Gistocal

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
john

Gistocal

Bericht door john » 26 nov 2007, 09:15

Hallo

Op de laatste tentoonstelling stonden weer een hele boel producten die ik niet kende en wel eens wilde proberen.
Ze zijn wel goed denk ik, de vogels leven nog en er gebeurd eigenlijk niets.
Niet dat ik nu direct wonderen verwacht,maar is het ook allemaal wel nodig.
Al pratende met de verkoper,vertelde ik hem dat ik Gistocal gemengd met wat multivitaminen over mijn insecten strooide.
Hij vertelde me dan dat dit product eigenlijk niet goed voor vogels is ivm het aanwezige ijzer en vervolgens kocht ik braaf zijn produkt.
Nu begin ik eigenlijk pas na te denken,ik heb dit al jaren op die manier gedaan en de vogels hebben er ook geen zichtbare schade van opgelopen.
In tegendeel ik heb altijd heel grote en gezonde jonge vogels.
Dit viel me zaterdag ook weer op toen er een paar jonge vogels gebracht werden,nakomelingen van een koppel vogels dat ik zelf gekweekt had en aan deze man verkocht had.
De vogels zijn echt een stuk kleiner,je kan het zo zien als je ze naast elkaar in de vlucht ziet zitten.
Wat denken jullie over het gebruik van de Gistocal,is het echt nadelig ivm ijzer of denk je gewoon door gaan op de oude manier.

John

ime

Re: Gistocal

Bericht door ime » 26 nov 2007, 22:20

Dag John,

Ik gebruik ook altijd gistocal om de insekten voor de vogels te bepoederen. Dat bevalt me prima. Het voordeel van gistocal vind ik dat het zo goed blijft zitten op de insekten.
Ik heb ook de speciale strooipoeders geprobeerd. Daar was ik niet tevreden over. Het poeder bleef niet goed zitten. Ook niet als je de olie o.i.d. gebruikt om de boel te laten plakken. Wriemelende meelwormen/buffalos hebben het er zo af.

Bij de japanse nachtegalen heb ik meestal grote jongen gekregen als ik bepoederde met gistocal en natuurlijk verschillende soorten goed gevoede insekten gaf.

Japanse nachtegalen, gaailijsters e.d. krijgen geen ijzerstapelingsziekte! Bij echte vruchteneters moet je wel erg oppassen wat je doet. Daar kunnen anderen je vast meer over vertellen. Met dat soort vogels heb ik geen ervaring.

Waarom geeft je trouwens nog extra vitaminen bij de gistocal? Die zitten er al genoeg in. Het is ook belangrijk dat je de voederinsekten goed te eten geeft. Half verhongerde krekes en meelwormen die alleen zemelen hebben gehad zijn natuurlijk zelfs met gistocal niet erg voedzaam. zie elders op forum.

john

Bericht door john » 02 dec 2007, 12:48

Hallo Ger

Ik kweek hoofdzakelijk Pagodespreeuwen en dan Shamalijsters.
Ik heb nog wel wat andere vogels ,maar dat is alleen wat opvulling voor de zang.
Het is niet van het laatste jaar dat ik dat gevoerd heb, maar zolang ik al Pagodespreeuwen kweek en dat is ongeveer 10 jaar,met 10 tot 20 jonge vogels per jaar.
De shamalijsters heb ik nog niet zo lang,dat is maar van de laatste 2 jaar en met name voor die ben ik wel een beetje bang die zitten een heel jaar door op insecten.
Het eerste jaar 12 en het laatste jaar 15 jonge vogels,het resultaat is dus niet slecht ondanks dat ze het hele jaar buiten gezeten hebben.
Ik denk dat ik tijdens de kweek voor de Pagodespreeuwen het oude systeem zal volgen en voor de Shama het niewe dan, moet het goed zijn.

John

ime

Bericht door ime » 02 dec 2007, 22:53

Insekten eten vaak bladgroen. Denk aan b.v. sprinkhanen, krekels en rupsen.
Hierin zit ijzer. De insektenetende vogel eet de insekten met ijzer en al. Insekteneters zijn dus wel wat ijzer gewend en gaan dit heus niet stapelen. Volgens mij hoef je dus ook bij je shama's niet bang te zijn voor ijzerstapeling.
Mocht iemand andere ervaringen hebben hoor ik het graag.

john

Bericht door john » 04 dec 2007, 15:53

Hallo Ime

Goed gedacht,we maken ons waarschijnlijk druk om niets.

John

Plaats reactie