wildbroed

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
bartelman

wildbroed

Bericht door bartelman » 06 apr 2011, 21:29

Wat ik mij afvraag bij wildbroed van diverse soorten, hoe weet je wanneer je de oude vogels los kunt laten cq weer moet opsluiten?
Hoe gaan de vogels om met de vele loslopende katten? Ik kan mij voorstellen dat een Jap. nachtegaal ontzettend oplettend en snel is, maar er komt toch een moment dat tijdens het scharrelen er een poekie op de loer ligt! Hoe kan ik dat zien in percentages, hoeveel procent van de losvliegende vogels keert niet meer terug in de voliere? Weet iemand dat?

bartelman

Re: wildbroed

Bericht door bartelman » 17 apr 2011, 21:11

68 keer gelezen.... niemand een idee?? :(

Arjan

Bericht door Arjan » 17 apr 2011, 22:41

Ja Bartelman daar vraag je ook wat.
In het verleden werd het regelmatig gedaan. Maar dat was in de tijd dat de vogels nog vervangbaar waren.
Momenteel moet je daar toch mee oppassen.
Je loopt altijd een risico.
Een witkruin roodborst tapuit haalt de insecten uit het bos in struiken en bomen.
Een gaailijster gaat op de grond zitten dus loopt een groter risico t.a.v. katten.
Een Jap. nachtegaal zit niet zo gauw op de grond maar een sperwer is ook een gevaar.
In het algemeen kan je stellen dat je de vogels vrij kan laten zodra je jongen hebt en de vlucht weer moet sluiten als de jongen uit vliegen.
Succes.

bartelman

Bericht door bartelman » 18 apr 2011, 19:57

Ok, dank voor je antwoord.
Het is zo lastig met deze dure vogels.. Dat is het vervelende. Lijkt mij wel heel mooi!!

smoke
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door smoke » 19 apr 2011, 09:40

Wildbroed is heel mooi,maar houd natuurlijk een risico in.

Zo had ik vorig jaar mijn koppel japanse nachtegalen die met jongen zaten , buiten gelaten.

De eerste dagen ging het goed tot op een dag ik thuis kwam van het werk en mijn koppel weg was, waarschijnlijk de jongen gestorven die nacht en man en pop weg.

Ik heb mijn koppel enkele weken later wel terug gezien in het bos achter mijn huis en ja hoor met nest materiaal in de mond .

Smoke

bartelman

Bericht door bartelman » 21 apr 2011, 23:04

Ja, inderdaad dat kan ook nog natuurlijk!
Éénmaal gezien daar en daarna nooit meer?

smoke
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door smoke » 23 apr 2011, 12:08

Ja, inderdaad de dagen erna ben ik nog gaan kijken ,ook nu kom ik daar nog regelmatig maar ik heb ze niet meer gezien.

Dus dat was een honderste geluk dat ik ze daar allebei 1 keer heb gezien.

Nu verwacht ik wel dat ze kunnen overleven hoor, dus binnen 10 jaar zit hier mss wel een kolonie japanse nachtegalen.
dit jaar heb ik terug een kweekkoppel van de japanse nachtegalen ,maar het gaat niet zo goed.

Ze hebben ondertussen al twee nesten gemaakt met telkens twee eieren, maar of wel stop ze met broeden na 2 dagen of ze verwijderd gewoon haar eieren.

Dus dat is niet zo goed, ik denk dat ik ze weg ga doen, en voor een koppels schamas ga.
Smoke.

bartelman

Bericht door bartelman » 24 apr 2011, 13:13

Jammer dat je ze niet weer hebt gezien! In Frankrijk en Belgie schijnen ze ook in het wild voor te komen.
Hun nieuwsgierigheid speelt parten als er veel rovers in de buurt zijn. Snel genoeg zijn ze wel!

Het schijnt dat het voeren van meelwormen ook nogal precies komt. Ik heb er iets over gepost maar tot gistermiddag geen reactie..
Ik dacht dat de Jap Nachtegaal een redelijk populaire kweekvogel is, maar misschien toch niet.
Het kweken is lastig natuurlijk.

Voer je ze ook meelwormen of niet?

bartelman

Bericht door bartelman » 24 apr 2011, 13:14

Jammer dat je ze niet weer hebt gezien! In Frankrijk en Belgie schijnen ze ook in het wild voor te komen.
Hun nieuwsgierigheid speelt parten als er veel rovers in de buurt zijn. Snel genoeg zijn ze wel!

Het schijnt dat het voeren van meelwormen ook nogal precies komt. Ik heb er iets over gepost maar tot gistermiddag geen reactie..
Ik dacht dat de Jap Nachtegaal een redelijk populaire kweekvogel is, maar misschien toch niet.
Het kweken is lastig natuurlijk.

Voer je ze ook meelwormen of niet?

smoke
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door smoke » 24 apr 2011, 14:23

Ja hoor ik voer ze ook wat meelwormen maar niet veel en ik wacht altijd eerst op jongen voor ik ze meelwormen voer.

Ik voeder ook sprinkhanen buffalo krekels wasmotten en pinkies.

Ook wat fruit krijgen ze .
smoke

bartelman

Bericht door bartelman » 24 apr 2011, 17:02

Hier idem.

Plaats reactie