grijskaplijsters vreten  de jongen op

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door ekin » 04 jun 2008, 00:21

Hallo mijn grijskaplijsters vreten hun jongen op als ze net uit het ei zijn gekomen,wie heeft hier ervaring mee of wie weet hier misschien de oorzaak van?

groeten,

Erik

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door White_Blackbird » 04 jun 2008, 11:10

Erik,

Dat opeten of uitwerpen van pasgeboren jongen is iets wat wel vaker voorkomt. Het lijkt soms te maken te hebben met de overgangsfase van broeden op eieren, die rustig in het nest liggen, naar die 'wriemelende roze dingen' waaraan de vogels even moeten wennen. In die 'gewenningsfase' gaat het soms mis. Er kunnen ook andere factoren een rol spelen. Hoe is de relatie man-pop bijv. Is de pop een nerveuze, schuwe vogel? En wie eet ze trouwens op, de man of de pop? Meestal is het de man die voor de problemen als eieren en jongen opeten zorgt, maar niet altijd. Overigens zegt het verschijnsel niet veel over de waarde als kweekvogels. Net zo makkelijk gaat het bij het volgene nest wél goed. Gewoon weer opnieuw proberen en bijv. de man tijdens de leg apart zetten en de pop het alleen laten opknappen. Die kan nl. heel goed zonder de man haar jongen grootkrijgen.

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door ekin » 04 jun 2008, 21:54

Blackbird,

Bedankt voor je informatie,de vogels zijn niet schuw het zijn heel rustige vogels.Ik heb het vermoeden dat het de man doet want die zat op de grond in de buurt van het dode jong.Ik wacht tot de pop weer nieuwe eieren heeft en dan zet ik de man wel apart.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door jupiler » 04 jun 2008, 23:05

heel goeie topic
mijn eerste nest van mijn grijskapjes was ook zo ongeveer
ik had 4 jongen en na dagen lagen er 2 dood op de grond heel ver van het nest vandaan
de andere 2 zijn nu al zelfstandig en zitten nog in de vlucht bij de ouders
doch het tweede nest is gisteren ook uitgekomen en hier zijn er 5 jongen
ik hou het nu wel in de gaten en anders zet ik de man appart

ik dacht gewoon eerst dat de jongen dood in het nest zouden gelegen hebben en de ouders hen verwijderd

bij mij is het nu het eerste jaar dat ik de grijskapjes heb en het zijn wel leuke vogels heel trouw
ferme zangers en voor beiden vogels van 2007 te zijn doen ze het heel goed

enig nadeel vond ik dat ik bij de eerste nest controle ferm aangevallen werd door beide
vlogen mij constant aan in het aangezicht
nu heb ik een truckje hiervoor
eerst werp ik enkele wormpjes ver weg van het nest en dan kan ik even gaan piepen

Softbill

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door Softbill » 05 jun 2008, 18:39

Not quite the subject here - but intersting I hope -
For the past few years, every spring there is a series of programmes on the television here - Spring Watch. It has cameras in nestboxes and hidden beside nests, and in bat roosts, and spying on other animals.
Last week one camera was beside a blackbird's nest. The eggs of the second clutch hatched and the young and the male removed (probably ate) the new chicks. Not good television for people who do not know and keep birds:-) :-)
Laatst gewijzigd door Softbill op 05 jun 2008, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door White_Blackbird » 07 jun 2008, 13:35

That's one of the main reasons I separate most of the blackbirdcocks when the hen is starting to lay eggs. When the young hatch, some of these separated cockbirds can hear their young and start taking worms in their beak: they want to feed the young. But I still keep them separated...No risks for the young and it saves lifefood!

Softbill

Re: grijskaplijsters vreten  de jongen op

Bericht door Softbill » 07 jun 2008, 14:55

Another film from Spring Watch - a swallow (hirundo) hatched 4 eggs and the male removed all of them in the first few hours after hatching.
Today here, a female black-breasted has taken 3 young (~8 days old) from the nest and built another nest in less than 12 hours. I think there will be an egg in the new nest tomorrow.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten