Groene kittas

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door Vagabunda » 16 dec 2011, 22:38

En zou die Heer H. Dietz er ooit nog mee gekweekt hebben?

Als er zo weinig mee gekweekt wordt, dan veronderstel ik dat de meeste overlevende vogels in europa oude importvogels zijn?
Of wordt er nog vers bloed ingevoerd? Want als ik het goed heb zijn de invoerskanalen toch al even gesloten? Of geld dat niet voor dit soort vogels?

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 17 dec 2011, 18:15

Dat de man zo achter de pop aan jaagd heb ik ook .
De eerste paar weken leek het soms oorlog ( en dan maken ze wel veel kabaal ).
Had toen 1 man en 2 poppen samen zitten en de man accepteerde geen enkele beweging van de poppen en het was dan ook veel vechten .
Langzaamaan heeft er een hierarchische acceptatie plaats gevonden .
Er zitten nu 2 koppels samen en er is een hele duidelijke hierarchie waarbij 1 mannetje ( jong amper een jaar oud ) bovenaan staat en raar maar een ander mannetje onderaan .
Aangezien ze schijnbaar in de natuur buiten het broedseizoen in groepjes rond trekken wou ik ze nu buiten het broedseizoen ook samen laten zitten maar er is geen enkele klik onderling en ze jagen elkaar steeds achterna , gunnen elkaar geen eten , drinken of bad .
Alles wordt in hierarchische volgorde afgewerkt .
Vandaar o.a. ook dit draadje , om te horen hoe dit bij andere houders gaat !
Als dit normaal is voor kittas , verandert het nog of heb ik een probleem ?

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door pieter » 17 dec 2011, 21:48

hallo cissa

ik zou de twee koppels niet bijelkaar zetten.ik ben bang dat je dan vogels verliest.
ik spreek uit ervaring heb met meerdere gaaien boomeksters gaailijsters gekweekt.
dit zijn geen vogels om koppels bijelkaar te zetten.hun gedrag kan in een uur omslaan .en de vogels zijn te zeldzaam om ze te verliezen. ik weet dat H D ermee gekweekt heeft . hier bij ons zitten nog poppen van de groene kitta,s
en in belgie duitsland hebben we ook wel contact met liefhebbers die deze vogels bezitten.
kweek zelf met inca,s dendrocitta,s sanblas blauwe eksters hyacintgaaien zwartborstgaaien purperruggaaien beo,s en verschillende soorten gaailijsters en uit ervaring weet ik NIET BIJELKAAR PLAATSEN.

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 18 dec 2011, 10:31

Dag Pieter ,

Heb zelf ook de groene en gele Inca gehad , en de sanblas , pluiskap , hyacint , purpurgaai ,zwartborst blauwe ekster en NA blauwe gaai .
De gaaien zijn geheel andere vogels met helemaal een ander gedrag .
De gaaien waren super sociaal en als je nu 2 mannen of 2 poppen samen zetten maakte niet uit , ze voeren elkaar , vloien elkaar , spelen samen en waren altijd samen aan het socializen .
Was altijd een genot om deze vogels bezig te zien en vandaar ook mijn liefde voor gaaien alleen ivm geluidsoverlast heb ik afscheid moeten nemen .
De kittas lijken echte einzelgangers . Ik hoop ( dat als zich koppels vormen ) dit gedrag verandert .
Heb 1 buitenvlucht en een klein binnenvluchtje en wilde ze daardoor scheiden . ( 1 koppel buiten en 1 koppel binnen ) .
Als test heb ik ze samen gevoegd daar ze dit volgens de literatuur in het wild ook doen en dat ze zo dus meer ruimte ter beschikking hebben waarbij ze ook nog kunnen kiezen tussen binnen en buiten .
Bijkomstigheid was dat ik hoopte dat zich zo koppels zouden vormen .
Wat opvalt is dat ze echt niet binnen willen zitten . Voer en drinken staat binnen , om te eten gaan ze wel naar binnen maar drinken doen ze grotendeels van de regendruppels en vochtaanslag . Het binnenvertrek wordt op 10 graden gehouden en dacht dat ze daar wel zouden willen slapen maar niets is minder waar .

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door pieter » 18 dec 2011, 15:32

hallo cissa

ik hoop dat deze kitta,s niet veel geluid maken die van ons hebben meer lawaai dan inca,s en zwartborsten. ik zelf woon ook in een nieuwe buurt
heb m,n toerako,s moeten verkopen om overlast te verkomen en kweek al jaren met gaaien .de purperruggaaien moesten ook weg(te veel lawaai)
dus ik hoop dat die van jou zich rustig houden. ik kom ook wel eens bij henk dietz die hebben meer lawaai dan zwartborsten of ander gaaien.
bij black and white zaten sanblasgaaien heeft er dit jaar mee gekweekt .ze vlogen in een grote voliere de drie jongen met de ouders maar twee jonge vogels hebben pa en ma vermoord plus broer . dus wees voorzichtig.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door Vagabunda » 18 dec 2011, 16:00

pieter schreef:maar twee jonge vogels hebben pa en ma vermoord plus broer.
Aah, dit is zo'n voorval waar je het effe niet meer van ziet zitten :?
Goed koppel weg, jong weg, en twee jongen welke moordenaars zijn en in de toekomst zeker nog zullen uitvallen :roll:

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 18 dec 2011, 21:57

Dag Pieter ,

Toen ik de kittas tegenkwam kon ik ze natuurlijk niet laten zitten .
Ze waren bedoeld voor een bevriende relatie omdat ze inderdaad bekend staan om het kabaal dat ze maken .
Als ze beginnen is het inderdaad ook erg luid maar ik hoor ze bijna nooit ( afkloppen natuurlijk ) .
Daarom heb ik besloten ze toch zelf te houden en het te proberen .
Hoop niet dat dit verandert , anders moeten ze weg .

Met de gaaien ging het in het begin ook goed maar op een gegeven moment begonnen ze s'morgensvroeg allemaal , dan leek het wel oorlog .
En midden in een woonwijk s'morgens om 5.00 uur iedereen wakker maken levert geen vrienden op .

Het verhaal van de sanblassen vreemd mij omdat die juist als heel sociaal te boek staan en omdat de jongen normaal de ouders meehelpen met het groot brengen van de volgende ronde .
Een voliere is natuurlijk geen natuur , de vogels kunnen niet weg als ze in gevecht raken .
Zal ze voor de zekerheid gaan scheiden , maar ook tussen koppels kan het fout gaan natuurlijk .

Dag Vagabunda ,
Je moet het anders zien , er is weer een koppel eigen kweek in Europa en de nodige ervaring .
Vooruitgang is geen rechte lijn .

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 22 mar 2012, 15:29

Dat willen ze wel 3 keer per dag ..

http://www.youtube.com/watch?v=R4_ZEOlHogw

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door White_Blackbird » 23 mar 2012, 08:14

Prachtige vogels, Cissa. Duidelijk in topconditie. Perfect verenkleed. Hopenlijk ga je dit voorjaar met deze vogels kweken.
Mooi ook dat je de camera op statief of iets dergelijks hebt staan. Daardoor een rustig en scherp beeld.

Misschien een iets grotere badschotel plaatsen?

MVG

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 23 mar 2012, 18:18

Badschaal is vaste maat ivm volierepaneel .

Als ze gaan kweken weet ik natuurlijk niet maar ze zijn nu wel gekoppeld .
Beide koppels voeren elkaar ook en vlooien elkaar maar ze worden ook met de dag luidruchtiger .
Het lijkt erop dat de broedstemming en geluidproductie met elkaar verbonden zijn .
Wekker heb ik nu al niet meer nodig terwijl ze het afgelopen najaar en winter behoorlijk stil zijn geweest .

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door pieter » 24 mar 2012, 09:54

hallo cissa

mooie opname.
blijven mooie vogels die groene kitta,s.wij verwachten nog een koppel uit oosteuropa.
ik hoop dat ze op tijd komen voor de kweek.en de twee poppen blijven hier ook zitten.
dus mocht je kweken hier zitten poppen.
en dat lawaai ik heb je gewaarschuwt.als het te gek gaat en je moet ze wegdoen denk dan om ons .
succes met de kweek.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door Vagabunda » 28 mar 2012, 19:59

Prachtig filmpje!!
Natuurlijk duim ik ook voor nakweek van deze vogels! Zorg maar dat de soort in avicultuur behouden blijft ;)
Hoe staat het er nu ongeveer voor?

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 05 mei 2012, 17:42

Dit is op dit moment de situatie ;

Afbeelding

Nog even duimen dus .

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door Vagabunda » 05 mei 2012, 20:32

Geweldig!!
Hoe zit het met het koppel?
Broed de pop al vast? Of verwacht je nog eieren?
Ze laten hun eieren toch al heel, dat is al iets, duimen maar dat alles goed komt ;)

Veel succes.

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Groene kittas

Bericht door cissa » 05 mei 2012, 20:55

Ze zit al vast te broeden vanaf 28 april dus deze ronde komt er niets meer bij .
De man is niet zo goed in conditie dus afwachten als ze bevrucht zijn .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten