Vruchten duiven

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 19 aug 2011, 20:20

goede avond allemaal

ik ben een jeugdlid (16) bij de NBvV en wat ieder jeugdlid eigenlijk doet is fantaseren over vogels, erg veel fantaseren dat durf ik heus wel te bekennen

sinds ruim anderhalf jaar ben ik me gaan interesseren in duiven en dan heb ik het niet over de postduiven al zijn die ook wel mooi om te zien maar ik ben me gaan interesseren in de wilde duiven en in heb bijzonder de kleinere soorten zoals Geopelia, Columbina en dergelijke soorten dit zal jullie als kwekers van vruchten en insecten etende vogels niets zeggen maar dat is in dit geval niet belangrijk en ook de vruchten duiven.

toen ik wat 'onderzoek' ging doen naar duiven kwam ik opvallend weinig informatie tegen wel bleek er een boek te zijn waar alle duiven van over de hele wereld in beschreven staan: Pigeons and Doves door David Gibbs en Eustace Barnes zoals aan de titel is te zien is het een in Engels geschreven boek, niet optimaal maar ik vind het prachtig vooral de tekeningen door John Cox en Eustace Barnes zijn prachtig om te zien. nog voor ik dit boek ontdekte ontdekte ik de vruchten duif mensenlief wat zijn dat prachtige vogels! mocht u er alleen maar ooit van gehoord hebben of nog niet ik raad echt aan om eventjes google te openen en de woorden Ptilinopus, Treron of Ducula intypen dit zijn de 3 grootste families van de vruchten duiven, dan bedoel ik de latijnse naam ervan.
omdat ik dit gewoon echt super mooie vogels vind wil ik hier echt meer over weten maar zelfs in het boek wat ik heb waar ik hierboven over heb geschreven staat niet erg veel in en ik beschouw dit boek toch echt als de beste literatuur over wilde duiven van sommige vogels is dan ook niet bekend hoe hun gewoontes zijn en zelfs niet wat hun roep is, er is zelfs een soort duif waar alleen het vrouwtje van bekend is en het mannetje nog nooit is van gezien.

om het anders te zeggen: ik heb hulp nodig van iemand die vruchten duiven in zijn bezit heeft om aan meer informatie te komen en die weet hoeveel en wat ze precies eten, wat hun gedrag in gevangenschap is etc. het lijkt me echt leuk om meer over deze soort duiven te leren, ik ben in het speciaal geinteresseerd in de Ptilinopus familie, ik verwacht ook wel een beetje dat de mensen die op google hebben gekeken dit ook de mooiste familie vinden. als mensen duiven hebben van de Treron of Ducula familie zou ik daar ook informatie van willen, maar nogmaals de Ptilinopus familie spreekt mij het meest aan.

Bvd.

Coen van Tuijl

ps. reageren op dit onderwerp zal ik erg op prijs stellen, anoniem willen blijven maar toch een mooi kweekverslag of iets dergelijks willen delen kan via de mail
coen_van_tuijl@live.nl

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door cissa » 19 aug 2011, 21:12

Dag Coen ,

Kijk eens op bijgevoegde link .

www.fruchttaubenprojekt.eu

Daar vind je veel informatie over deze duiven en ze houden diverse malen per jaar bijeenkomsten .
Leuke mensen die zeer behulpzaam zijn .

Sucses
Leon

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 20 aug 2011, 00:04

Hallo Leon

onwijs bedankt met je linkje ik heb al heel die site van binnen en van buiten bekeken
ik heb altijd al "gehoopt" dat er een soortgelijke organisatie zou zijn en die is er dus
het is zeker de moeite waard om daar een bezoekje te brengen
weet u toevallig ook of daar vogels worden geshowd of moet ik het zien als een soort clubvergadering
en hoe kent u zelf deze organisatie?

verder informatie stel ik nog steeds op prijs

JanD
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:46
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door JanD » 20 aug 2011, 10:12

Hallo Coen,

Leuk om zoveel enthousiasme te zien bij zo'n jeugdige vogelliefhebber! Meer informatie over vruchtenduiven kan je eveneens vinden binnen de organisatie aviornis. Zij geven tweemaandelijks een mooi magazine uit waar al enkele keren artikels over vruchtenduiven zijn in verschenen. Er bestaat een mogelijkheid om reeds verschenen magazines na te bestellen dus als je echt heel geïnteresseerd bent zou je dit kunnen doen. Op hun nederlandse site staat ook een mooi artikel over wilde duiven (zowel zaad- als vruchtenetend).

