kunnen deze vogels bijelkaar

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
pimbakker1

kunnen deze vogels bijelkaar

Bericht door pimbakker1 » 05 okt 2009, 17:23

ik heb een gemeenschaps voliere van 4 bij 3. Ik daar onderandere in de zwartkop(tuinfluiter) de kleine karrekiet en de blauwborst. Kan ik die bijelkaar in mijn voliere houden of wordt dat in het voorjaar bonje. Ik heb wel veel begroeiing zoals devlier,bamboe riet en eenaantal kunstplanten. Enwie heeft ervaring met deze vogels kweek enz.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: kunnen deze vogels bijelkaar

Bericht door Gaai » 05 okt 2009, 18:04

Ik heb er weinig ervaring mee doch had heggemussen en zwarte roodstaarten bij elkaar zitten. Dit ging zonder problemen.
Je moet ervoor zorgen dat je een koppel bodemvogels samenzet met vogels die in de bomen hun voedsel zoeken zodat beide koppels een territorium kunnen uitbouwen. Je zal wel zeker in de winter de koppels moeten scheiden.

pimbakker1

Bericht door pimbakker1 » 05 okt 2009, 20:08

dan heb ik een probleem, want ik kan ze niet scheiden, maar dat doe ik ook met mijn andere vogels ook niet baardsijzen en kapoetsensijzen. De blauwborsten zitten hoofdzakelijk op de bodemen de anderen zitten in het groen. Momenteel laten ze elkaar met rust.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 05 okt 2009, 21:42

Ik zou zeker eens kijken naar een site van europese vogels. Sommige soorten insecteneters worden na de kweek solitair en kunnen geen soortgenoten (ook geen ex-partner) in hun territorium verdragen. Ik heb wel al eens gelezen dat een kweker die in de winter toch insecten bleef voederen (op twee verschillende plaatsen) zijn koppels toch kon samenhouden. Het zijn vooral de vogels uit de lijsterfamilie die zeer aggressief uit de hoek kunnen komen.

pimbakker1

Bericht door pimbakker1 » 06 okt 2009, 16:30

Ik heb geen insecteneters uit de lijsterfamilie.Ik heb de graspieper = leeuwerik familie, de blauwborst is familie van het roodborstje, de kleine karekiet is een rietzangersfamilie en de zwartkop is familie van de tuinfluiter. Ik ga ervoor zorgen dat er nog meer groen komt en zit voor te bereiden dat een aantal vogels in de kelder gehuisvest kunnen worden in grote broedkooien daar staat ook de kachel van de centrale verwarming. Het laatste idee is opgekomen omdat ik net op bezoek was bij Jan van Keulen in maastricht die al deze kleinere vogels die ik heb binnen houdt. Ik moet wel uitkijken dat ik niet vogeltjes gek wordt dat zit wel in mij.Meer kweken meer houden en op zoek gaan naar unieke vogels enz. In ieder geval bedankt voor de reactie ben ik erg blij mee

gr
Pim

pimbakker1

Bericht door pimbakker1 » 06 okt 2009, 22:07

bedankt voor de tip maar ze zijn allemaal geringd met zelfs dna papieren en de juiste ringmaten. Ik denk dat ik een stel apart zet zodra ik maar even zie dat het ruzie wordt. Die mogelijkheid kan ik binnenkort gaan realiseren in de kelder die onder het hele huis ligt. Bedankt voor de info.

Wouard
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wouard » 10 okt 2009, 14:08

Mijn ervaring is dat je in de winter straks geen koppel blauwborsten bij elkaar kan houden in 1 voliere. De voliere die ik had was 30m2. Daarin kon ik geen koppel blauwborsten houden. De man bleef in de vlucht. De pop ging in een kooi. Ze zijn wel winterhard.

Ook zal je problemen kunnen krijgen met de andere vogels en de blauwborsten, vooral de karekieten. De man was bij mij erg op andere bruine vogels gericht. Aan de andere kant, delen blauwborsten en karekieten ook in de natuur hun habitat. Hou ze in de gaten, maar het kan in 1 uur gebeurd zijn, zelfs als ze al maanden bij elkaar zitten

luc
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door luc » 13 mei 2011, 12:34

Ik veronderstel dat het om de witgesternde blauwborst gaat?
Deze soort heeft hetzelfde gedrag als de roodborst en de japanse roodborst en is zeer territoriaal.
De meeste insekteneters hebben een agressie wanneer ze in broedkonditie vertoeven.
De roodgesternde blauwborst zou wat zachter van karakter zijn?
In een gemeenschapsvoliere is het noodzakelijk om een degelijke aanplanting te hebben zodat er voldoende schuilmogelijkheden voorhanden zijn.

Plaats reactie