japanse nachtegalen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 29 apr 2012, 17:13

Hallo,

Mijn japanse nachtegalen waren aan het broeden gegaan, ze hadden 2 eieren. 1 ei is vandaag uitgekomen en direct is het jong uit het nest verwijderd. Lag dood aan de andere kant van de voliere. Het latste ei hebben ze gelaten voor wat het is. De pop begon te roepen en de man te zingen. (vorig jaar ging het ook ongeveer zo)

Nu het volgende:
het menu: een dag voor uitkomst jongen; buffalo en diepvriespinkys en een paar krekels maat 3 (ze hebben alleen bij vorst enkele meelwormen gehad)
Vorig seizoen ging het ook niet goed; de jongen lagen na een dag dood met kapot gepikte koppen.

Wat gaat er toch verkeerd!?
Wat kan ik anders doen bij de volgende ronde?
Is de man uitvangen zodra de pop begint te broeden een optie?
Gaat er iets mis in de voeding?
Is er iemand die een 'plan'/'voerplan'/fokschema op papier heeft en dat wil delen?

Veel vragen..... erg lastig!

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door Wouard » 30 apr 2012, 10:55

Hoe heb jij de vogels gehuisvest? Afmeting van voliere en medebewoners etc? Ik heb mijn nachtegalen met vlammenwevers samen gehouden. Door de drukte van de wevers (voliere (35 m2) hebben de nachtegalen nooit gebroed. Wevers weggedaan en alle jongen die uit het ei zijn gekomen zijn zonder problemen op voornamelijk meelwormen groot gebracht.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 01 mei 2012, 18:38

Ik heb een voliere van 20 kubieke meter.
Zitten in totaal 20 vogels in. Wat zebra`s, diamantvinken, spitsstaarten en st helena`s. Zit ook een koppel ringmussen in (ook ploceidae) en dacht dat die te druk zouden zijn. Maar de nachtegalen deden het nu al een stukje beter dan vorig seizoen :-s, toen mollesteerden ze de jongen....

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door Wouard » 03 mei 2012, 10:35

Ik vermoed dat er toch te veel onruststokers in de voliere zitten. Zebravinken en de mussen kunnen wel eens veel te druk zijn, waardoor de nachtegalen meer met hun medebewoners bezig zijn, ipv met hun jongen.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 03 mei 2012, 15:30

Ik kan het me niet voorstellen... als er 1 vogelsoort in de voliere is die zich niets aantrekt van de andere vogels dan zijn het de nachtegalen wel.
De mussen zitten er nog maar net in. De nachtegalen maken nu een nieuw nest in de hedra, ongeveer 13 cm rechts van het nest van de zebravinken, op de tak waarop de mussen altijd landen/zitten.
Ik denk dat ik met het broeden de man eens apart ga zetten, die vraag stel ik in een nieuw onderwerp.

Zeer bedankt voor het meedenken want heel veel respons komt er niet :oops: jammer...

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 03 mei 2012, 18:46

Hallo Ger,

Ik ben blij met je reactie. Zal proberen toe te lichten waarom 1 en ander is zoals het is. Het is altijd lastig om in een berichtje de juiste situatie omschreven te krijgen. Zal in ieder geval je vragen beantwoorden en hoop dat je dan nog eens wilt meedenken.

De mussen zijn er een week of 12 geleden bij gekomen.
Je hebt gelijk ze zijn altijd bezig. Niet vervelend naar andere vogels, maar wel altijd bezig. Ik heb ze erbij genomen omdat ik iemand ken die Emins mussen samen met de nachtegalen houdt.

De mussen hebben een 'vast hoekje' in de voliere waar ze veelal vertoeven, die plek is direct vanaf dag 1 gekozen door de mussen.
Tot mijn verbazing gingen de nachtegalen de afgelopen ronde uitgerekend in die hoek een nest bouwen. Nu weer een nieuw nest maar uitgerekend nog dichter bij de mussen (aan/op de tak waar de mussen dus eigenlijk altijd zitten) Met andere woorden, ze zoeken de hoek van de mussen op (vorig jaar kozen ze een andere hoek van de voliere (dat was een hoek dicht bij de diamantvinken). Ze nestelen nu dus 13 cm van het zebravinkennest en ongeveer 10 cm van de mussen vandaan.

Vorig seizoen heb ik gezien dat 1 van de twee met een jong van het nest vloog en deze voor de voerbak deponeerde.

