Zang Japanse nachtegaal. Wanneer echt zingen?

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Marx

Zang Japanse nachtegaal. Wanneer echt zingen?

Bericht door Marx » 07 mar 2009, 11:09

Ik heb sinds vorig jaar oktober een koppel Japanse nachtegalen en ik vroeg me af wanneer de man echt op zang komt? Ze hebben een vlucht van 3 bij 3 en ongeveer 4 meter hoog beplant. De man zong de hele winter niet. Hij is gesext dus het is wel een man. Nu zingt hij sinds een weekje een soort oneliner. Een deuntje van 1 zinnetje dat hij constant herhaald. Ik neem aan dat de zang meer en mooier wordt? Of kan het zijn dat mijn nachtegaal slechts 1 kort zinnetje zingt en dat dat zo blijft? Is het normaal dat ze de hele winter geen noot zingen? Ik zie op verkoopsites koppels staan met opmerkingen als de man zingt prachtig en hele dagen. Of is dat een verkoopppraatje en zingen japanse nachtegalen niet door in de winter?

Verder heb ik het idee dat ze langzaam maar zeker in broedstemming komen omdat de man rond de pop begint te springen en heel erg druk wordt op bepaalde momenten van de dag. Dan schiet hij door de voliere en landt hij naast de pop, verstijft, en schiet dan weer als een raket de andere kant op of vlak over de rug van de pop. Zij kijkt het zo eens aan en laat hem maar begaan. :lol:

ime

Re: Zang Japanse nachtegaal. Wanneer echt zingen?

Bericht door ime » 07 mar 2009, 12:49

De zang van de japanse nachtegaal stelt eigenlijk niet zoveel voor is mijn ervaring met diverse japanse nachtegaalmannen. Het lijkt een beetje op het liedje van de zwartkop dat steeds wordt herhaald. Iedereen denkt door de naam "nachtegaal" aan de zang van onze nachtegaal en verwacht iets spectaculairs. Iets dergelijks hoef je niet te verwachten. De japanse nachtegaal is gewoon een timalie.Ik heb de zang nooit spectaculair gevonden. Een goede schamalijster zingt veel mooier.

Verder speelt nog dat mannen die bij een popje zitten veel minder zingen/niet zingen. Een man die alleen zit zal pas echt voluit gaan zingen.

Daarnaast verchilt het zangtalent per man en speelt mee dat jonge mannen meestal jong worden verkocht waardoor ze de zang van een volleerde zanger nooit zullen horen. Zo blijft de zangontwikkeling achter.

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Zang Japanse nachtegaal. Wanneer echt zingen?

Bericht door Jandb » 15 mar 2009, 20:59

Ime je verhaal is weer zeer interessant. Ik ze zelf ook en ik merk inderdaad dat mijn kweekman niet zo'n goede zanger is als mijn jonge EK man die ik onlangs is weg gegaan. De kweekman zingt steeds het zelfde melodietje, heel erg monotoom, terwijl de jonge man er veel meer variatie in legt. Ook was het net hetzelfe bij mijn blauwooggaailijsters, de jonge mannen zongen na een poos ook veel beter dan mijn kweekman, die steeds hetzelfde melodietje herhaalt. Dat de zang verbeterd met alleen te zitten, dat is zeker niet zo, mijn kweekman blauwooggaailijster heeft nu een hele tijd alleen gezeten en zong veel, maar zong zeker niet meer gevarieerd dan dat hij s'morgens zingt in het voorjaar als hij dan wel bij een popje zit. Er zullen hoegenaamd nog factoren meespelen, maar ik kan ze niet meteen bedenken. Corrigeer me als ik verkeerd zit.

Plaats reactie