Handopfok

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Handopfok

Bericht door Arjan » 27 mei 2009, 14:36

Om één of andere stomme reden krijg ik een foutmelding elke keer als ik naar de handopfok item van WB ga.
Vervolg dag 3

Dan maar op een schoon stukje verder.
Eerst nog even een update over gisteren.
Na die toch wel heftige onweersbuien bleek de schade aan de volière wel mee te vallen.
Eén Shama jong wat ik aan de ouders had gelaten lag buiten dood op de grond.
Jammer maar ook blij dat de andere twee lekker warm in de broedmachine lagen.
S'middags rond 4 uur zag ik dat één kardinaaltje een bleek bekje kreeg en moeite had met sperren.
Ook de blauwoogjes werden minder enthousiast Shama's bleven het best samen met de andere kardinalen.
Ik heb ze allemaal wat langer koel laten staan.
Daar knapten ze wel wat van op.
Het wordt dus tijd om ze over te gaan plaatsen naar de warmtekast.
Ik denk dat ik bij dat kardinaaltje een voerfout gemaakt heb.
De spuitjes gaan maar een korte tijd mee.
Na een paar dagen worden ze stroef en gaat het spuiten met horten en stoten.
Als je niet heel erg uit kijkt spuit je zo een hele snavel vol met het risico dat het voer in de longen komt en dan is het einde oefening.
Op de zaak is het behoorlijk druk dus eigenlijk heb ik minder tijd voor ze dan ik zou willen.
sávonds om 9 uur was het dus voor die kardinaal einde oefening.
Om 21.30 nog een laatste voeding gedaan.

Afbeelding

White Blackbird op één blauwoog zijn ze nu allemaal de scherprechter van de derde dag gepasseerd.
Laatst gewijzigd door Arjan op 27 mei 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Handopfok

Bericht door White_Blackbird » 27 mei 2009, 19:32

Die foutmelding komt misschien door het formaat van de foto's, Arjan. Ik merk dat het openen van het topic ook bij mij lastig gaat. Maakt niet uit, gaan we gewoon hier weer door.
Herkenbaar dat verhaal over die stotterende spuitjes. Gebeurt hier ook. Had zelf het idee dat het kwam door het afspoelen onder kokend heet water (vervorming) Inderdaad heel riskant als het voer er niet soepel uitkomt, vooral bij hele kleine vogels...
Heb op dit moment 4 merels, 2 zanglijsters en 2 Siberische lijsters tussen de 1 en 3 dagen oud in de warmtekast liggen.
Alles ligt op ca. 29 graden. Iets te warm is fataal, zoals ik bij een vorige groep jonge vogels merkte. Daar zaten vogels van 6 en 7 dagen oud bij. 1 nacht te warm gelegen (36 graden) en er was de volgende dag geen redden meer aan.
Heb zelf het idee dat temperatuur een factor van doorslaggevend belang is. En als je dan verkeerd zit, dan liever te koel dan te warm...Ga binnenkort ook verder experimenteren met voer. Nu krijgen ze continu Avian High Energy, over 2 dagen ga ik starten met gemalen puppybrok (Eukanuba)

Arjan

Bericht door Arjan » 27 mei 2009, 21:35

Dag 4 voor de Shama's en één blauwoog
Dag 3 voor één blauwoog
dag 5 voor 2 Kardinalen
dag 10 plus voor 3 Kardinalen
dag 25 plus voor 2 Bruine maskertjes.

Stand is 11- 1
Maar of dat zo blijft.
Ik heb het gevoel dat sommige jongen door mijn vingers gaan glippen.
1 Shama is duidelijk minder actief spert moeizaam en de kleur van de snavel is grijzer.
1 blauwoog ook duidelijk minder actief
1 Kardinaal wordt heel bleek in de bek maar is nog wel actief.
besloten fysiologish zout te verhogen.
de kardinalen gaan over van mijn voertje naar het handopfok voer van Avian vandaag Fifty fyfty.
De 10 plus kardinalen gaan over naar een TT kooitje.
en de jongen naar de warmtekas.
Voerbeurten gaan naar 1x per uur.

Afbeelding
Het is een wazige foto maar je kan zien dat er kleurverschil is tussen deze twee kardinaaltjes.

Ik denk dat ik nu ook weet waarom het altijd fout gaat op dag 3 en 4.
Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat de luier van jongen van dag 1 en 2 geen ureum bevatten.
Ureum is de witte afscheiding in de luier.
Als de nieren niet op gang komen wordt het jong grijsbleek het lichaam vergiftigd zichzelf omdat het zijn afvalstoffen niet kwijt kan.
Ik herken de kleur want dat zie je ook bij nierpatiënten.
Zodra de ureum productie op gang komt knapt het jong op.
En begint het ook meteen te groeien.

Afbeelding
hier zie je een mooie afscheiding van ureum,

S'ochtends weinig tijd voor het jonge spul vanmiddag maar één afspraak dus dan heb ik de tijd om alles weer eens goed te bekijken.

rond het middaguur weinig verbetering poep is dun en vies.
fysiologisch zout verhoogd zieke jongen terug de broedmachine in.

16.00 uur
Broedmachine doet ze goed beide shama's actief Blauwoog van dag 3 moet ik geforceerd voeren.

warmtekast is 34 graden vochtigheid 45 %
de Blauwoog dag 4 springt bijna het nest uit en lurkt in één keer de spuit leeg.
De kardinalen goed actief maar één heeft nog steeds een bleke snavel.
volgende voerbeurt ga ik bij de kardinalen helemaal over op Avian.

De dag 10 plus kardinalen gaan probleemloos elk hele uur krijgen ze een volle spuit van 3.5 CC dan zijn ze een half uur stil en dan melden ze zich weer steeds harder en harder.

Vanmiddag schrok ik mij een ongeluk.
De bruinmaskers lagen beiden naast elkaar onder de stok in de Shama kooi met de poten omhoog.
Wat is daar aan de hand?
Maar toen ik ze wilde pakken vlogen ze overeind alsof er niets aan de hand was.
Ik denk dat het een schrikreactie geweest is van iets dat ze in de tuin gezien hebben.

stand is 10-2
Eén blauwoog heeft het niet gered de andere blauwoog doet het geweldig.
Zo ook de Shama's mooie luiers met ureum.
Deze zijn door de gevaren zone.
de kardinaaltjes één zou wel eens goed kunnen gaan de ander zou mij zeer verbazen als die er morgen nog was.

Toch nog hoop
Afbeelding

Mijn vrouw keek net nog even of het jong nog leefde en zag dat het gepoept had.
allemaal wit spul ureum dus.
Ook was de kleur niet meer zo groen grijs en komt het roze wat terug.
Ik besloot het alleen wat water met fysiologisch zout te geven. Et voila.

Afbeelding
een poepje met ureum.

Zou het dan toch 10-2 blijven.
Niet echt want ik heb nog een verrassing.

Afbeelding
drie jonge witkuifjes

dus 13-2

er liggen ook nog 2 witkruintjes die morgen moeten uitkomen.

WB dat die spuitjes stroef worden komt doordat de siliconenolie eruit is.
Ik ben nu op zoek naar de leverancier van die 1 cc spuitjes ik wil er gewoon 100 hebben zodra ik er één vind geef ik het door.
Nu ik weet dat het de nierfunctie is die de jongen de das om doen moeten wij misschien zoeken naar een eiwit rijk dieet met een zo laag mogelijke nier belasting.
Hondenbrokken voor nierpatiënten?
Enfin ik heb weer wat te Googelen.
Weer een hoop geleerd vandaag.

Purmerbird
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Purmerbird » 27 mei 2009, 23:45

Arjan,
http://www.mediost.com/productdetails.p ... ode=170149
een link naar je spuitjes.

Groeten uit Purmerend

Arjan

Bericht door Arjan » 28 mei 2009, 22:19

Bedankt Purmer, maar deze wilde niet leveren ze doen alleen zaken met ziekenhuizen enz.
Anita heeft ze ergens anders besteld.
Ik geef nog wel door waar.
Nou het was weer een enerverend dagje.
Vanmorgen eerst eens even kijken hoe alles de nacht doorgekomen is.
Het kardinaaltje waar ik gister geen stuiver meer voor gaf, lag gezond en wel te sperren in de broedmachine.
Dus die kon weer terug bij broer of zus.

Afbeelding

Eén shama van dag 5, ligt er levensloos bij, het is de kleinste maar wel dag 5.
En twee witkuifjes zijn niet lekker, één is lusteloos, de ander rimpelig en hangt nog met een zijden draadje aan het leven.
Dus werk aan de winkel.

