Ik heb sinds een week 2 nachtegalen. Komen uit een drukke gezelschapsvoliere bij iemand anders vandaan en hij wist niet of het een paartje was. Daar was geen struik te bekennen dus dat ze niet gebroed hebben kan goed aan de volledig kale voliere gelegen hebben. Ik zie vrijwel geen uiterlijke verschillen tussen de vogels. Bleker? Minder duidelijke oogranden? Ik zie het zo even niet. Ook de randen zwart aan de onderkant van de staart lijken mij gelijk. Alleen als ik heel minimaal een verschil moet aanduiden kan het zijn dat de "pop" iets minder fel geel is op de keel. Maar dat kan ook zijn omdat ze iets boller zit over het algemeen.
Nu zingt er 1 vrijwel de hele dag door deuntjes. Dat moet dus een man zijn. Hij zingt als een merel maar dan kort en herhalend en zo reageert hij ook op geluidsfragmenten van internet. Een pop zou nooit zingen. De andere vogel zingt niet. Die slaat wel alarm zo nu en dan en deze vogel maakt pfffft pffft of misschien meer wiewwwieww achtige roepjes. Zal dit dan de pop zijn of kan een man bij een dominantere man ook dergelijke geluiden gaan maken en nooit zingen? Omdat ik voorlopig geen zin heb om de vogels die ik net heb te vangen en veertjes uit te trekken hoop ik op een kenmerk dat uitsluitsel geeft zonder dat ik de vogels hoef te vangen en dus te stressen.
Ik wil voor begin van de lente zekerheid zodat ik nog kan omkoppelen.
Ze gedragen zich wel als een paartje en zijn altijd samen op zoek naar insecten in de struiken. Ze slapen tegen elkaar aan en poetsen elkaar. Maar dat schijnt weinig tot niets te zeggen omdat ook 2 mannen dat doen als je ze maar samen zet.
Verschil roep man en pop Jap nachtegaal? Sexen zonder DNA?
Moderators: René, adminrobin
Re: Verschil roep man en pop Jap nachtegaal? Sexen zonder DNA?
Zet 1 van de vogels apart in een tt kooi , wel binnen gehoorafstand maar niet in elkaars gezichtveld. De pop zal gaan roepen naar man en de man zal gaan zingen.
Maar het beste kun je zien aan de onderkant van de staart. De man heeft een grovere V-vorm aan het uiteinde van de staartveren , en de man heeft aan de onderkant van de staart een bredere zwarte omzooming.
En wil je snel en 200% zekerheid hebben even 5 veren uit de borst trekken en opsturen naar Gendika ( www.gendika.nl)
Maar het beste kun je zien aan de onderkant van de staart. De man heeft een grovere V-vorm aan het uiteinde van de staartveren , en de man heeft aan de onderkant van de staart een bredere zwarte omzooming.
En wil je snel en 200% zekerheid hebben even 5 veren uit de borst trekken en opsturen naar Gendika ( www.gendika.nl)
Dag Marx, dit is al uitgebreid behandelt op dit forum. Even zoeken en je vind het. In Onze Vogels van augustus 2006 is het verschil zelfs met foto's te zien.
Wieh, wieh, wieh is inderdaad het geluid dat een pop maakt.
Waar het mij om gaat is of een man ook dat geluid kan maken? Of is die wiewwiew vogel nu 100% zeker een popje?ime schreef:Dag Marx, dit is al uitgebreid behandelt op dit forum. Even zoeken en je vind het. In Onze Vogels van augustus 2006 is het verschil zelfs met foto's te zien.

Hallo Marx,
Zelf ben ik niet echt een kenner in het houden van Japanse nachtegalen, maar als ik u iets mag aanraden is het wel het boek "Pekin Robins and Small Softbills
Management and Breeding" van Peter Karsten.
Dit boek handelt over de Japanse nachtegaal en kleine vruchten en insectenetende vogels in het algemeen. Ik heb het boek enige tijd geleden aangeschaft, en vind het een echte aanrader! Ik heb het zelf hier niet bij mij liggen omdat ik momenteel niet thuis ben, maar ga het boek in het weekend nog eens bekijken om te checken of ik een antwoord kan vinden op uw vraag en post het hier dan zeker moest het beschreven staan in het boek!
Een link naar de site van het boek is: http://www.hancockhouse.com/products/pekrob.htm .
Het boek bevat vele tekeningen, enkele foto's en zeer uitgebreide informatie over alles wat te maken heeft met het houden, kweken,... van deze soorten.
Zelf ben ik niet echt een kenner in het houden van Japanse nachtegalen, maar als ik u iets mag aanraden is het wel het boek "Pekin Robins and Small Softbills
Management and Breeding" van Peter Karsten.
Dit boek handelt over de Japanse nachtegaal en kleine vruchten en insectenetende vogels in het algemeen. Ik heb het boek enige tijd geleden aangeschaft, en vind het een echte aanrader! Ik heb het zelf hier niet bij mij liggen omdat ik momenteel niet thuis ben, maar ga het boek in het weekend nog eens bekijken om te checken of ik een antwoord kan vinden op uw vraag en post het hier dan zeker moest het beschreven staan in het boek!
Een link naar de site van het boek is: http://www.hancockhouse.com/products/pekrob.htm .
Het boek bevat vele tekeningen, enkele foto's en zeer uitgebreide informatie over alles wat te maken heeft met het houden, kweken,... van deze soorten.
Het bovenvermeld boek geeft de volgende info:
Ze kunnen perfect gesext worden op hun zang, de pop zal haar noten immers niet variëren zoals de man het doet. De man heeft " a form of signature (contact) song comprising about seven varied notes. De pop daarentegen "has a monotonous, plaintive set of three to five notes, reminiscent of the call of a few days old poultry chick.
Zoals Minla reeds aanhaalde is de beste methode de vogels uit elkaars zicht zetten, niet uit elkaars gehoor om zo de vogels op comando te laten zingen. De man zal contact zoeken door zijn "signature song" behalve indien hij onder grote stress staat of bang is. Andere mannen en poppen zullen antwoorden. Door de vogels in deze situatie goed te observeren zou het mogelijk moeten zijn om de geslachten van elkaar te kunnen scheiden.
TOCH kan een man in zeldzame omstandigheden zingen zoals een pop. Poppen zouden dus volgens het boek een aantal dagen geobserveerd moeten worden om meer duidelijkheid te krijgen.
"Tape recordings" helpen de zang te stimuleren.
Ze kunnen perfect gesext worden op hun zang, de pop zal haar noten immers niet variëren zoals de man het doet. De man heeft " a form of signature (contact) song comprising about seven varied notes. De pop daarentegen "has a monotonous, plaintive set of three to five notes, reminiscent of the call of a few days old poultry chick.
Zoals Minla reeds aanhaalde is de beste methode de vogels uit elkaars zicht zetten, niet uit elkaars gehoor om zo de vogels op comando te laten zingen. De man zal contact zoeken door zijn "signature song" behalve indien hij onder grote stress staat of bang is. Andere mannen en poppen zullen antwoorden. Door de vogels in deze situatie goed te observeren zou het mogelijk moeten zijn om de geslachten van elkaar te kunnen scheiden.
TOCH kan een man in zeldzame omstandigheden zingen zoals een pop. Poppen zouden dus volgens het boek een aantal dagen geobserveerd moeten worden om meer duidelijkheid te krijgen.
"Tape recordings" helpen de zang te stimuleren.