amatist spreeuw

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
amatist

amatist spreeuw

Bericht door amatist » 18 jun 2009, 14:01

ik zou graag kweken met deze spreeuw.

alle info is dus welkom.

ook mensen die er mee kweken en willen samenwerken of iets weg willen doen mogen het mij laten weten.

ik vraag me ook af om men meerdere koppels in 1 voleire kan houden, dit om de vogels zelfs hun partner te laten kiezen.

alvast bedankt

groeten

Softbill

Re: amatist spreeuw

Bericht door Softbill » 19 jun 2009, 08:14

Amethyst starlings are not easy to breed. They are very unpredictable. Birds can live together for a long time, but then one will suddenly kill the other. They will often defend their food. Food must be provided in at least two places in the aviary. Preferably the positions should be out of sight from each other. Males can take 2 years or more to moult from immature feathers - all birds should be DNA sexed.

Amatist spreeuwen zijn niet gemakkelijk te kweken. Zij zijn zeer onvoorspelbaar. De vogels kunnen samen lange tijd leven, maar anderzijds zal men plotseling andere doden. Zij zullen vaak hun voedsel verdedigen. Het voedsel moet in minstens twee plaatsen in het vooliere worden verstrekt. Bij voorkeur zouden de posities uit gezicht van elkaar moeten zijn. Haanen kunnen 2 jaar of meer vergen om van onrijpe veren te ruien - alle vogels zouden DNA gesextet moeten zijn

amatist

Bericht door amatist » 19 jun 2009, 10:07

thanks softbill,

But is it a good idea to put more pairs or 1 male with more females? then they can choose their partner and when the season begins i can put the pairs in different avaries.

Is het een goed idee om meerdere koppels of 1 man met meerdere poppen te houden? dan kunnen ze zelf hun partner kiezen en ik kan ze eventueel tijdens het kweekseizoen per koppel zetten.

groeten

Softbill

Bericht door Softbill » 19 jun 2009, 11:52

Here in the UK they are rarely bred. I do not know anyone who has tried to let them choose their own partners. Making their own choice may make fighting less likely, but personally, I doubt it.
I have kept them in the past, and decided never to keep them again because of the fighting. If I did obtain some, I would probably keep pairs seperate, but in adjacent aviaries, until I was convinced that they were ready to breed and probably would not fight.

Hier in het UK worden zij zelden gekweekt. Ik ken iedereen niet wie heeft geprobeerd om hen te laten hun eigen partners kiezen. Het maken van hun eigen keus kan vechten minder waarschijnlijk maken, maar persoonlijk, betwijfel ik het.
Ik heb hen in het verleden, gehouden en nooit beslist hen wegens het vechten opnieuw te houden. Als ik wat verkreeg, zou ik waarschijnlijk koppel, maar in aangrenzende voliere afzonderlijk houden, tot ik overtuigd was dat zij klaar waren te kweken en waarschijnlijk niet zouden vechten.

jan

Bericht door jan » 24 jun 2009, 11:52

is er verder niemand met informatie?

ik kan 2 koppels kopen, zou ik dit doen of zou ik maar 1 koppel kopen. heb dus voleire van 4m op 2m en binnen 2m op 2 m maar kan hem in 2 opdelen. zitten ook 2 koppels europese pestvogels in. vlucht is goed bepland.

jan

Bericht door jan » 02 jul 2009, 00:36

dag Ger,

bedankt voor de info maar ik denk dat ik ondertussen al alle fokverslagen heb gelezen :lol:

nu wil ik er graag nog zelf wat kopen.

wie kent mensen die er kweekt? of mensen die er hebben zitten?

alle informatie blijft welkom

groeten

jan

Bericht door jan » 02 jul 2009, 01:01

Ger schreef:Kijk eens bij de fokverslagen, daar staat een artikel over de amathistglansspreeuw.
is het mogelijk de gegevens te krijgen van deze kweker?
via email mag ook: janvos35@hotmail.com

groeten
jan

jan

Bericht door jan » 03 jul 2009, 00:52

Ger schreef:De man is geen lid meer bij ons.
Trouwens wegens privacy mogen wij geen adressen doorgeven aan derden.
spijtig dat jij me niet kan verder helpen dan.

mag je ook geen gsm nummer of email adres doorgeven?
en als ik nu mijn nummer geeft en iemand geeft dit door en die persoon zou dit wel mogen?

groeten

jan

Bericht door jan » 03 jul 2009, 13:13

spijtig dat je eerst lid moet worden.
ik heb enkel 1 koppel amathist spreeuwen dus vind ik het een beetje nutteloos om daar lid voor te worden. dan moet ik eigenlijk ook lid worden van de scap en al die andere speciaal clubs.
vroeger stond er een online databank waar men zich kon inschrijven, bestaat die nog? want het is toch handig moesten we van elkaar weten wat men kweekt, ook al is men niet lid van een club.

groeten

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 03 jul 2009, 13:42

Je ziet het nut niet van het lid worden van onze club ??? Wat is nu die twee tientjes per jaar , als je er zoveel informatie over v/i etende vogels kunt winnen?

jan

Bericht door jan » 07 jul 2009, 22:51

lid worden omdat ik 1 soort heb vind ik nutteloos, op internet vind ik al heel veel informatie en andere kwekers.

maar nu even terug naar mijn spreeuwen.
ik heb 1 koppel gekocht, eigenlijk een pop gekocht en de man gekregen want die heeft geen nagels meer en mist zelfs tenen. maar ik kan nu 1-1 en 1-0 bijkopen. hoe moet ik die nu in de voleire zetten?
- die slechte man uitvangen, dan die andere pop bij de pop die er al zit en dan de 2 andere mannen?
- gewoon alles samen zetten
- laten wennen door voleire op te delen
- ...

jan

Bericht door jan » 10 jul 2009, 18:11

niemand hier een antwoord op?

jan

Bericht door jan » 24 jul 2009, 14:22

zijn er verschillende ondersoorten bij de amathist spreeuw? en zijn daar ook duidelijk verschillen tussen?
ik heb namelijk enkele vogels die blauw zijn en enkele zijn meer paars, verder hebben sommige ook een gebogen bovensnavel. of komt dit omdat ze misschien al wat ouder zijn?

groeten

jan

Bericht door jan » 23 sep 2009, 12:44

dag,

zijn er hier mensen die dit jaar hebben gekweekt met de amathist spreeuw?

ik ben nu in heb bezit van 2 kweekkoppels en 4 ek mannen 2008, moest er iemand interesse hebben in deze laatste kunnen ze mij altijd een mailtje sturen

groeten

Plaats reactie