ziekte?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Tim

ziekte?

Bericht door Tim » 19 jul 2008, 14:54

hallo,

Ik zit een beetje met problemen. mijn jongen sterven bijna allemaal. ( bruine maskergaailijster, driekleurenglansspreeuwen, groenlingen, appelvinken)
altijd ongeveer een tiental dagen na het uitvliegen. Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde symptomen.

ze vliegen uit, zitten een periode op de grond ( ongeveer een dag of 10) en dan sterven ze. meestal met vochtige uitwerpselen in de veren.

Ik vermoed zelf enkele dingen die aan de basis kunnen liggen

*Ik geef mijn insecten 's avonds zowel diepvries als levende, zou het kunnen dat die slecht zijn tegen de volgende dag? ( diepvries: krekels; pinkie's, darrenbroed. levend: meelwormen, morrio's en weideplankton)
* mijn voliere is helemaal overdekt, toch kruipen de mussen onder mijn dak boven op mijn voliéregaas. zou dit een mogelijke ziekteverwekker kunnen binnenbrengen?


Weet iemand een adres waar ik mijn vogels/ uitwerpselen kan laten onderzoeken.
liefst ergens in het Mechelse ( België)

mvg,
Tim

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: ziekte?

Bericht door Niltava » 19 jul 2008, 15:53

Tim een goede dierenarts op vogel gebied in België is:

Dierenartsenpraktijk Trigenio
Dr. Peter Coutteel
Dorsel 38
2560 Nijlen
Tel.: 03/380.00.30
Fax: 03/380.00.38
e-mail: coutteel@pandora.be

Succes.

Softbill

Re: ziekte?

Bericht door Softbill » 19 jul 2008, 15:57

Het waarschijnlijkst - coccidiosis
Atoxaplasmosis/toxaplasmosis
Mega-bacteria
Salmonella
Meest minst waarschijnlijk - wormen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ziekte?

Bericht door White_Blackbird » 20 jul 2008, 22:37

Ik zou zeggen: de pas gestorven vogels even goed bekijken.

een sterk vergrote lever, een zwarte lever of zelfs een geheel zwarte buik> het lijstje van Softbill

sterk vermagerd, dus een scherp borstbeen en verder weinig aan te zien> parasitaire wormen

Zowiezo al je vogels even op 1 dag allemaal ontwormen met Cydectin 5 ml. op een ltr. drinkwater (werkzame stof Moxidectine) Baat het niet dan schaad het niet.

Geen verbetering, dan alle vogels een ESB3 kuur geven.

Een andere mogelijkheid is 1 of 2 spreeuwen met de hand opfokken vanaf 9 dagen oud. Geen levend voer, maar gewoon commercieel handopfokvoer geven(Avian, Kaytee, Aves etc.) of gemalen puppybrokken etc. Blijven deze vogels wel in leven, dan zit het probleem in je voer.

Tim

Re: ziekte?

Bericht door Tim » 21 jul 2008, 19:09

alvast bedankt iedereen,

WB: ik denk dat ik met wormen te maken heb. Aan de buik kon ik niet echt iets fout zien, en ze zijn allemaal sterk vermagerd.

ik wist dat spreeuwen wormgevoelig waren maar hebben gaailijsters daar ook last van?

Ik ga mijn dak moeten vernieuwen zodat de mussen niks kunnen achterlaten. ( dat zijn de hoofdverdachten)

Softbill

Re: ziekte?

Bericht door Softbill » 21 jul 2008, 19:25

A roof will not prevent any of these problems. If the aviary floor has worm eggs, you cannot easily remove them. The other problems arrive on the wind.

Coccidiosis does not affect the liver. It lives only in the gut. It is VERY common and easy to treat. Symptoms in all birds - lost weight, sticky droppings that smell bad and stick to the feathers, birds look normal until near death even when very thin.
It kills very many groenlingen especially each year - treatment - sulphur drugs. It is normal to give all groenlingen sulphur drugs when they are breeding.
Laatst gewijzigd door Softbill op 21 jul 2008, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ziekte?

Bericht door White_Blackbird » 22 jul 2008, 13:16

Tim,

Vrijwel alle soorten vogels kunnen last hebben van parasitaire wormen, dus zeker niet alleen spreeuwen. Het dak vernieuwen heeft weinig zin, omdat de vogels zelf waarschijnlijk drager zijn. Ik denk dat heel veel volièrevogels en vogels in het wild wormen bij zich dragen. In de meeste gevallen hebben ze daar weinig last van en leven parasiet en gastheer min of meer in balans. je kan je voorstellen dat er in een volière door de grote hoeveelheden uitwerpselen op de m2 een steeds grotere besmettingsdruk wordt opgebouwd, zeker na een aantal jaren. Vooral jonge vogels en ruiende vogels zijn extra gevoelig.
Zelf heb ik ca. 20 soorten spreeuwen, lijsters, gaaien en eksters en die worden allemaal minstens 2 maal per jaar ontwormd. Te weten voor het broedseizoen en er vlak na, als ze beginnen te ruien.

Tim

Re: ziekte?

Bericht door Tim » 22 jul 2008, 20:14

Wb,

Cydectin 5 ml. op een ltr. drinkwater : is dit een middel voor vogels? Ik kan dit alleen terugvinden voor runderen en schapen...
of gebruik jij gewoon een aangepaste dosering.

Die producten zijn alleen op voorschrift te verkrijgen of zijn ze vrij te verkrijgen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ziekte?

Bericht door White_Blackbird » 22 jul 2008, 21:29

Tim,

Cydectin is idd. oorspronkelijk bedoeld om vee te ontwormen (zoals veel ontwormingsmiddelen die tegenwoordig aan vogels worden gegeven)
Ik ben er destijds mee begonnen op aanraden van Peter Coutheel, de Belgische vogelarts.
Voordelen zijn: alle soorten wormen en hun larven, behalve lintwormen worden gedood, het middel is ongevaarlijk voor de vogels, ook bij overdosering, oplosbaar in water en het blijft 14 dagen werkzaam in het vogellichaam.
Gebruik idd. 5 ml. op 1 liter drinkwater. 1 dag geven(wachten op een droge dag) en na 14 dagen nog eens herhalen. Cydectin is ongeopend 2 jaar houdbaar en geopend een half jaar. Helaas alleen per liter te verkrijgen voor ca 65 euro. Meestal veel te veel voor mensen met een modaal aantal vogels. Ik koop het meestal samen met 1 of 2 andere liefhebbers, zodat we kunnen delen. Gewoon te koop bij Welkoop, Fixet, Boerenbond etc. En anders ook online te bestellen.
Succes!
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 22 jul 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim

Re: ziekte?

Bericht door Tim » 28 jul 2008, 18:48

Ondertussen,

weer een slachtoffer gevallen, direct mee naar de vee-arts.
coccidiose. behandelen met ESB3.

Dat weten we ook weer voor de toekomst.

Nu zit ik nog met een andere vraag.
Normaal gezien worden deze producten het water opgelost. Maar ik meen te verstaan dat jonge vogels alleen maar insecten krijgen van de ouders. Kan ik dan mijn producten op mijn insecten doen, of is dit te riskant ivm een overdosis?
kortom hoe geef je dat als je met jonge vogels zit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten