Geslacht bepalen vogels

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
J.J.
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Geslacht bepalen vogels

Bericht door J.J. » 02 jul 2010, 19:08

Hallo,

waar laten jullie je vogels sexen en hoe gaat dat in zijn werk?

Groeten,
Mark

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Geslacht bepalen vogels

Bericht door bert » 03 jul 2010, 00:19

mark,

ik laat het doen bij taurus in duitsland. kijk maar op hun site. 23 veren insturen ( ik doe meestal gebroken saart of vleugelpennen ) en na omgveer een week krijg je bericht. ik heb hier nooit fouten meegemaakt bij een andere onderzoeker gendrica wel.

e v/d zande
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door e v/d zande » 03 jul 2010, 15:37

Ik zelf laat het altijd bij Gendika doen, en tot op heden waren de onderzoeken altijd correct.
Had vorige week donderdag de 24ste de verenmonsters op de bus gedaan en dinsdag de 29ste had ik al bericht terug met het certificaat.
Dus mag toch stellen dat dat best snel is.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 03 jul 2010, 17:21

Ik laat bij mijn vogels ook de geslachtsbepaling bij Gendika doen. Ca. 5 borstveren in een zakje doen en binnen 3-4 dagen krijg je de uitslag via de mail en post toegestuurd. Tot nog toe ongeveer 40 vogels laten onderzoeken en ik heb ze bij Gendika nog niet op een fout kunnen betrappen. Leden van de Speciaalclub krijgen korting: 16 euro per monster ipv. 21 euro. Helaas had ik dat van die korting pas kortgeleden in de gaten en dus 5 jaar te veel betaald >:(

cissa
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door cissa » 03 jul 2010, 20:25

Ik heb zowel bij Gendika als Taurus laten sexen en ze zijn allebei wel snel en goed .
Gendika is duurder maar daarvoor krijg je dan ook wel een mooi certificaat en dat van Taurus lijkt zo'n fraude gevoelig a-4tje .
Van die korting was mij ook niet bekend .
Stom want zo had ik het lidmaatschapsgeld al voor diverse jaren terug kunnen verdienen .

Zijn er nog andere kortingen tbv leden ??

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 03 jul 2010, 20:43

ik maakte een vergissing natuurlijk, slechts 3 veren van meer dan 3 cm bij taurus. ik heb nu 3 x meegemaakt dat gendrica het verkeerd had bij de kastanjebuulbuuls. na endoscopie een pop ipv een man (gendrica) dus ik ben het vertrouwen kwijt in hen.

J.J.
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door J.J. » 04 jul 2010, 12:38

Dus als ik het goed begrijp zijn enkele borstveren lang genoeg om daar bij Gendika of bij Taurus het geslacht van de vogel van te bepalen?

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 04 jul 2010, 12:58

jj. klopt, bij taurus 3 vereren van meer dan 3 cm. (ps ik heb geen aandelen bij hen hoor, alleen goede ervaringen.)

J.J.
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door J.J. » 04 jul 2010, 13:24

Net vergeten erbij te zetten:
hoe oud moeten de vogels zijn voordat het geslacht op die manier bepaald kan worden? Of is de lengte van de veren de cruciale factor?

e v/d zande
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door e v/d zande » 04 jul 2010, 20:29

White_Blackbird schreef:Ik laat bij mijn vogels ook de geslachtsbepaling bij Gendika doen. Ca. 5 borstveren in een zakje doen en binnen 3-4 dagen krijg je de uitslag via de mail en post toegestuurd. Tot nog toe ongeveer 40 vogels laten onderzoeken en ik heb ze bij Gendika nog niet op een fout kunnen betrappen. Leden van de Speciaalclub krijgen korting: 16 euro per monster ipv. 21 euro. Helaas had ik dat van die korting pas kortgeleden in de gaten en dus 5 jaar te veel betaald >:(
Hoi W.B.
Hoe moet je dan vermelden dat je lid ben van de speciaalclub en ook kan profiteren van die 3,- korting
MVG Edo

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 05 jul 2010, 11:48

Gewoon op het formulier vermelden dat Gendika je(samen met de plastic zakjes voor verenmonsters) toestuurd. Hierop kun je ook de bedragen invullen.

René
Administrator
Contacteer:

Bericht door René » 10 aug 2010, 16:48

Ik doe het ook bij Tauros-diagnostik, ik heb van Gendika ook een certificaat van een Witkop buulbuul dat het een pop zou zijn, maar het was echt een man!
Tauros-diagnostik beoordeelde de vogel wel als een man.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door rickvgro » 12 aug 2010, 19:46

UIteraard is het erg fraude gevoelig. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de moeder vogel geplukt wordt. Alleen worden de ringnummers van de jongen doorgegeven, zodat alle vogels popjes zijn. Vooral met vogels waar popjes erg gewild zijn.

Plaats reactie