Ik heb sinds kort een koppel lybius dubius, ookwel zwartbandbaardvogel.
Een nieuwe vlucht is in aanmaak, momenteel zitten ze in een vitrinekast van 2, 1, 1.50 meter, het lijkt wel een mini-voliere!
Wat ik vaststel is dat deze vogels zeer schuw zijn. Telkens ik ook maar in de verte verschijn, vluchten ze (eerst de pop, gevolgd door de man) onmiddellijk in hun nestblok, en blijven daar roerloos stil in zitten wachten tot ik verdwijn om er dan weer uit te komen... Dit laatste observeer ik van ver.
Het lijkt alsof ze een doodsangst hebben voor mensen.
Heeft iemand raad? Zelf heb ik al baardvogels gehad, maar heb deze "schuwheid" nog nooit waargenomen. Is het specifiek aan deze soort, of moet ik de oorzaak elders zoeken? Zelf ben ik altijd heel rustig en stil, dus de vogels opjagen doe ik zeker niet...
Is er eventueel een remedie/truckje om dit gedrag te doen afnemen of is hun schuwheid voor de mens juist positief (i.v.m. de kweek)? Ik heb als het ware momenteel geen genot van of contact met mijn vogel omdat ik hem nauwelijks zie en vind dit best spijtig...
Alle informatie, ook bevindingen van andere soorten zijn van harte welkom!
lybius dubius, zeer schuw?
Moderators: René, adminrobin
Re: lybius dubius, zeer schuw?
De lybius dubius die ik gezien heb waren altijd hondsbrutaal en totaal niet schuw. Man viel zelfs mensen aan. Ik zou zelf niet te stil en rustig bij de vogels zijn, dat kunnen ze opvatten als besluipen. Gewoon je eigen gang gaan en net doen alsof ze er niet zijn. Het lijkt geen grote angst, het is grote angst wat je ziet.
Zijn jouw vogels importvogels? het kan zijn dat ze dan door vangen en verhandelen heel bang zijn geworden. Ik zou dat nestblok de eerste tijd niet ter beschikking stellen anders blijven ze zich verstoppen. Probeer ook uit te zoeken wat ze erg lekker vinden en probeer ze daar wat mee om te kopen.
Deze schuwheid is in mijn ogen een nadeel bij de fok. De vogels schieten snel in de stress en de kans op niet leggen, verlaten/vernielen van eieren en doden van jongen is daardoor groter.
Zijn jouw vogels importvogels? het kan zijn dat ze dan door vangen en verhandelen heel bang zijn geworden. Ik zou dat nestblok de eerste tijd niet ter beschikking stellen anders blijven ze zich verstoppen. Probeer ook uit te zoeken wat ze erg lekker vinden en probeer ze daar wat mee om te kopen.
Deze schuwheid is in mijn ogen een nadeel bij de fok. De vogels schieten snel in de stress en de kans op niet leggen, verlaten/vernielen van eieren en doden van jongen is daardoor groter.
Ik vermoed dat de vogels importvogels zijn, ik heb ze gekocht bij een lid van de speciaalclub die het koppel al enkele jaren had. Ze zijn tevens niet geringd. Bij hem merkte ik ook op, dat de vogels van zodra je in de buurt van de vlucht kwam, ze wegvluchten in het binnenhok.
Het blok weghalen, daar heb ik ook aan gedacht. Het lastige is, dat deze vogels er samen elke nacht in doorbrengen... Nu het toch kouder wordt 's nachts, heb ik liever dat ze toch warm knus en beschut in het blok zitten, of is dat volgens u niet nodig?
Het blok weghalen, daar heb ik ook aan gedacht. Het lastige is, dat deze vogels er samen elke nacht in doorbrengen... Nu het toch kouder wordt 's nachts, heb ik liever dat ze toch warm knus en beschut in het blok zitten, of is dat volgens u niet nodig?
Ik had niet begrepen dat je ze in een buitenvoliere hebt. Ik heb steeds lybius dubius binnen en verwarmd gezien. Ik zou het blok maar niet weghalen.