voeren van jongen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

voeren van jongen

Bericht door bert » 02 apr 2010, 22:00

het eerste jaar heeft mijn kweekkoppel roodstaartgaailijsters keurig hun nest jongen grootgebracht. vorig jaar hebben zij 6 x hun nest jongen dood laten gaan. aanvankelijk sperden de jongen prima, later door zwakte niet meer.
ik heb van alles geprobeerd te laten voeren: levende en diepvries buffelo's, idem pinky's, idem krekels, idem wasmotlarven, nachtmotten, slakjes, vleesmaden, witte en gewone meelwormen en/of tofoe. zelfs het voer waar ze het jaar ervoor hun jongen grootbrachten, negerden ze nu volkomen.
dit jaar heb ik ze voor de kweek langdurig gekuurd met ESB 3 om ze "schoon" aan de kweek te laten beginnen. verder heb ik ze deze winter gevoerde met diepvries buffelo's, idem krekels en idem wasmotten. dit namen ze goed op. nu ze echter jongen hebben, negeren ze dit voer weer en raken ze ook de levende buffelo's niet aan. slechts af en toe voeren ze de witte meelwormen.
heeft iemand nog suggesties? ik hoorde een collega over kakkerlkaken.is hier een kleien soort van te krijgen? waar kan je die kopen en hoe kan je die kweken?
mvg bert

Arjan

Re: voeren van jongen

Bericht door Arjan » 03 apr 2010, 02:14

Geen paniek Bert.
De meelworm is een uitstekend voer probeer wel de meelworm zo voedingsrijk mogelijk te maken door ze eerst te hongeren en ze een dag voor het voeren op breedmax te zetten.
Na een dag of zes maakt in mijn opinie een witte of bruine meelworm niet meer uit.
Gefeliciteerd met je hele vroege jongen.
En heb een beetje vertrouwen in de Esb3 kuur als het goed is gaat daarna alles anders.

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door PRODIER » 03 apr 2010, 08:23

Arjan,
Voer je de breedmax gewoon puur aanje meelwormen of geef je ze eivoer...verrijkt met breedmax ?

Gr Mart

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2010, 17:51

Je kunt de meelwormen ook voeren met handopfokvoer of eiwitrijk kuikenmeel (voor watervogels). In dit voer zit alles wat een jonge vogel nodig heeft, dus als het in de meelworm terechtkomt heb je een volwaardig voedseldier. Voordat je de meelwormen aan de vogels geeft deze ook nog even bepoederen met Aves insectenstrooipoeder.

Het zou ook zomaar kunnen dat je gaailijsters het levend voer niet uit een bak willen halen maar zelf willen 'vinden' Iets wat ik nogal eens meemaak met mijn vogels. Je zou dan wat levend voer kunnen uitstrooien over de volièrebodem of het levend voer in de voerbak verbergen onder bladeren, houtkrullen etc. zodat ze moeite moeten doen om erbij te komen. Een dergelijke taktiek kan de opname van het voer door de ouders soms enorm stimuleren...

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 03 apr 2010, 20:46

bedanks voor de tips.
ik laat mijn meelwormen idd breedmax eten en bestooi ze met insectenpoeder.
het liefst pikken ze idd de levende meelwormen van de bodem. ook ik heb er een dikke laag blad in liggen en enkele half vermolde boomstronken.
als ik ze witte meelwormen en levende krekels toewerp. eten ze er eerst een paar zelf op en daarna maken ze klaar voor het voeren aan de jongen. alleen ben ik overdag niet thuis en kan dat alleen nu tijdens de paasdagen doen. uiteraard ook sóchtend voor en s'avonds ( sinds de zomertijd) na het werk. aangezien ik nu met deze dagen thuis ben, voer ik de jogen zelf bij. ik laat eerst de ouders wat voeren en stop dan nog wat diepvries red runners na. blijft wel moeizaam gaan itt het eerste broedjaar.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 03 apr 2010, 20:50

Arjan, ik heb idd het oude koppel op grond van jullie tips ongeveer 2 maanden gekuurd met ESB3 . ik moest ermee stoppen toen ik een kapot ei op de grond vond. vervolgens direct een vitamine kuur gegeven. daarna zijn ze dus aan het broeden geslagen. ik hoopte hiermee dat ze in ieder geval "schoon' zouden zijn voor de kweek.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2010, 21:33