De afgelopen jaren heb ik ieder seizoen van iedere soort minstens 3 rondes waarvan nagenoeg alles blijft leven (op de spitsstaarten na, maar die staan er om bekend lastig te zijn van jaar tot jaar). Behalve de nachtegalen.

De signalen op een rijtje waarom ik dus denk (of dacht) dat het niet te druk was:
- Nachtegalen kiezen een 'drukke' plek uit.
- Ieder jaar veel rondes van alle soorten, nagenoeg alles blijft leven.
- Geen geruzie en gevecht in de kooi.
- Alles heeft zo een beetje een eigen laag/hoek waar ze veel vertoeven.
- Dicht beplant.
- Voldoende levend voer voor de nachtegalen/diamantvinken en st helena`s.
- De nachtegalen eten eerst uit de bak wat ze willen, daarna de andere vogels (zijn schuwer dus komen pas als ik weg ben) en de hele dag is er levend voer aanwezig!

Waarom kom ik bij 'zoveel' (respectievelijk) kwekers die nachtegalen hebben, in de gezelschapsvoliere, en er wel succesvol mee kweken?
Kan het niet ook aan het koppel liggen?
Ik kan de mussen eruit vangen, verder nog een koppel zebravinken maar dan is er al niet veel meer over.
Het zal toch niet zo zijn dat in een voliere van 20m3(!!!) alleen een koppel nachtegalen kan leven :-s

Ger, bedankt voor jou reactie!

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door Wouard » 04 mei 2012, 12:03

Bart,

Ik heb al jaren japanse nachtegalen. Ook altijd gehouden in een voliere met vlammenwevers. Nooit jongen of maar eieren gehad. Vorig jaar heb ik de vlammenwevers in een andere vlucht gezet en ik had meteen jonge nachtegalen.

Mijn ervarig is dat met name mussen, wevers en wida's en zebravinken onruststokers zijn. Er lijkt niets aan de hand maar toch lukt het kweken met nachtegalen niet. Ik houd mijn nachtegalen met een koppel rode kardinalen en een koppel kleine cubavinken in een voliere van 40m3. Vorig jaar had ik er ook nog senegalese brilvogels bij. In dezelfde vlucht met vlammenwevers werd het kweken niets.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 04 mei 2012, 18:44

Hoi Wouard,

Ik heb naar jullie geluisterd ;-)
De voliere herbergd nu:

1-1 jap nachtegalen
1-1 diamantvinken (zitten met jongen op nest)
1-1 spitsstaart (zitten met jongen op nest)
1-1 zebravinken (zitten met jongen op nest)
4-4 st helena`s (dat gaat echt niet lukken!! Maar dat lijken me totaal geen onrust stokers(!?))

Tot mijn verbazing begonnen de st. helena`s vanochtend direct te slepen met nestmaeriaal!!!
Het was een hels kwarwei om de mozambique` en en de ringmussen uit te vangen.... 40 minuten!!!

De diamantvinken broeden in het nachthok, die ga ik langzaamaan opsluiten in het nachthok. De spitsstaarten staan op uitvliegen en zal ze dus na een paar dagen emt de ouders uitvangen. Ik maak een afscheiding in de voliere waar de zebravinken en de spitsstaarten kunnen verblijven samen met de mozambique`en. Zou het dan kunnen lukken? De afscheiding zal iets meer dan 2 kubieke meter zijn, de nachtegalen houden er dan zo`n 18 over samen met de st helena`s!

Nogmaals heel hartelijk dank voor het meedenken!
Kweek je nu ieder jaar met de nachtegalen of dat niet?

Groet

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door Wouard » 05 mei 2012, 17:11

Ja op dit moment zitten ze voor de 2e keer dit jaar op eieren. 1e nest was onbevrucht. Ik vermoed nog te vroeg in het jaar, daar de man nog totaal niet zong. Begin volgende week moeten de jongen uitkomen.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 24 mei 2012, 17:09

De eieren van de nachtegalen zijn onbevrucht, is het raadzaam om de eieren te laten liggen tot de oude eraf stappen of juist weghalen om weer opnieuw te kunnen beginnen?

Groet

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 24 mei 2012, 17:09

De eieren van de nachtegalen zijn onbevrucht, is het raadzaam om de eieren te laten liggen tot de oude eraf stappen of juist weghalen om weer opnieuw te kunnen beginnen?

Groet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten