japanse nachtegaal

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
metatoon

japanse nachtegaal

Bericht door metatoon » 18 apr 2010, 13:43

Hallo Ik heb onlangs een verhaal gehoord over japanse nachtegalen die in franse wijngaarden zouden zijn uitgezet om daar van nut te zijn in de desbetreffende wijn gaard.Nu schijnen ze daar zo goed te zijn ingeburgerd dat ze tot voortplanten zijn gekomen.Het verhaal gaat nu dat er zelf om de zoveel tijd nachtegalen weggevangen kunnen worden en hier op de markt verschijnen.Wie kan me dit bevestigen?Gr toon

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: japanse nachtegaal

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2010, 21:07

Beste Toon,

Er zitten al jarenlang verwilderde populaties Japanse Nachtegalen in verschillende delen van Frankrijk. Bij elkaar enkele duizenden vogels. Ze stammen af van uitgezette en/of ontsnapte exemplaren en ze planten zich prima voort in het wild. Het gaat om flinke aantallen, want idd. worden ze regelmatig gevangen en naar Nederland, Engeland en Duitsland gesmokkeld. Het zijn de ongeringde, wat schuwe exemplaren die je momenteel nogal eens in de handel tegenkomt. Als je een beetje de Franse taal beheerst kun je al aardig wat info over deze vogels in Frankrijk op internet vinden.
Overigens komen er in landen als Italië, Spanje en Duitsland ook al Japanse Nachtegalen in het wild voor...

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 06 mei 2010, 17:08

Betekent dit dan dat België/Nederland binnenkort ook aan de beurt zijn, met de stijgende jaartemperaturen door global change? Ik blijf het raar vinden dat vogels met een oorspronkelijk totaal verschillend habitat zich zo snel kunnen aanpassen en groeien tot een populatie van meer dan 1000 individuen... Voeding (voldoende larven, want rupsen van dagvlinders worden niet steeds door japanse nachtegalen genuttigd...), nestgelegenheden, temperatuurverschillen (dag en nacht), hoe kunnen de vogels daar mee omgaan... Is het omwille van de lange acclimatisatie in volières en zijn die uiteindelijk vastgelegd in het DNA van vogels? Het blijft verbazen vind ik.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 06 mei 2010, 20:06

Beste Janb,

Ik vind het helemaal niet zo verbazend. De Japanse nachtegaal komt van oorsprong oa. voor in op berghellingen gelegen bossen(tot 3400 m. hoogte), waar het waarschijnlijk een stuk kouder dan in de gebieden waar de soort nu sinds kort in het wild voorkomt. Daarbij is het een opportunist en een echte alleseter die zich met een scala aan insecten en fruit voedt. Blijkbaar is er in het Europese ecosysteem ruimte voor deze exoot die geen directe concurenten heeft(vogels met een vergelijkbare levensstijl) en zich misschien mede daardoor kan uitbreiden.
De Japanse nachtegaal is hier niet uniek in, denk bijv. aan de halsbandparkiet of nijlgans
Het heeft natuurlijk niets te maken met lange acclimatisatie in volières, want de nachtegaal is nooit generaties lang in gevangenschap gekweekt. Tot voor kort werden de uitstervende populaties in gevangenschap continu aangevuld met wildvang en eigenlijk gaat dit nog altijd door, zei het ditmaal met vogels uit Frankrijk.
Behalve in Europa is de soort ook uitgezet op andere plaatsen in de wereld bijv. op Hawaii, waar in het wild al tienduizenden exemplaren zijn geteld...

J.J.
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door J.J. » 07 mei 2010, 13:20

Niet alleen vogels kunnen er wat van, bij deze een voorbeeld van een (onverwachte) "nieuwkomer":

http://www.natuurbericht.nl/?id=2698&cat=zoogdieren

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 08 mei 2010, 05:02

Interessant om te weten, dank je. WB, weer wat bijgeleerd dan. Dat van de nijlgans en de halsbandparkiet dat wist ik, maar een zangvogel met oorsprong in Azië, dat vond ik toch straf, maar zo zie je maar... wat voor gevolgen de avicultuur kan hebben.

smoke
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door smoke » 09 mei 2010, 18:21

Hallo,

Bij mij is vorig jaar mijn koppeltje japanse nachtegalen weggebleven omdat ze vrij naar buiten konden.

Ze hadden namelijk 3 jongen en ik gaf ze de gelegenheid om ze buiten insecten te laten halen.

De eerste 5 dagen ging alles goed maar toen ik dag 6 van mijn werk thuis kwam was het nest leeg en mijn kweekkoppel verdwenen. Zonde ;

Echter 4 weken later ging ik in het bos achter mijn huis wandelen en wie zag ik daar , ja hoor man en pop samen met nestmateriaal in hun mond dus heel waarschijnlijk hebben ze zich voort kunnen planten in de kempen.
Ik ben daarna nog verschillende keren terug naar die plaats gegaan maar heb ze nooit meer gezien dus hopelijk binnen enkele jaren?
er staat een filmpje op you tube onder wildbroed japanse nachtegaal en dan zie je de pop broeden als je goed kijkt.

asterix2854

Bericht door asterix2854 » 13 mei 2010, 10:22

Hallo

Ik zit met een probleempje
Ik heb een koppel nachtegaalen deze doen het prima maar als ze zitten te broeden zitten de jongen dood in de dop tegen dat ze uitkomen
ook zitten ze er met zijn tweeen op de laatste dagen.
ze roven ook de eieren maar pas als ze z'n 14dgn er op gezeten hebben (vanmorgen weer dit is nu de vierde keer ze hebben ook wel veel koud weer gehad inde sneeuw bij -8 dat dit niet gaat ja dat is te begrijpen maar ik kan ze niet tegenhouden)

ze hebben een voliere van 2,5 bij 2 zonder binnenhok maar wel grootendeels onder dak en samen met rode kardinalen ook probleemgevallen bij de vorige eigenaar maar die gaan nu net beginnen dus daar kan ik nog niets van zeggen .

wie heeft ervaring met dit soort gevallen en kan een oplossing aanbrengen

Dé Max

Japanse nachtegaal - Pluimen Verlies

Bericht door Dé Max » 26 jul 2010, 22:37

Hallo

Ik heb een koppel Japanse Nachtegaal. Sinds vier à vijf weken verliezen beide vogels hun pluimen en er komen geen nieuwe pluimen bij. Op de rug en nek van beide vogels zijn er bijna geen pluimen meer. De huid van beide vogels is zichtbaar.

Beide vogels hebben geen gebrek aan beweging, beide bewegen constant, het mannetje fluit regelmatig, er is regelmatig copulatie, beide vogels eten zonder probleem. Ik geef in de voorbij dagen regelmatig water om bath te nemen. Ik merk dat wanneer beide vogels stil naast elkaar zitten, beginnen ze elkaar te krabbelen en pluimen uittrekken.

In de bath water doe ik "ORO-BATH" van Versele-Laga, maar dan gaan ze niet in, maar als ik gewone water geef, dan gaan ze wel in.

Heeft iemand dit soort pluimen verlies meegemaakt? Wat kan de oorzaak zijn? Wat kan ik doen?

Graag reacties en suggesties

Plaats reactie