Bert,

Zorg er altijd voor dat er plenty levend voer beschikbaar is. Volle bakken, ook als je niet thuis bent. Als de bakken leeg zijn als je 's middags thuiskomt voer je te weinig en gaan je jongen onherroepelijk dood. Ook 's ochtends heel vroeg, dus als het licht begint te worden moet er al levend voer staan. Dus 's avonds al klaar zetten in de volière. Om een idee te geven: Ik geef mijn vogels als ze jongen hebben dagelijks zoveel levend voer dat ik theoretisch 2 dagen achter elkaar van huis zou kunnen zonder dat ze tekort komen. Ook belangrijk: als de jongen groeien wordt de door mij aangeboden hoeveelheid levend voer navenant groter.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 03 apr 2010, 21:39

ik geef ze idd bakken vol met diepvries buffelo's wasmotlarven en krekels en daardoorheen levende buffelo's, levende meelwormen en idem wasmotlarven. alleen de witte zijn perkter in aantal. vorig jaar had ik ook speciale bakjes gemaakt waarin ik levende krekels aanbood. witte bakjes van de chinees met een vierkant gat in het midden van de doorzichtige deksel. zo sprongen ze er niet direct uit en hadden de ouders wat te doen. helaas ook dit werkte niet, toen wilde ze ineens geen krekels meer. het blijven soms onnavolgbare wezens.

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door paul zwartepoorte » 03 apr 2010, 22:02

ik doe om te zorgen dat je vogels het voer zelf moeten zoeken een grote bak met rand van 10 cm daarin doe je zand met beuken snippers in dan gooi je vol met meelwormen en buffalo dan kunnen ze het zelf vinden en je hebt de hele dag vol op voer en ze moeten er wat voor doen heb je een hogere rand dan kan je er ook krekels erbij doen
wb @ ik heb esb3 geven 2,5 maand lang en het is me goed bevallen vind ik ze zijn ook stuk aktiever en nu dat de kweek begint helemaal
gr paul

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 04 apr 2010, 10:13

Met dat toepassen van Esb3 zullen we van elkaars ervaringen moeten gaan leren het komend seizoen.
Het zou bijv. ook een idee kunnen zijn om weer Esb3 te verstrekken als de ouders begonnen zijn met broeden tot enkele weken na het uitvliegen van de jongen.

Arjan

Re: voeren van jongen

Bericht door Arjan » 04 apr 2010, 13:30

Helemaal mee eens WB.
Het zou helemaal mooi zijn als wij een aantal onderzoeken naast elkaar konden leggen.
Een aantal kwekers die een strikt Esb3 beleid voeren waarvan wij dan aan het einde van het seizoen de resultaten kunnen vergelijken.

ime

Re: voeren van jongen

Bericht door ime » 04 apr 2010, 16:42

Vergeet niet dat timalies (gaailijsters) seriebroeders zijn. Het volgende nest wordt verwekt als de jongen net zijn uitgevlogen. Zaadcellen en eicellen houden helemaal niet van esb3! Dus pas op.

Arjan

Re: voeren van jongen

Bericht door Arjan » 04 apr 2010, 22:22

Hallo Ime
Goed dat jij je er ook in mengt.
Hoe meer kennis hoe beter.
ime schreef:Vergeet niet dat timalies (gaailijsters) seriebroeders zijn. Het volgende nest wordt verwekt als de jongen net zijn uitgevlogen. Zaadcellen en eicellen houden helemaal niet van esb3! Dus pas op.
Waar heb jij die informatie vandaan?
Ik weet alleen van één bijwerking en dat is dat na zeer langdurig kuren langer, dan een jaar, er zich problemen voor kunnen komen bij het vormen van de eischaal.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 05 apr 2010, 10:36

ik weet niet of he toeval was, maar ik heb bijna ( op een dag na) 2 maanden lang gekuurd en vond een eerste ei (ik was nog aan het kuren) helemaal kapot op de grond. dit was nooit eerder voorgekomen. ik ben dus gestopt met esb 3 en heb een vitamine kuur gegeven. na enkele dagen lag er een mooi ei in het nest gevolgd door 2 andere. deze zijn dus alle 3 uitgekomen. 1 jong verdween al na 2 dagen.. ik heb het slechte voeren al gemeld op het forum. het 2de kleine jong is , zoals ik verwachtte ook doodgegaan. het derder jon leeft nog maar wordt hoofdzxakelijk door mij gevoed. de man eet nu het toegeworpen voer ( witte meelwormen, levende wasmotten enlevende krekeles) direct zelf op. het diepvries negeert hij e ook het levende voer in de bakken. ik ga e tip van de bak met blad straks proberen.

ime

Re: voeren van jongen

Bericht door ime » 06 apr 2010, 11:11

Ik moet even iets recht zetten. Ik had ergens gelezen dat esb3 niet goed zou zijn voor de vruchtbaarheid van de vogels.
Dat is niet helemaal waar. Uit informatie van de dierenarts weet ik nu dat esb3 invloed heeft op de kalkopname en dat je dus slechte eierschalen kunt krijgen. Verder heeft esb3 (sulfonamide) wel een slechte invloed op de vitamine voorziening van de vogels (en ei). Daarom geven we extra vitaminen tijdens of na een kuur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten