eieren rapen

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

eieren rapen

Bericht door ime » 19 jul 2010, 11:47

Omdat gaailijsters hun oudste jong altijd vreselijk voortrekken en nummer twee (en drie) altijd als laatste wat krijgen heb ik een keer de eieren geraapt bij de bmgs. De vogels leggen het eerste ei en beginnen vrijwel meteen met broeden. Het tweede ei komt daardoor een dag later uit etc.
Dus het eerste ei werd door mij geraapt om de eieren gelijk uit te laten komen. De volgende dag werd het tweede ei gelegd en ik heb het eerste ei er weer bij gelegd. Je verwacht dus jongen die op de zelfde dag uit gaan komen.
Nee dus! Ook nu kwamen de jongen een dag na elkaar uit. Ik heb dit wel vaker gezien.
Wie weet hoe dit kan / heeft hier een verklaring voor....

ime

Re: eieren rapen

Bericht door ime » 19 jul 2010, 22:05

Ben er al achter gekomen. Als je het geraapte ei bewaart in een warme kamer gaat de ontwikkeling van de kiem gewoon door en heeft het ei toch een voorsprong op nummer twee. Een kuikenbroeder wist mij te melden dat je geraapte eieren echt koel moet wegleggen (vijf graden maar niet in de koelkast) anders heeft het rapen geen zin.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 20 jul 2010, 16:10

Ik had bij mijn grijskaplijster ook eieren geraapt. Mijn eieren lagen elke keer door het hok heen. Vislood eieren erin. Op advies had ik ook de eieren in de koelkast bewaard. Maar nu zijn ze onbevrucht. Zou dat dan toch aan de temperatuur van de koelkast liggen?

ime

Bericht door ime » 20 jul 2010, 18:01

Ja, dat zei de broeddeskundige ook. Broedeieren nooit in de koelkast bewaren! Grote kans dat ze dood gaan.
Volgende keer leg ik het eerste ei gewoon 's middags of aan het einde van de dag terug, dan is het verschil wel weggewerkt denk ik.
Ger, bij gewoon kamertemperatuur (natuurlijk niet in de zon) ontwikkeld zich een bevrucht ei gewoon verder en dat had ik niet verwacht. De twee jongen die nu door de bmg's verzorgd worden (hun vierde keer) zijn nu dus weer verschillend. Een vet monster en een magere.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 22 jul 2010, 07:51

Ger,

Mijn vogels gooiden elke keer de eieren eruit. Ik heb toen geprobeerd de echte eieren te rapen. Eerst kunsteieren van plastic. Bleven ook niet in het nest. Als laatste eieren van vislood. Eindelijk bleven die in het nest. Op dat moment was het buiten zeer warm en in mijn vogelschuur ook bijna 40 graden. Mijn werd toen gewaarschuwd voor het uitdrogen van de eieren. Vandaar dat ik het koelkast advies had gekregen.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens. De komende weken mogen ze het samen uitzoeken.

Plaats reactie