaats.

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 19 apr 2008, 16:00

Crickets (krekels) - the best and most universally acceptable livefood that is available to buy (or breed) :-)  ;-). (But still a very poor diet on their own).

Many times, when a bird will not build a nest - they just carry material around - they will accept the position chosen by the breeder.
One pair of thrushes here will ALWAYS build a nest in the cup used for food - I can move the cup and also provide an extra cup, but they only use the cup with fresh food in. After 2-3-4 days, I make a simple nest from straw and mud and place it on a shelf - they will almost always accept my nest and build their own inside it.

Egg-eating - I know of no cure unfortunately. Happily it happens only rarely.
Laatst gewijzigd door Softbill op 19 apr 2008, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2008, 21:44

Er zijn wel een paar trucjes tegen eierenpikkers. Allereerst is het belangrijk om te weten of het om de man of de pop gaat. Als het de man is is de oplossing vrij simpel. Wacht tot de pop klaar is met de nestbouw en sluit de man op, liefst in het zicht van de pop. De pop houd het sperma van de man een paar dagen vast in het lijf en de eieren zijn dus bevrucht. Als de eieren uitkomen is het de moeite waard de man los te laten en te kijken wat er gebeurt. Eierpikkers hoeven niet perse slechte vaders te zijn en kunnen zich soms ontpoppen tot goed voerende vogels...Anders de pop het werk alleen laten opknappen.
Bij spreeuwmannen die eieren uit de kast slepen kan het soms lonend zijn een paar eivormige lichtblauw geschilderde stukken lood in de nestkast te leggen. daarmee vergaat de animo van eieren uitwerpen snel!
Als de pop de eierenpikker is heb je een groot probleem. Toch zijn er mogelijkheden Je kunt kijken hoe laat ze legt. Iedere dag ongeveer dezelfde tijd. en direkt het ei wegnemen nadat de pop van het nest komt. Dit legsel onder een pleegmoeder schuiven. Ook kan het zinvol zijn een dergelijke vogel kunststof eieren te geven. Weliswaar gaat ze die er ook uit werpen, maar ik heb toch ervaren dat sommige vogels stoppen met eieren pikken als ze zo´n kunstof ei een paar keer in de snavel hebben gehad.

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 19 apr 2008, 22:25

Seperating pairs can work to stop egg-eating etc., but some birds will not be happy if they are seperated. Most? all? timaliidae will call to each other and they will not feed chicks or incubate eggs if they are seperated. I am sure this is so with other birds too - any bird which has a strong bond - corvidae?

The record for sperm life inside a female bird is 6 weeks - a canary laid fertile eggs 6 weeks after her mate was removed.
Laatst gewijzigd door Softbill op 19 apr 2008, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2008, 22:40

I also heard about those records Softbill, but I didn't dare to write it down. It's such a long periode of time. Amazing. And I really don't know if it's the same with all the species. I've experienced a lot with separating thrushes f.i. blackbirds and chestnutthrush, ringouzel and my 'record' stands at 6 days. Longer than that and the eggs were all clear. Possibly that has to do with the cycle of display. Or mating only takes place during nestbuilding. Frankly, I have quite a lot of eggeaters in my collection and I have 'build in aviaries' in the big flights. Seperating the eggeating cockbirds is standard procedure nowadays.

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 19 apr 2008, 22:52

I have been asked about sperm life before and there is a lot of information on the www, but mostly about domestic birds - like chickens. How long sperm will live is a complicated thing.
So many egg-eaters - that is something that is very surprising to me. The only birds that I can remember here that have eaten eggs have been garrulax formosa - I found no way to stop them except by adding PBH to an egg. (PBH is made by Intervet, but I do not think that they make it anymore - it is used to stop feather-picking in chickens and tail-biting in pigs - it smells and tastes worse than I can describe!!!).
Also babax - they have fed chicks for several days and then laid more eggs and ignored the chicks, or they rear chicks until they leave the nest, and then will not feed them.
Some pairs here (very few), will produce another nest and more eggs before other eggs hatch. My turdus dissimilis will usually lay eggs underneath the previous chicks - they will throw chicks from the nest when they are ~10 days old, so that they can incubate the eggs. Normally the chicks are fine but cannot fly for another 3-4-5 days.

Fortunately all of these things are rare here.
Laatst gewijzigd door Softbill op 19 apr 2008, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Gaai » 20 apr 2008, 09:42

Hoe belangrijk observatie is :

Gisteren zie ik mijn koppel roodsnavelkitta's rondvliegen met cocos. De vogels zitten in een kale kweekbox. In deze kale volière heb ik met houten planken een kleine schutting gemaakt (afgeschermde hoek) met daarin een plank waarop ik een nestkorf heb gezet. Rond deze nestkorf staan een paar takken die ik in de plank heb vastgemaakt via enkele gaten die in de plank werden geboord.

In deze korf had ik reeds twee keer een voorgevormd nest gemaakt. Dit werd echter steeds afgebroken.

Het geraamte van deze volière bestaat uit houten balkjes. Bij één van deze heb ik nog een schuine balk tegenplaatst als bijkomende steun. Op deze schuine lat probeerden ze dus een nest te maken. Ik heb dan vervolgens een rieten mandje tegen deze steunbalk vastgemaakt en deze morgen zie ik het koppel reeds nestmateriaal in het mandje dragen. Dit mandje hangt nochtans volledig open en bloot in de volière. En ik die ze enkel wat privacy wou geven. Nu ja, ze doen maar.

Arjan

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Arjan » 22 apr 2008, 00:40

Wel het wordt leuk opgepakt dus nog maar wat attentie puntjes.

Soms komt het voor dat eieren alhoewel bevrucht niet uitkomen en dan blijkt bij het schouwen dat het ei nog maar half gevuld is en het embryo eigenlijk verdroogd is.
Mogelijke oorzaak ??? Persoonlijk denk ik dat de schaal dan te dun is en dat het verholpen kan worden met het extra verstrekken van grit.
Dat grit moet zo bij zo in deze tijd in ruime mate aanwezig zijn in de volières.

Het haastige nest: Soms komt het voor dat een koppel aan slordige nestbouw doet met als gevolg dat als ze in een kistje  met platte bodem eieren leggen en ze hebben alleen een zijkant gemaakt hebben dat de eieren niet goed bebroed worden en een slecht uitkomst percentage hebben. Remedie als de eieren gelegd zijn en je ziet zo'n nest dan is het wijs een voorgevormd nestje van sisal in het nest te leggen goed stevig vastmaken en de eieren daar in leggen even goed controleren of de pop weer wil gaan zitten en dan is dat probleem verholpen. Wel er om denken dat je het sisalnestje goed vastmaakt want ze zal in eerste instantie proberen het uit het nest te gooien en dan gaan de eieren mee dus wel goed oppassen.

Het reserve ei:  Veel vogels leggen 3 of 4 eieren maar gaan op de eieren zitten als ze er 2 of drie hebben het laatste ei wordt gelegd op dag 2 van de broed.
Meestal komt dit ei niet uit omdat de pop als ze twee jongen heeft een nieuwe taak heeft en niet meer lang genoeg op de eieren zit om het laatste ei uit te laten komen.
Eigenlijk is dat doodzonde.
Maar daar is wat tegen te doen het vraagt een kleine investering die echter zeker de moeite loont.
Hiervoor heb je een broedmachine nodig (dat is dus de investering).
Zodra je merkt dat de eieren uit gekomen zijn en je hebt 2 of meer jongen met een nog resterend ei neem dat ei uit het nest en leg het in de al klaar staande broedmachine uiteraard ga je het ei eerst schouwen en dan moet het wel massief donker zijn.
De temperatuur moet zijn ingesteld op 36.4 graden immers het is de laatste dag van de broed. ( Het normale uitbroeden gebeurd op 37.5) als het goed is heb je een jong met eischaaltjes binnen 24 uur dit jong leg je gewoon terug in het nest met de gebroken eischaaltjes het zal heus wel wat protest van pa en ma geven maar daar moet je maar even doorheen prikken het resultaat is dat je na drie weken één jong meer hebt.

Die broedmachine is trouwens een item waarvan ik vind dat die eigenlijk niet mag ontbreken bij de hedendaagse kweker.
Stel dat er tijdens de broed iets gebeurd, een pop die je dood op het nest aantreft of een man die zich doodgevlogen heeft, ik noem maar wat in ieder geval iets wat de broed wreed onderbreekt, immers verdorie happens, dan heb je met een broedmachine de mogenlijkheid om het even aan te kijken. Misschien is er een andere soort Scharrelaar Gaai of Gaailijster waarvan de pop al dagen zit te broeden en waarvan de eieren niet bevrucht of waarvan de embryo's gestorven zijn.
Broed de eieren uit in de broedmachine en plaats ze dan met eischalen in het nest je doet de pleegouders een groot plezier die kunnen zich helemaal uitleven op hun jongen en je houd de andere soort instand.

Dan het laatste aandachtspuntje gooi nooit eieren weg want die kunnen nog een belangrijke rol vervullen.
B.v.b. een gaailijster zit op 3 eieren waarvan de schaal te dun is eieren drogen uit en de pop verwijderd ze uit het nest.
Van een andere soort was de eerste ronde onbevrucht echter je hebt ze keurig bewaard ze zitten nog vol.
Op een dag tref je een ander nest aan dat verlaten is om reden??? Vul zelf maar wat in.
Door deze eieren in het nest te leggen hou je de pop op het nest in de tussentijd broed je de eieren in de broedmachine uit zodra de eieren uitkomen verwissel je ze met de onbevruchte eieren en je hebt weer een vol nest met jongen.    
Laatst gewijzigd door Arjan op 22 apr 2008, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 22 apr 2008, 07:41

Thin egg shells are almost never caused by too little calcium. To make egg-shells, the bird must have phosphorus, magnesium and vitamin D - this is where the problem lies. If the species cannot make vitamin C, and many cannot, this is also needed in the diet.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Gaai » 22 apr 2008, 09:20

Wat denk je van geraspte sepia (gewoon afkrabben met een mesje). Ik heb dat een tijdje gedaan en het bekomen poeder over het voer gestrooid. Zo ben je zeker dat ze voldoende kalk binnenkrijgen.

Broedmachine. Kan je niet beter de eieren rapen en als het legsel volledig is de eieren er terug inleggen? Het wordt gedaan bij de europese vogels (oa pestvogels). Ik weet niet of het lukt bij VI vogels.

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 22 apr 2008, 18:40

Diet must be very, very bad to have too little calcium. Too much calcium also is a problem - it stops absorption of other minerals.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door White_Blackbird » 22 apr 2008, 19:03

Softbill,

I hardly give my birds extra calcium(it's in the food allready) and I have indeed never experienced thin eggs. But where does the story come from that they need extra calcium?

Softbill

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door Softbill » 22 apr 2008, 19:13

............where does the story come from that they need extra calcium?

That depends WB - do you mean in general, or on this thread - if you mean on this thread, the problem may be translation again - if so my apologies. In general - it seems to be a very common belief.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Nu is het de tijd om goed op te letten.

Bericht door White_Blackbird » 22 apr 2008, 19:21

Maybe it's common belief because of chicken, that lay allmost everyday through out the year (exept winter and moult) and therefor need a bigger quantity of calcium...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten