krekels

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
p.eddy
Forumlid
Contacteer:

krekels

Bericht door p.eddy » 03 dec 2005, 19:02

zijn er somsleden die krekels kweken, en wat gebruikt ge voor voeding.

Arjan

Re: krekels

Bericht door Arjan » 06 dec 2005, 15:12

Hallo Eddy<br><br>Ik weet er zelf weinig van maar op het volgende adres vind je er alles over.<br>http://members.home.nl/nico.abrahamse/n ... <br>Alleen voor de water voorziening gebruikt hij een spons en dat wordt heel erg snel smerig.<br>Avian heeft een gel in het assortiment zitten waar de krekels hun vocht uit kunnen halen en zij hebben tevens een verantwoord voer voor de krekels.<br>Ik ben zelf ook bezig een kweek op te zetten veel succes

Arjan

Bericht door Arjan » 18 feb 2006, 00:18

Wij zijn nu ruim 2 maanden verder.<br>Mijn eerste kweek leek nergens op ik probeerde dat in een kist te doen. die ik verwarmde met een gloeilamp.<br>Een maand lang geprobeerd resultaat (1) Eén jong krekeltje maar die heb ik wel vertroeteld is is nu een volwassen krekeldame.<br>Het moest dus anders ik heb 4 bakken van metaal rondom geisoleerd met tempex, afgedekt met perspex plaat daarin een gat waarboven een warmtelamp staat in een bloempot gemonteerd en een thermostaat houd de temp. op een 30 graden. Ook zijn er in de deksel ventilatie gaten.<br>Ik kweek met 2 soorten krekels de huiskrekel en de veldkrekel die nog een slag groter dan de huiskrekel wordt ,deze heb ik gewoon bij elkaar zitten, ik voer ze gemalen konijnenvoer verrijkt met calcium mineralen en biergist. Hetgeen ik verstrek in een sigaren kistje verder liggen er aan de achterkant wat eiertrays in waar ze zich in kunnen verschuilen en<br>natuurlijk het ei afzet doosje dat is zo een plastic bakje waarin de krekels zitten als je ze koopt met daarop een metalen rooster zodat de krekels niet de mogelijkheid hebben hun eigen eieren op te graven en op te eten.<br>Als watervoorziening heb ik een prachtig systeem door dat de voorkant niet geïsoleerd is ontstaat daar condens vooral aan de deksel dus daar regent het daaronder heb ik een rijtje eiertrays gezet die het water opnemen en waaruit de krekels het weer opzuigen. Want water druppels of een laagje water is voor de krekels funest vooral de kleintjes verdrinken daar massaal in<br>Resultaat: IK BARST VAN DE KREKELS, honderden, de eerste lading is nu bijna volwassen, de eerste legboren zijn al zichtbaar, dus als dat dadelijk massaal aan de leg gaan, ik heb nu al zeker meer dan honderd jongen per dag, dus doe maar een gooi.<br>Het heeft wel even tijd nodig om ze aan de leg te krijgen ik heb de indruk dat ze eerst wat aan moeten sterken en moeten acclimatiseren maar dan zijn zij niet meer te houden.<br>De legbak moet wel elke dag besproeid worden om de legbodem vochtig te houden.<br>Eerst liet ik deze bak een week in de kweekbak staan om hem vervolgens in een warme kast te zetten en elke dag het jonge spul in de jongenbak te zetten maar dat is helemaal niet nodig ik laat hem nu gewoon in de kweekbak staan en als ik hem bevochtig en ik zie dat het begint te krioelen zet ik hem in een jongen bak en krijgen de volwassenen een nieuwe bak.<br>Wel koop ik elke week een bak verse volwassen krekels <br>totdat ik kan putten uit eigen voorraad.<br>Verder kweek ik ook met de woestijnsprinkhaan en de wasmot.<br>Binnenkort een stukje over de sprinkhaan ik zal dat vergezellen met wat foto's die ik ervan zal maken anders geloof je het toch niet.<br><br>m. vr. gr.<br>King of bugs <br> <br>

picolet
Forumlid
Contacteer:

Bericht door picolet » 20 feb 2006, 19:56

Arjan een mooi resultaat, er ligt echter een groot gevaar op de loer. Vaak gaan succesvolle kweken ten onder aan spint en mijten. Ontsmet de kweekbakken goed en hou je krekels in de gaten of ze niks zichtbaars bij zicg dragen. Tevens kan een microscoop veel duidelijk brengen of er problemen zijn.<br><br>Een vriend van mij kweekte andere insecten namelijk Rozenkevers en na enkele generaties waren al zijn kevers besmet met agressieve mijten.<br><br>Omdat je de insecten wilt voeren is bestrijden zeer moeilijk. De enige oplossing is dan alles vernietigen, zeer goed ontsmetten en opnieuw beginnen.<br><br>Succes, overigens ben je niet bang voor grote krekelconcerten wanneer ze ontsnappen.<br><br>Bij mij heeft de gehele zomer een aantal tot groot 'plezier" van de buren gezongen.<br><br>Invriezen kan trouwens ook maar moeten wel snel gegeten worden.<br><br>Groeten Ruud.

Arjan

Bericht door Arjan » 20 feb 2006, 22:20

Hallo Ruud<br><br>Mijn buren zijn gelukkig Frans dus die zullen er weinig last van hebben. Het grootste commentaar verwacht ik van mijn dochters maar die hebben het gewoon maar te pikken.<br>Dat wat jij zegt over mijten dat risico ligt gewoon op de loer ik kweek op een temp van boven de 30 graden celcius een hoogwaardig voer en bij de krekels een zeer hoge vochtigheid een betere voorwaarde voor ongedierte is niet te krijgen. Nu is de garage nog koud maar van de zomer wordt het daar ook warm.<br>Vorig jaar ook gehad met de wasmotten kweek op een moment zag ik dat ik twee soorten aan het kweken was, alle bakken waren geinfecteerd.<br>Ik heb alles weg moeten doen.<br>Het is mij wel gelukt een nieuwe kweek op te zetten met een kleine honderd mooie grote larve's die heb ik gewoon afgespoeld met lauw water en in een nieuwe steriele bak gedaan.<br>Zo begin ik ook elke nieuwe kweek want neem je gewone potgrond uit een zak en je zet die warm begint het na een aantal dagen al te leven ook de kweekgrond die ik laatst kocht vanuit de reptielen wereld speciaal voor het afzetten van eieren bleek niet steriel.<br>Daarom stereliseer ik elke eiafzet bak die ik bij de krekels of de sprinkhanen zet in de magneteron tot de stoom er af komt en de grond begint te knetteren dan laat ik het even afkoelen en krijgt het nog een behandeling.<br>Als ik een bak schoonmaak doe ik dat met een stoomcleaner zo hoef ik geen chemicaliën te gebruiken.<br>Even nog wat aanvullende informatie 18 febr. schreef ik dat ik de huiskrekels en de veldkrekels bij elkaar gezet had welnu die zitten dus weer apart omdat de nieuwe lading stofkrekels bijna allemaal veldkrekels waren sporadisch zag ik een huiskrekel. dus heb ik de troepen toch maar gescheiden.<br>Een heel ander probleem is dat ik veel te vroeg met de kweek begonnen ben zoals het nu gaat ben ik over 3 weken zover dat ik vanuit eigen voorraad menig nest kan bedienen met goed voer alleen het is nog drie maanden tot mei hoe ik dat moet oplossen nog geen idee.<br>m.vr. gr.<br>Arjan

Plaats reactie