Geen leuke dag.
De probleemgevallen van gisteren zijn beide afgelopen nacht dood gegaan.
Dat is geen leuk begin.
Van de witkuif weet ik de oorzaak die had een dag lang althans min 12 uur in een broedmachine gelegen zonder eten en drinken.
De Shama waarschijnlijk door een slipper voer in de longen gekregen.
Dat laatste mag niet meer gebeuren.
voor wat betreft het voeren ga ik over op methode Gans.
Als een jong gretig is dan trekt het de spuit in de bek tot dat de punt van de spuit bijna in de maag zit.
Ik heb dat wel eens gezien op zo'n filmpje over het mesten van ganzen voor de fois gras.
Die boeren stoppen een trechter in de snavel van de gans en vervolgens proppen ze daar de mais in.
Ik heb nu een aantal keer goed gekeken hoe de jongen die spuit zo ver kunnen inslikken.
En na een aantal keren lukt het mij nu om ook bij passieve vogels de spuit keurig netjes in de slokdarm te laten glijden.
Een korte beschrijving:
Het kopje van het jong houd je heel voorzichtig rechtop snavel richting plafond.
de snavel open en als je dan de spuit op 7 uur in de keel steekt let op zonder enige kracht en je beweegt hem enigzins naar onderkant snavel zakt de spuit zo in de slokdarm. Gewoon door de zwaartekracht.
Waarom is dit belangrijk: Als je in de snavel voert hoeft er maar iets te gebeuren of je geeft teveel de bek schiet vol met alle gevolgen van dien.
In de slokdarm heb je daar veel meer controle over. Je kan meer in één keer voeren.
Waar je wel op moet letten is dat je het kopje hoog houdt totdat het voer goed in de maag opgenomen is.
Anders heb je kans dat als het jong in elkaar zakt dat dan het voer alsnog in de bek komt en dan ben je je doel voorbij geschoten.
Ik lees net je bericht Blackbird.
Avian high energy is bij ons slechts een klein bestandsdeel van het papje tijdens de eerste 5 dagen.
Ik gebruik het eigenlijk alleen voor het bacterie bestand,de hoofdbestands delen zijn biefstuk en eidooiers enfin hoe ik mijn papje maak staat uitvoerig beschreven.
Avian voer ik alleen aan de kardinalen vanaf dag 5 maar dan worden het steeds meer zaadeters.
Ik geloof niet dat Avian geschikt is voor insecten eters het bevat veel te weinig eiwitten.
Normaal zitten ze bij ons op dag 3/4 gewoon nog in de broedmachine als ze gaan stretchen zie ik dat ze het te warm krijgen en haal ik ze 10 min voor de voerbeurt uit de broedmachine om wat af te koelen.
Pas omstreeks dag 5 gaan ze bij mij pas in de warmte kast.
Ik geef ze vaak wat te drinken een fysiologische zout oplossing van Norit O.R. S. heet het.
Ook dat drinken geven gaat via methode Gans.
Ik schrijf deze beschouwingen altijd in delen die ik om de zoveel tijd bevestig want hoevaak ik al iets geschreven had en als ik het op het forum wilde zetten en dat dan alles weg was omdat ik over een bepaalde tijd heen gegaan was. Dat wil je niet weten.
Ik ga weer verder met het verslag van vandaag.
Het kardinaaltje dat zo'n glorieuze come back maakte eergisteren had er vanmiddag geen zin meer in.
Het stopte met sperren dus gedwongen voeren maar vanavond 20.45 lag het dood in zijn mandje.
vanmorgen sperde het nog als de beste.
Sectie gedaan s 'avonds gaat dat wat makkelijker dan overdag als er patiënten zijn.
De maag vaak een grote oorzaak van sterfte was prachtig schoon er zat een hoop zand in. darmen waren goed gevuld.
Dat klopt ook want de poep was tot op het eind redelijk.
Echter wat ik wel vond is dat de longen roze rood waren dus houd ik het op een longontsteking door een hick up tijdens het voeren.
De blauwoog: De poep is een prachtige luier maar het ureum is geel.
Hij zit helemaal rond in ei houding pootjes bijna boven zijn kopje. Het lijkt mij dat het pijn heeft.
aanvang gewicht 08.00 uur 11.2 gram 14.00 uur 13 gram daarna ben ik een stuk minder gaan voeren en meer laten drinken omdat dat volgens mij verlichting gaf.
De huid van het beestje is heel erg donker van kleur en is schilverig.
De geelheid van het ureum neemt al wel af.
Het beestje gaat dag 7 in ik heb wel de hoeveel heid zand door het voer verminderd.
Ik ben benieuwd of iemand mij daar iets over kan vertellen.
Ik ben met dat zand gisteren begonnen n.a.v. waarnemingen van Ime die ik ken als een buitengewoon goede observator.
Maar sinds ik dat doe heb ik drie dode vogels.
Niet dat er enig aanwijsbaar verband is tussen het verstrekken van zand en de doodsoorzaken. Maar toch. Even rustig aan.
Een hoop ellende vandaag.
Wij moeten gewoon nog een hele hoop leren.
Er was ook nog een bevestiging van een waarneming die ik al eerder gedaan had maar nu drie keer bevestigd is.
Het ureum in de secretie ( mooi woord voor poep).
Er is een significant verschil van ureum in de secretie tussen vogels die vroeg uit het ei komen dag 10/11 of later dag 15/16
Vogels die vroeg uit het ei komen b.v. Shama, Kardinaal . Deze vogels vormen in de eerste drie dagen geen ureum. De nierfunctie moet nog op gang komen.
Vogels die na een broedduur van 15 / 16 dagen uit het ei komen hebben wel ureum dus goed functionerende nieren.
Welk belang kunnen wij hebben van deze waarneming:
Een doctorale promotie zal het niet opleveren maar allicht iets voor een scriptie van een student biologie.
Alleen hatchlings( er is geen Nederlands woord voor een jong van een zangvogel die net uit het ei komt) die vroeg uit het ei komen zouden belang kunnen hebben aan een nier ontlastend eiwitrijk dieet.
En dat wordt nog een hele zoektocht want maak eens een nier ontlastend eiwitrijk dieet.
Maar er waren ook leuke momenten en daar sluiten we maar mee af.
De geboorte van Mogli.
Waarom Mogli? Omdat het net een klein Oereng oetang jong is.
Morgen komt er een foto van.
en nog wat foto's van de bruinmaskers Jut en Jul 26 dagen oud.
Dus het kan wel.
En daar moeten wij ons maar aan vast houden.
Ps Morgen geen of summier verslag i.v.m. Groot tuinfeest.
Maar ik beloof goed voor de vogeltjes te blijven zorgen.
stand 11- 5