Even kijken naar de grootte.
Alles in orde behalve één Shama jong, die al 10 dagen weg is bij de ouders.
Die ligt stuiptrekkend op de bodem van zijn kooi.
Op die manier heb ik in het verleden heel wat shama's verloren.
Ik dacht altijd aan enge ziektes enz., nu weet ik dat het een voedselgebrek is.
Ik pak hem geef het een spuit van mijn voertje en binnen 5 min. zit het weer op stok.
Vanavond als het donker is krijgt het het zelfde.
Het beestje eet gewoon niet voldoende.

De witkuifjes daar krijg ik een kluif aan.
Afbeelding

duidelijk een geval van verdroging één jong is ok die krijgt dus ook meteen de spuit de andere twee krijgen eerst om de 30 min. water met een zoutoplossing.
Eén knapt daar snel van op, de derde knapt pas op laat in de middag, dan begint het weer een beetje te sperren.

Afbeelding

Ook het shama'tje geeft mij de hele dag problemen, maar ook die begint weer wat leven te vertonen aan het einde van de dag.

de rest spert, eet en poept.

Dus alleen nog wat fototjes en de stand blijft 13-2
de witkruintjes zijn nog niet uitgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

in de warmtekast
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd hoe het jouw jongen vergaat Blackbird.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 29 mei 2009, 22:04

Hier gaat het niet geweldig, Arjan. Tja de belangrijke derde dag...Alleen de merels maken nog een enigzins vitale indruk en zijn goed gegroeid. De zang en Siberische lijsters beginnen ahw. te verschrompelen en gaan steeds moeilijker sperren. Eigenlijk zie je het in 1 dag misgaan. Onbegrijpelijk dat er er bij nauw verwante soorten en onder dezelfde omstandigheden toch zulke verschillen kunnen ontstaan. Voer jij nog altijd Avian high energy? En op wat voor temperatuur houdt jij de vogels als ze een dag of 3-4 zijn? Heb hier het idee dat ze verdrogen bij 30 graden en te koud zitten op 27! Maar misschien moet ik ook gaan denken aan het toepassen van zoutoplossing. Ik zie ze duidelijk verdrogen!

Arjan

Bericht door Arjan » 29 mei 2009, 22:54

Geen leuke dag.
De probleemgevallen van gisteren zijn beide afgelopen nacht dood gegaan.
Dat is geen leuk begin.

Afbeelding

Van de witkuif weet ik de oorzaak die had een dag lang althans min 12 uur in een broedmachine gelegen zonder eten en drinken.
De Shama waarschijnlijk door een slipper voer in de longen gekregen.

Dat laatste mag niet meer gebeuren.
voor wat betreft het voeren ga ik over op methode Gans.

Als een jong gretig is dan trekt het de spuit in de bek tot dat de punt van de spuit bijna in de maag zit.
Ik heb dat wel eens gezien op zo'n filmpje over het mesten van ganzen voor de fois gras.
Die boeren stoppen een trechter in de snavel van de gans en vervolgens proppen ze daar de mais in.

Ik heb nu een aantal keer goed gekeken hoe de jongen die spuit zo ver kunnen inslikken.
En na een aantal keren lukt het mij nu om ook bij passieve vogels de spuit keurig netjes in de slokdarm te laten glijden.

Een korte beschrijving:
Het kopje van het jong houd je heel voorzichtig rechtop snavel richting plafond.
de snavel open en als je dan de spuit op 7 uur in de keel steekt let op zonder enige kracht en je beweegt hem enigzins naar onderkant snavel zakt de spuit zo in de slokdarm. Gewoon door de zwaartekracht.

Waarom is dit belangrijk: Als je in de snavel voert hoeft er maar iets te gebeuren of je geeft teveel de bek schiet vol met alle gevolgen van dien.
In de slokdarm heb je daar veel meer controle over. Je kan meer in één keer voeren.
Waar je wel op moet letten is dat je het kopje hoog houdt totdat het voer goed in de maag opgenomen is.
Anders heb je kans dat als het jong in elkaar zakt dat dan het voer alsnog in de bek komt en dan ben je je doel voorbij geschoten.

