J.J. schreef:Hallo,
Die bedoel ik inderdaad ja. Ik heb zo'n soort val met 3 op een rij, maar je hebt ze ook met 5.
ik gebruik gewone garen, zo'n soort dat in de naaimachine moet.
Je bevestigd het touwtje aan de ijzeren 'galg' aan de bovenzijde en door een (reeds voorgeboord) gaatje aan de onderzijde van de blok. Een keer of 2 erdoorheen halen, een knoop erin: klaar! (het klinkt nu makkelijk, maar de eerste paar keer zit je wel een beetje te 'pielen').
Daarna het lokvoer in het gaatje doen en de val klaarzetten. Voor lokvoer gebruik ik gewoon tropen/volierezaad, niets speciaals.
Een muis gaat op het zaad af, maar de draad zit in de weg. Die wordt dus doorgeknaagd, met als gevolg dat de muis zichzelf verhangt. De dag erna een nieuw draadje spannen en weer klaarzetten. Het lokvoer hoef je niet te vervangen, want dat is nog niet eens aangeraakt door de muizen.
Hoi JJ
Ik heb net ook zo'n muizenvangblok gekocht, maar het opzetten lukt me niet zoals het moet. Touwtje is nooit strak genoeg, en de galg hangt dus halfweg het gaatje. Een paar keer geprobeerd, maar dat zie ik me niet elke dag doen ....
Heb je misschien een mooie foto van een opgestelde val waar het touwtje en de bevestiging goed te zien is ?
Of nog beter : kan je misschien een filmpje maken van het opstellen van een val en dan op You Tube zetten. Dat zou helemaal geweldig zijn.