Spotlijsters eten direct het ei op ! HELP!

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Spotlijsters eten direct het ei op ! HELP!

Bericht door minla » 05 aug 2008, 22:35

Mijn spotlijsters zijn weer volop een nest aan het bouwen, en ik zie deze keer toch nog af van handopfok / broedmachine broed. Ze hebben nu een nest dat veel hoger zit en veel beter beschut. Misschien dat ze nu wel gaan broeden, omdat ik denk dat ze de vorige keer ontevreden waren over de plaats van het nest ( op 50 cm van de grond en goed te zien vanaf buiten de volliere) . Misschien dat ik de omgeveving van het nest nog wat groener maak met kunstbeplanting zodat ze gehele comouglage hebben en toch nog vanuit het nest naar buiten kunnen kijken.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 11 aug 2008, 17:15

De Spotlijsters hebben vandaag het tweede ei gelegd , en ze staan gewoon toe dat ik er langs loop en een blik in het nest werp. Het lag er dus duidelijk niet aan dat ik te dicht bij het nest kwam, maar dat het nest op een verkeerde plek was gebouwd de vorige keer. Nu maar afwachten en niet meer kijken en hopen dat de pop vanavond of morgen gaat zitten.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 24 aug 2008, 13:42

Gisteren is het eerste ei uitgekomen............wordt vervolgd

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 26 aug 2008, 22:04

Er liggen drie jongen in het nest. Ze hebben continu de beschikking over een bak meelwormen waarbij ze zelf de witte kunnen uitpikken. S'morgens geef ik ze levende krekels die een nacht op meelwormenvoer hebben gestaan en levende wasmotten die daar ook op hebben gestaan. S'middags om 17.00 uur als ik thuis kom haal ik uit mijn voorraad bak de witte meelwormen en wat pinky's , buffalo's en krekels die ik uitsluitend bepoeder met wat spirulina. Iemand nog aanmerkingen of tips?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 27 aug 2008, 21:11

Ik heb vandaag de vorige eigenaar van de spotlijsters een mailtje gestuurd over hoe de zaken ervoor staan met de spotlijsters. Alleen mailde hij mij terug met daarin vermeld dat ik de spotlijsters MOET ringen ivm een lijst van bedreigde diersoorten die zou bestaan. Ik kan dit alleen nergens terug vinden op internet. Kan iemand dit bevestigen en met welke ringmaat moet ik ringen?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 28 aug 2008, 18:18

Hallo Ger,

De vogelexpresse hb ik inderdaad ontvangen , maar ik had er over heen gelezen daar ik de kweekverslagen veel interresanter vond. Maar nu zie ik ook jpanse nachtegalen staan in cites 2 B . Maar ik geloof er niets van dat alle eigenaren van nachtegalen een bestandregestratie hebben gedaan van hun vogels . Bestaat er dan de kans dat de vogels vroeg of laat in beslag worden genomen?

Tim

Bericht door Tim » 29 aug 2008, 21:15

Ergens anders op het forum is dit al uitvoerig besproken. als je een beetje zoekt dan vind je het vanzelf.
Wat ik nu voortaan ga doen, en wat ik iedereen aanraad: Als je een vogel (jap.nachtegaal) koopt. vraag even aan de persoon van wie je hem koopt dat hij een papiertje tekent waarop hij zich meld als de verkoper en dat jij je als koper vermeld, met de nodige contactgegevens.
Voor een geringde vogel is dat niet nodig. Aan de hand van de ring-/stamnummer is immers de kweker opspoorbaar.
Althans zo interpreteer ik de Wet hier in België

gewaarschuwd man is er twee waard en zo ben je steeds in orde.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 04 sep 2008, 17:56

yes yes yes yes, ik kom vandaag thuis en kijk in het nest en wat denk je...nest leeg. Terwijl ze zondag pas 14 dagen oud zijn. Dus ik denk ......Fuck , die zijn toch nog uit het nest gedonderd door de ouders en afgemaakt. Ik zoeken door de struiken , zitten er werkelijk 2 hele mooie jongen op nog geen 20 cm van m'n neus , ik schrok er zelf van hahahaha. De derde heb ik nog niet kunnen ontdekken , maar die zit vast wel ergens.

ime

Bericht door ime » 05 sep 2008, 10:37

Gefeliciteerd!! Ik denk dat het niet vaak voor komt dat het lukt bij deze gaailijster jongen te krijgen.
Vroeg uitvliegen doen alle gaailijsters trouwens. Nu worden ze nog zeker drie weken door de ouders gevoerd.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 05 sep 2008, 20:14

Het is nog niet zo ver , maar dinsdag over een week ga ik 3 weken op vakantie. Als ik terug kom zijn ze dus ongeveer 5 weken uitgevlogen. Kan het een probleem zijn om ze bij de ouders te laten voor die tijd? Mijn schoonouders zijn wel in ons huis aan het logeren , maar zij hebben de ballen verstand van vogels , dus die durf ik de jongen niet uit te laten vangen mochten ze voor die tijd zelfstandig zijn. Dus wat is wijsheid collega liefhebbers?

ime

Bericht door ime » 07 sep 2008, 11:55

Als je ze te vroeg uitvangt kunnen ze nog niet zelfstandig eten en drinken. Grote kans op dode jongen.
Als je ze te laat uitvangt kunnen de ouders agressief gaan doen. Grote kans op dode jongen. Ik zeg kunnen. Zolang er geen nieuwe jongen zijn valt dat meestal wel mee.
Dus het beste lijkt mij ze bij de ouders te laten. Als jij ze zelf nog uitvangt zijn ze niet zelfstandig genoeg en niemand kan er verder goed op letten of ze wel zelf eten.
Bij de ouders laten dus!!

hwamei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door hwamei » 18 mei 2010, 12:56

Beste Minla,

Hoe is het afgelopen met de jongen van 2008, en hoe is het vergaan in 2009, en natuurlijk 2010, ik heb nu ook uitgevlogen jongen en zoek nog wat info over wat mij nog te wachten kan staan na het uitvliegen.
bvd voor je reactie

Plaats reactie