Incagaaien

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
cissa
Senior Forumlid
Contacteer:

Incagaaien

Bericht door cissa » 02 apr 2009, 22:12

Ik ben dit jaar voor het eerst met gaaien begonnen en wat mij opvalt is dat er zoveel Incagaaien sterven .
Ik hoor continue dat spontaan en man , pop of jongen sterven .
Ook nu zijn er weer zoektochten naar aanvulling van kweekparen wegens sterfte .
Ik heb vorige week mijn overtollige losse man weggedaan aan iemand met een losse pop om een kweekpaar te creeren en vandaag is deze man overleden ( vorig jaar zijn andere man en jongen ) .
Bij mij was hij kern gezond , was continue aan het zingen en dansen .
De koper vraagt nu zelfs aan mij een vergoeding omdat het zo snel na aankoop gebeurd is !!

Is er iets met Incagaaien waardoor ze heel gevoelig ergens voor zijn en waardoor het sterfte cijfer zo hoog is .
Gaaien behoren toch beresterk te zijn !!

Very strange .

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Incagaaien

Bericht door Gaai » 02 apr 2009, 22:44

Ik denk dat incagaaien niet zo sterk blijken, toch niet voor de open buitenvolière. Ik heb mijn man na de aankoop in de buitenvolière bij de pop geplaatst. Het is een open volière met aarden bodem. De helft van de volière is overdekt. De pop heeft hier geen last gehad. De man begon eerst zijn stem te verliezen en uiteindelijk was hij zijn stem volledig kwijt. De bek werd niet meer gesloten. Hij niesde niet en schudde evenmin met zijn kop. Na een bezoek aan de dierenarts kreeg de vogel een behandeling tegen gaapwormen en luchtpijpmijten. De vogel werd even beter maar lag na twee dagen dood. Bij aankoop was er ook niets aan te zien. Hij zat in een buitenvolière doch volledig overdekt. Mijn pop zit nu zoals mijn koppel vorig jaar in een overdekte volière met betonnen vloer. Ik denk dat dit de ideale wijze is om deze prachtige vogels te houden en kweken.

Dit was ook de reden dat ik vorig seizoen mijn twee koppels heb weggedaan. Ik heb maar één beschikbare kweekbox voor deze inca's en zocht eigenlijk sterkere vogels voor in de beplante vluchten. Daar heb ik nu de mutatie vlaamse gaaien en de aziatische eksters inzitten.

Chuck_Yeager

Bericht door Chuck_Yeager » 03 apr 2009, 09:47

In verband met die vergoeding moet u zich geen zorgen maken, indien ik mag uitgaan van het feit dat u de vogel verkocht, en er dus sprake is van een koop?
Zo ja, een kleine juridische argumentering in het voordeel van de verkoper:
Dit contract is waarschijnlijk tot stand gekomen door consensus: namelijk mondelinge overeenkomst, en dus volledig geldig.
Indien u een schriftelijke akte liet opmaken, moet u zien of er een vergoeding bedongen werd, en of de termijn voor betaling al dan niet verlopen is. Zo nee is er geen probleem.

De koper zou van u schadevergoeding kunnen eisen, op basis van het prince: Fout-->Schade-->Oorzakelijk verband. In casu is er geen fout van de verkoper (of u moest de vogel bijvoorbeeld vergiftigd hebben, wat ik mag aannemen van niet) in het spel, dus schadevergoeding gaat niet op.
Wilsgebreken kan de koper ook niet aanhalen: dit zijn onvolledige wilsuitingen bij de totstandkoming van het contract: dwaling, bedrog, geweld en benadeling. Het feit dat de dood pas 1 jaar later na de verkoop zijn intrede deed, houdt in dat de koper zich dat eerste jaar tevreden voelde met zijn aankoop en zijn wil dus niet gebrekkig uitte bij de contractsluiting.
Indien de koop rechtsgeldig tot stand kwam, heeft er een automatische eigendomsovergang plaatsgevonden. De koper wordt automatisch de nieuwe eigenaar. Dit impliceert dat het risico ook mee overgaat op de nieuwe koper, en de verkoper dus niet meer gebonden is!
Enkel indien de koper de verkoper voorafgaandelijk in gebreke stelt, kan men hem het teloorgaan van de zaak opwerpen (en dit is in casu ook niet het geval denk ik).

De vrij ingewikkelde materie van de verplichtingen tot de kwaliteit van het goed kan ik hier uiteenzetten, maar dat zou ons te ver drijven... Ik denk dat we mogen uitgaan van het feit dat de vogel volledig inorde was bij de verkoop, en de levering conform hetgeen afgesproken was.

Conclusie, het zal zeer moeilijk zijn voor de koper om zich te verhalen op een schadevergoeding van de verkoper.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2009, 10:24

Dat incagaaien wat zwakker zijn dan nauwverwante soorten zou heel goed kunnen. Ik sprak vorig jaar een kweker van pluiskap, hyacint en incagaaien en zijn indruk was ook dat de uitval bij de incagaaien door de jaren heen het grootst was, vergeleken met de andere genoemde soorten
Wat mij wel opvalt is dat zo weinig mensen hun gaaien preventief ontwormen, terwijl bekend is dat gaaien (en ook sommige lijster en spreeuwensoorten) erg gevoelig zijn voor besmetting met wormen en/of parasitaire mijten.
Een belangrijke doodsoorzaak voor bijv. de raaf(toch een hele grote sterke vogel en tevens een aaseter) in gevangenschap is wormenbesmetting en ik ken ook iemand die in korte tijd zijn kweek van zeldzame albinokauwen te gronde zag gaan door parasitaire wormen.
Volledig overdekte volières en betonbodems kunnen veel problemen voorkomen, maar zijn m.i. niet strikt noodzakelijk om gaaien jarenlang gezond te houden.
Veel vogels dragen zonder dat de eigenaar het weet inwendige parasieten bij zich. Het is ook meestal niet aan de buitenkant te zien en de vogels kunnen jarenlang in harmonie met deze parasieten samenleven. Maar als gevoelige en nerveuze soorten als de incagaai van eigenaar wisselen of zelfs alleen maar van volière wisselen bij de eigenaar zelf, kunnen stress in combinatie met de parasieten net het duwtje geven...
Het kan volgens mij geen toeval zijn dat het maar al te vaak de vogels zijn die net verplaatst zijn naar een andere volière die binnen korte tijd het loodje leggen.
Gaai, dat jouw incagaai eerst beter werd en daarna alsnog dood ging kan meerdere oorzaken hebben. Een ervan is de overgevoeligheid van sommige soorten voor het middel Ivermectine of bijv, door het gebruik van een te snel werkend middel de afgestorven wormen de darmen van de vogel gaan blokkeren. Welk middel werd er door de dierenarts voorgeschreven?

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 03 apr 2009, 11:53

Het was o.a. Ivermectine (in de nek) en Panacur. Ik heb echter ook een product meegekregen om te vermijden dat de darmen zouden verstopt raken en alzo zouden ontsteken. De naam kan ik echter niet meedelen. Het was een mengeling van een drietal poeders. De dierenarts heeft zelf ook vogels en is dus wel goed op de hoogte van de ziektes.

Spijtig van die albino kauwen. Vooral kauwen staan erom gekend om te sterven aan o.a. gaapwormen. Hopelijk heeft hij er nog iets van over. Of is de mutatie verloren?

Ik ben nu er een weekje tussenuit. Als het niet lukt om een man incagaai te vinden gaat de pop terug naar de handel en stop ik ermee om nog exotische gaaien aan te schaffen. Je betaalt veel en er zijn er gewoon niet genoeg meer om een uitgevallen vogel te vervangen. Met o.a. mijn vlaamse gaaien moet ik normaal toch verder kunnen geraken.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2009, 12:28

Gaai, mutanten vallen buiten de doelgroep van deze club, maar toch nog even over die kauwen (uit Schotland)want daar is nog wel het een en ander over te melden:
Het begin van de kweek was een albinovondeling die na te zijn grootgebracht gekoppeld werd aan een wildkleur partner. De kans op een albino uit die kruising was natuurlijk minimaal, maar wie schetst de verbazing van de eigenaar dat het ene jong dat dat jaar geboren werd ook een albino was! Nou schijnt 1 op de 70 vogels drager van het albinogen te zijn, dus de kans was natuurlijk wel aanwezig, maar wel heel klein. Maar goed, zoals gezegd, alle kauwen, dus albino's en splitten zijn door wormbesmetting ten hemel gevaren en er is voor zover ik weet niets meer van over. Misschien onnodig te melden dat die kennis uit Schotland zijn vogels sinds dat gebeuren regelmatig ontwormt...Tja, als het kalf verdronken is...Ivermectine gebruik ik zelf nooit vanwege slechte ervaringen met vogels die alergisch of overgevoelig voor het middel bleken. Beter is in mijn ogen om Moxidectine te gebruiken.(zie ook oude topics)
Mocht je overigens stoppen met de exotische gaaien dan kan ik je de Europese blauwe eksters van harte aanbevelen. Erg taaie vogels. Ik heb er nog geen eentje verloren en er zitten hier exemplaren van 2002. Maar goed, jij hebt de Aziatische soort en dat zal qua sterkte niet veel uitmaken, verwacht ik.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 03 apr 2009, 12:38

WB, bedankt voor het aanbod. De europese blauwe zouden zachter van kleur zijn (bruin op de rug), wat wel mooier is. Alleen heb je hier in België voor de europese allerhande administratieve verplichtingen en dat is niet aan mij besteed.

cissa
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door cissa » 03 apr 2009, 13:44

Dag Chuck-Yeager ,
Voor de vergoeding ben ik ook niet bang daar ik een kerngezonde vogel ( althans in mijn ogen ) verkocht heb .
Ik bedoel daar mee dat deze vogels zo snel sterven zonder ogenschijnlijke directe aanleiding .
In dit geval heeft de koper schijnbaar ook het gevoel dat ik hem een zieke vogel heb verkocht .
Daar ik pas begonnen ben met gaaien krijg ik een vervelend gevoel als je ziet dat er meer sneuvelen dan gekweekt worden .
Hiervoor wil ik mij graag wapenen en de juiste voorzorgsmaatregelen nemen indien mogelijk .
Het zou zonde zijn als zo'n mooie vogel over een paar jaar niet meer te bewonderen is op Europese bodem .
Daarnaast is het ook nog een atractieve vogel qua gedragingen , hij is tam , nieuwsgierig , speels en houdt de aandacht van de observator vast .

Plaats reactie