Ik lees net je bericht Blackbird.
Avian high energy is bij ons slechts een klein bestandsdeel van het papje tijdens de eerste 5 dagen.
Ik gebruik het eigenlijk alleen voor het bacterie bestand,de hoofdbestands delen zijn biefstuk en eidooiers enfin hoe ik mijn papje maak staat uitvoerig beschreven.
Avian voer ik alleen aan de kardinalen vanaf dag 5 maar dan worden het steeds meer zaadeters.
Ik geloof niet dat Avian geschikt is voor insecten eters het bevat veel te weinig eiwitten.
Normaal zitten ze bij ons op dag 3/4 gewoon nog in de broedmachine als ze gaan stretchen zie ik dat ze het te warm krijgen en haal ik ze 10 min voor de voerbeurt uit de broedmachine om wat af te koelen.
Pas omstreeks dag 5 gaan ze bij mij pas in de warmte kast.
Ik geef ze vaak wat te drinken een fysiologische zout oplossing van Norit O.R. S. heet het.
Ook dat drinken geven gaat via methode Gans.

Ik schrijf deze beschouwingen altijd in delen die ik om de zoveel tijd bevestig want hoevaak ik al iets geschreven had en als ik het op het forum wilde zetten en dat dan alles weg was omdat ik over een bepaalde tijd heen gegaan was. Dat wil je niet weten.

Ik ga weer verder met het verslag van vandaag.
Het kardinaaltje dat zo'n glorieuze come back maakte eergisteren had er vanmiddag geen zin meer in.
Het stopte met sperren dus gedwongen voeren maar vanavond 20.45 lag het dood in zijn mandje.

vanmorgen sperde het nog als de beste.
Afbeelding

Sectie gedaan s 'avonds gaat dat wat makkelijker dan overdag als er patiënten zijn.
De maag vaak een grote oorzaak van sterfte was prachtig schoon er zat een hoop zand in. darmen waren goed gevuld.
Dat klopt ook want de poep was tot op het eind redelijk.
Echter wat ik wel vond is dat de longen roze rood waren dus houd ik het op een longontsteking door een hick up tijdens het voeren.

De blauwoog: De poep is een prachtige luier maar het ureum is geel.
Hij zit helemaal rond in ei houding pootjes bijna boven zijn kopje. Het lijkt mij dat het pijn heeft.
aanvang gewicht 08.00 uur 11.2 gram 14.00 uur 13 gram daarna ben ik een stuk minder gaan voeren en meer laten drinken omdat dat volgens mij verlichting gaf.
De huid van het beestje is heel erg donker van kleur en is schilverig.
De geelheid van het ureum neemt al wel af.
Het beestje gaat dag 7 in ik heb wel de hoeveel heid zand door het voer verminderd.
Ik ben benieuwd of iemand mij daar iets over kan vertellen.

Ik ben met dat zand gisteren begonnen n.a.v. waarnemingen van Ime die ik ken als een buitengewoon goede observator.
Maar sinds ik dat doe heb ik drie dode vogels.
Niet dat er enig aanwijsbaar verband is tussen het verstrekken van zand en de doodsoorzaken. Maar toch. Even rustig aan.

Een hoop ellende vandaag.
Wij moeten gewoon nog een hele hoop leren.

Er was ook nog een bevestiging van een waarneming die ik al eerder gedaan had maar nu drie keer bevestigd is.
Het ureum in de secretie ( mooi woord voor poep).
Er is een significant verschil van ureum in de secretie tussen vogels die vroeg uit het ei komen dag 10/11 of later dag 15/16
Vogels die vroeg uit het ei komen b.v. Shama, Kardinaal . Deze vogels vormen in de eerste drie dagen geen ureum. De nierfunctie moet nog op gang komen.

Vogels die na een broedduur van 15 / 16 dagen uit het ei komen hebben wel ureum dus goed functionerende nieren.

Welk belang kunnen wij hebben van deze waarneming:

Een doctorale promotie zal het niet opleveren maar allicht iets voor een scriptie van een student biologie.
Alleen hatchlings( er is geen Nederlands woord voor een jong van een zangvogel die net uit het ei komt) die vroeg uit het ei komen zouden belang kunnen hebben aan een nier ontlastend eiwitrijk dieet.
En dat wordt nog een hele zoektocht want maak eens een nier ontlastend eiwitrijk dieet.
Maar er waren ook leuke momenten en daar sluiten we maar mee af.

De geboorte van Mogli.
Afbeelding

Waarom Mogli? Omdat het net een klein Oereng oetang jong is.
Morgen komt er een foto van.

en nog wat foto's van de bruinmaskers Jut en Jul 26 dagen oud.
Afbeelding

Afbeelding

Dus het kan wel.
En daar moeten wij ons maar aan vast houden.

Ps Morgen geen of summier verslag i.v.m. Groot tuinfeest.
Maar ik beloof goed voor de vogeltjes te blijven zorgen.

stand 11- 5

Arjan

Bericht door Arjan » 01 jun 2009, 11:24

Het is weer tijd om de draad op te pakken.
Zaterdag hadden wij een tuinparty gevolgd door een buitengewoon brakke Zondag met een afterparty.
De stand is helaas 8 - 8
De witkuifjes zijn alle drie dood. Sorry Jos.
De Blauwoog is ook gaan hemelen.
Het laatste voertje heeft niet gewerkt.
Er gingen veel te veel jongen dood en wat niet dood gaat groeit slecht.
Ik heb nu een Shama liggen op dag 9 en een Kardinaal op dag 10 en het lijkt als jongen van dag 5.

Afbeelding

Ook Mogli ons Witkruin roodborsttapuit jong weegt nog maar 5 gram en die zit nu op dag 4.

Afbeelding

Dus gisteren een ander voertje gemaakt geheel op insecten basis.
150 gram Darrenbroed
150 gram gewassen meelwormen
150 gram gewassen Morio's
50 gram gewassen Phoenix wormen
2 eieren
dat alles in de blender en daarna uitgezeefd.
Vorige week een hele mooie fijne zeef gekocht die onontbeerlijk is bij dit werk.
Het levert een merkwaardig smerig papje op wat heel erg makkelijk oxideerd.
Dit papje heb ik verrijkt met mineralen van Vita en een beetje dikker gemaakt met in de koffie molen gemalen Uni complet eivoer en breedmax.
Het opfokvoer van Avian laat ik er helemaal buiten ook geen zand en ook geen algen.

Afbeelding
Kijken hoe de jongen het hier op doen.

Alle jongen worden nu gevoerd methode gans.

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 12:28

Ik vraag me al vanaf het begin af waarom jullie zo ontzettend veel vertrouwen hebben in opfokvoer. Ik heb dat zelf helemaal niet. Natuurlijk zit daar alles in en natuurlijk lukt het om daarmee sommige soorten groot te brengen maar wat ik heel erg mis in deze methodes is stimulatie. Mijn visie is dat een jonge vogel stimulatie nodig heeft. In de vorm van uitdagend voer dat het lichaam aan het werk zet en bv afdekken met wat gewicht als ze gaan slapen. Ik deed dat altijd zo en ik verloor nooit jonge vogels. Nu heb ik het wel over zaadeters en de sporadische spreeuw of merel van de straat.

Wat ik altijd gedaan heb is de jongen koud en warm laten ervaren. De jongen insecten mee voeren in het ei of opfokvoer en zodra ze over de 5e dag waren meteen stoppen met dat opfokvoer en afbouwen tot het dieet dat de ouders zouden voeren.

Wat mij erg opviel was dat jonge kanaries bv heel erg achter bleven op alleen opfokvoer. De pennen kwamen niet goed door en de veren werden fluffy. Dat zie ik ook in die gaailijsters een beetje. Dus wat ik zou doen is snel doormengen van echt voer, de jongen afdekken met een lapje of zwaar doekje bij terugplaatsen in de broedstoof waardoor ze huidstimulatie krijgen en de jongen iets sneller iets kouder zetten in een meer comfortabel nest. Dus een nest met afdekking en een diep warm nestkuiltje. Een jong krijgt het dan zelden koud en hoeft niet in zo'n hete lucht te ademen als nu in jullie stoofjes. Volgens mij drogen ze juist daar van uit. Zo had ik een musje dat ik toch al binnen een paar dagen van de warmtemat heb gehaald en in een nstje van katoen heb gestopt.

Mijn vogels die natuurbroed doen doen dat rustig in december buiten en dan gaan de man en pop eten zoeken en leven de jongen gewoon vrolijk door.

Dus in mijn ogen is dit te klinisch en te makkelijk. Dergelijke jongen lijken op laboratoriumdiertjes en ik vind ze er persoonlijk wat slapjes en weeïg uit zien.

