beo is opeens mager weten jullie wat er mis is?

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

beo is opeens mager weten jullie wat er mis is?

Bericht door monileger » 22 dec 2010, 15:27

Goede middag leden.

ik heb sinds een week een magere beo pop. Wat er aan de hand is, is mij een raadsel. Ze krijgt goed gevarieerd te eten, wasmotten, meelwormen, muizen, runderhart verschillend fruit zoals, vijgen, kiwi, druiven af en toe een stuk banaan, peer, appel nutribird of beokorrels.

Er is altijd goed te eten maar toch word ze mager.

Misschien hebben jullie een advies ik ga morgen 23-12-2010 naar een dierenarts in amsterdam. Maar misschien weten jullie ook wat er aan de hand is. Ze zit vanaf de winter in een verwamrd nachthok.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: beo is opeens mager weten jullie wat er mis is?

Bericht door White_Blackbird » 22 dec 2010, 16:42

Monileger,

Als ik iets hoor over vermagerende vogels denk ik al gauw aan een wormenbesmetting. Beo's zijn daar behoorlijk gevoelig voor. Ontworm je je vogels regelmatig?
Zo ja, dan zou je ook kunnen denken aan iets als Atoxoplasmose/Coccidiose.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 22 dec 2010, 19:04

hoi white-blackbird.

Ik ontworm de beo's geregelt via pilletjes in de wasmotten en via het drinkwater.
Ik heb het geluk dat de beo's door het gaas uit me hand eten dus dan pakken ze de wasmot met pilletje erg goed.
Verder zal ik jou reactie morgen ook voorleggen aan de arts. Ze ziet er niet slecht uit ofzo gewoon strak dus ik denk niet dat ze echt ziek is.

bedankt voor je reactie

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 22 dec 2010, 20:15

Hoi Monileger,

Goed dat je even met de vogel naar de dierenarts gaat. Misschien slim om direkt een zilverpapiertje met wat verse uitwerpselen van de vogel mee te nemen voor onderzoek. Laat via dit forum nog maar even weten wat de bevindingen van de arts zijn.
Het kan voor ons allemaal interessant zijn dat om te weten.
Overigens was ik vandaag op bezoek bij een liefhebber die een scharrelaar had met dezelfde verschijnselen als jouw Beo.
In Engeland noemen ze dat langzame vermageren van vogels trouwens "going light" omdat de zieke vogels op het eind vlak voordat ze gaan hemelen vrijwel niets meer wegen.

MVG. WB

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 22 dec 2010, 20:23

hoi white-blackbird.

Ik had net de dierenarts van Artis gesproken en die denkt ook aan dat wat jij zegt. Dus daar ga ik morgen wat voor halen. Ik ga ook alsnog langs de dieren arts om daar mest af te leveren.

bedankt ik zal het verder op de hoogte houden.

mvg monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 23 dec 2010, 23:17

goede avond.

Ik was naar artis gegaan om een kuur te halen voor me beo kreeg ik niks mee omdat de dierenarts zij je weet niet wat het is dus heb geen zin. ik mag ook geen zieke vogel mee naar artis nemen inverband met ziekte overgeven. logisch. Ik had eerder me afspraak bij de dierenarts afgezegt omdat het de zelfde tijd was in artis. Omdat ik er dus niks mee opschoot heb ik een dierenarts in beverwijk gebelt en gevraagd of ze plek hadden. Ik had voor half 4 een afspraak staan ik kwam een uur later pas aan vanwege dat de a22 dicht was. Ik had voor de zekerheid bijde beo's meegenomen omdat ik dacht ze hebben het beide.

Met de man was niks mis goed gespierd en goed vlees. De pop was wel vermagerd. De ontlasting was ook erg slijmerig en er zat onverteerd eten in. onderzoek bleek niet heel veel er zaten wel wat bacterien in maar niet overdreven veel. Hij dacht ook aan coccigiose dus hij heeft me esb3 meegegeven.

Als het goed is moet ze er nu bovenop komen ookal zit er een risico aan natuurlijk. Hij zegt als ze niet eet en afvalt moet je haar dwangvoeren. maar ik kwam thuis en ze ging gelijk eten dus daar licht het gelukkig niet aan.

Kunnen jullie mij zeggen in welke soorten fruit geen ijzer zit. Haar lever was trouwens wel erg goed dus.

graag wat reacties.

mvg monileger

Plaats reactie