Dit is overigens geen kritiek maar puur mijn visie hierop :wink:

Dat omdat ik zie dat al die moeite niet lijkt te lonen terwijl ik als kind al kale vogels groot kreeg zonder al deze techniek. Voeren uit een spuit heb ik bv nooit gedaan. Altijd vanaf een afgerond stokje. Hapje voor hapje.

De gans-methode geeft enorm veel stress al lijkt dat niet zo. Van papegaaien is zelfs bekend dat ze gedragsproblemen krijgen van dat soort voedingen. Papegaaien die groot waren gebracht met een ventielslang in de krop bleken heel anders in het leven te staan dan vogels die van de lepel aten. Allemaal hele kleine dingen maar wie weet net wat het verschil maakt.

Dus stel dat ik nu een schama of spreeuw had van 1 dag oud. Mijn aanpak zou zijn, warmtemat voor reptielen onder een nest gevuld met katoen. Thermometer erbij en vooral de ogen op het jong houden. Is het jong tevreden op 30 graden dan vind ik het prima. Dan dat gewoon in de woonkamer zetten bij kamertemperatuur. Zeker niet in een stoofje of dicht kastje maar open. Op het jong een lapje stof waardoor het licht kan vermijden en fysiek contact kan hebben met zijn rugje zoals het hoort. Ook kan het kiezen om koudere of meer warme lucht in te ademen. Dan zou ik ahankelijk van de soort gewoon lekker beginnen met uitgeknepen buffalo's, pinky's uitknijpen, beetje gekookt ei, beetje opfokvoer, beetje prut uit het achterlijf van krekels die net bv paardenbloem hebben gehad en een snufjes insectenstrooipoeder. Daarvan kleine propjes op een houten stokje waar de jongen zelf vanaf eten en wat niet in hun keel geduwd wordt. Dat uitbouwen naar op een gegeven moment gewoon een witte meelworm als hij oud genoeg is, een wasmotlarf zonder kop, een geïnjecteerd krekellijf met een drup multivit en wat opgelost sepia etc etc. Zelfs zo nu en dan een hapje kattenvoer of afhankelijk van de soort wat tartaar. Opfokvoer altijd alleen als toevoeging om evt tekorten aan te vullen. Dat lijkt veel meer op de natuur en de natuur blijkt beter te zijn.

Bij soorten die ook zaden eten bleek bij mij het toevoegen van gemalen zaad echt essentieel voor de groei. Pas na het toevoegen van gemalen zaden gingen de pennen goed open en begon er kracht in het lichaam te komen van de jonge vogels. Een kanarie of mus op 100% opfokvoer zetten gaat gewoon niet is mijn ervaring.

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 12:35

O ja, nog vreemder is misschien dat ik met de jonge vogels praatte, ze soms bij me hield en ook stimuleerde door ze te aaien met een penseel met marterhaar. Jaja, dat klinkt natuurlijk echt belachelijk maar ik had het idee dat het ervaren van dat soort stimulatie de eetlust opwekte en de jongen gewoon levenslust gaf. Ze leken echt te genieten van dat aaien en vielen dan in diepe slaap om daarna hongerig weer wakker te worden. :mrgreen: Ook de radio aan en gewoon leven in de brouwerij zoals in de natuur.

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 12:39

Wat volgens mij ook best belangrijk is is de eerste dagen zorgen dat ze zich gaan ontlasten. Wat veel mensen doen is zich concentreren op de voedingen en dan vergeten dat een jonge vogel zich de eerste dagen alleen wil ontlasten als ze stimulatie ervaren. Ze houden hun poep op totdat ze weten dat pa of ma er is om het weg te nemen. Pas na een paar dagen poepen ze vrij en vanzelf. Dus ik keek om het kwartier vaak even de eerste dagen en dan aaide ik ze even met de penseel. Meestal kwamen meteen de gatjes omhoog om hun poepzakjes aan te bieden. Misschien dat om het uur tot poepen aangezet worden de stoelgang vertraagd en de afvoer van afval dus wat op een laag pitje zet.

Allemaal overdenkingen waarvan ik zelf het belang niet kan inschatten maar die ik gevoelsmatig zo deed meestal. Dat gaat ook makkelijk als de jonge vogels op je bureau op een warmtemat staan en altijd mee kunnen naar de kamer waar je je bevindt.

ime

Bericht door ime » 01 jun 2009, 13:11

Marx ik ben het grotendeels met je eens. Ik heb net als Arjan en Anita geprobeerd vogels vanaf dag nul groot te brengen. Bij de shama's is me dat gelukt. Bij andere vogels is me dat op de natuurlijke manier (ongeveer zoals jij je dat voorstelt)totaal niet gelukt. Ik vind het daarom knap dat A en A de jonge vogels zover groot krijgen en ik vind dat hun "laboratorium methode" beter werkt bij die heel prille vogeltjes dan de natuurlijke methode. Het blijft om het even welke methode je kiest een tijdvretende en teleurstellende bezigheid.
Ik heb veel tijd en onderzoek in de prille handopfok geinvesteerd en geen resultaten behaald en ik ben dan ook gestopt met het groot brengen met de hand van jonge vogels vanaf dag nul. Vanaf dag drie is met het wel gelukt op de natuur manier.
Ik heb het geprobeerd met witte meelwormen, krekels, babymuizen, wormen en ook op deze manier gingen de jongen dood. Ik praatte met ze, dekte ze netjes af met een doekje etc. Ze groeiden niet maar leken te verschrompelen. Hoge temperatuur, dood, lagere temperatuur dood.
Gaat het bij jullie ook mis Arjan als je na dag drie of vier overstapt op insecten?

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 14:20

Maar wat doen de ouders dan wat wij niet kunnen? Vaker minder geven? Mij lukte het wel met een mus, een spreeuw, 2 merels en in totaal 5 kanaries direct na uitkomen of minstens binnen 2 dagen na uitkomen. Die mus en spreeuw zelfs zonder warmte want dat had ik niet en ik was nog maar een kind. Gewoon in katoenwatten in een doosje :oops: Toch werden ze allebei gewoon groot. ???

Arjan

Bericht door Arjan » 01 jun 2009, 14:24

Bedankt voor de reacties heren.
Ik heb ze even vluchtig doorgelezen tussen het voeren en tuinieren door.
Wat mij inderdaad meteen op het volgende idee bracht.
Waarom voer ik eigenlijk nog een papje?
Is het niet veel verstandiger om te beginnen met het papje totdat ze de gevaarlijke eerste 4 dagen voorbij zijn en dan over gaan op insecten.
Ze hebben dus de eerste witte morio's al op en vonden het verrukkelijk.
Bedankt alvast

Marx

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 14:43

Jullie reacties over verschrompelen en de foto's van de dode jongen geven mij het beeld dat dit voer niet opgenomen wordt zoals het moet. Zou het toevallig zo kunnen zijn dat door de zwakte in de darmen van een jonge vogel omgekeerde osmose werking optreedt? Dus dat de vogels water verliezen ipv opnemen door de nog heel erg doorlaatbare darmwand? Misschien zou ipv een fysiologische zoutoplossing dan een meer arme wateroplossing een idee zijn? Dus kraanwater om te hydrateren. Hoe meer suiker en opgeloste stoffen in watervorm in de jongen komen hoe makkelijker ze evt uitdrogen. Dus als je dan ipv suikers en zouten alleen eiwit zou voeren de eerste dagen met water en daarna pas de opgeloste stoffen als kalk en zouten helpt dat misschien ook? Ik vind nl dat de jongen er inderdaad verschrompeld uitzien terwijl hun poep er wel nat uitziet. Dat zou ook precies verklaren waarom ze verschrompelen ondanks het bijvoeren met waterige oplossingen en het verklaart ook heel goed waarom een jong zo'n slechte nierwerking lijkt te hebben. Zonder voldoende water in het bloed doen de nieren helemaal niks. Ze poepen dan dus inderdaad zonder wit. Juist in dat laatste, oplossingen die nu gegeven worden, zit dus misschien net het probleem. In opfokvoer voer zitten vaak veel elementen die niet gebonden zijn en dus de osmotische waarde van de oplossing beinvloeden. Die elementen worden allemaal apart toegevoegd en zitten niet aan een natuurlijke stof gebonden. Elk element haalt dan de osmotische waarde van de ingegeven oplossing omhoog. Misschien ervaren de kuikens dat de eerste dagen wel als drinken van zout water? Zo zien ze er wel uit en daarom plassen ze ook niet maar poepen ze water.

Plaats reactie