Wat ik zelf over vruchtenduiven weet is dat ze dagelijks fruit nodig hebben (appels, peren, bessen, papaya, meloen, banaan..) met daarnaast een standaard voeding van T16. Dit fruit kan best ook wekelijks eens bepoederd worden met een vitamine- en kalkpoeder. De vogels moeten in de winterperiode ook steeds verwarmd gehuisvest worden, temperaturen lager dan 10°C zijn nefast. De meest gehouden/gemakkelijkste soort op deze moment is de zwartnekvruchtenduif (Ptilinopus melanospilus), moest je dan uiteindelijk toch beginnen met vruchtenduiven zou ik deze aanraden! Alleszins veel succes gewenst met de hobby.

Jan

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 20 aug 2011, 20:33

hallo Jan en Ger

ten eerste echt super dat jullie even de moeite hebben genomen om te reageren

van die organisatie: aviornis heb ik inderdaad al eerder gehoord en dat ga ik dan maar eens nader bekijken. ik heb wel altijd geweten dat ze naast vers fruit ook "korrels" op het menu krijgen maar dat dat T 16 heette wist ik niet dus het is wel handig dat ik dat nu ook weet, de Zwartnek vruchtenduif (Ptilinopus melanospilus) ken ik inderdaad en op de link die ik gekregen had van Leon stond inderdaad ook dat dat een goede vogel is om mee te beginnen daarbij zou ik dat helemaal niet erg vinden om die als eerst vogel te nemen het is een erg mooi beestje... en bedankt het zal me wel lukken hoop ik

om een bezoekje te nemen aan Oirschot lijkt me ook niet een verkeerd plan, en ik hoop dat die fokverslagen binnenkort aankomen alvast bedankt!

natuurlijk ben ik al heel erg geholpen, nogmaals bedankt daarvoor verder stel ik verdere informatie ook zeer op prijs

bvd

Coen

robbertlans
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011, 20:47
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door robbertlans » 20 okt 2011, 10:50

nou coen
ik ben in het bezit van deze duiven
koppel karmijnkap vruchten duiven
koppel groenvleugel vruchten duiven
koppel celebes grondduiven

ik zou zeggen vraag maar raak :P

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 21 okt 2011, 18:42

hallo Robert,

ik was in alle 3 de soorten wel geïnteresseerd, met name de karmijnkap vruchtenduiven en groenvleugel duiven. de celebes grondduiven vind ik ook wel leuk dus daar zou ik ook het een en ander van willen weten
nou Robert
ik was vooral benieuwd hoe jij je duiven hebt gehuisvest dus hoe groot zijn jou volieres/kooien?
wat geef jij ze te eten, welke soort vruchten en eventueel T16 korrels geef jij en in welke hoeveelheden?
zitten ze bij elkaar of zitten ze apart in hun ruimte? hoe gedragen ze zich tegenover geheel ander soorten vogels (als dit van toepassing is bij jou thuis.)
en mocht het je al gelukt zijn om jongen te kweken, hoe ging dat? van baltsen tot het jong op stok krijgen.

het mag ook beantwoord worden naar Coen_van_tuijl@live.nl

Mvg. Coen van Tuijl

robbertlans
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011, 20:47
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door robbertlans » 22 okt 2011, 19:13

ik heb alle duiven bij elkaar zitten bij andere vogels in ( tangara's en Lijsters enz)
ze zitten in een voliere van 9 bij 4 meter buiten hok, en 3 bij 4 meter binnen hok van 2,5 meter hoog
eigenlijk hoef ik helemaal geen moeite te doen om de celebes duif en de groenvleugel duif aan een nest te krijgen
de celebes duif die zit eigenlijk in het binnen hok op een tak waar ik een duivenschaal in heb geschoefd want daar heeft hij niet zo veel moeite mee om een nest te maken
en de groenvleugel duif die bouwt ieder jaar weer ergens anders een nest maar wel in het binnen hok, ik gebruik gewoon nest materiaal donkerbruin cocos draad en stro
en in de buiten voliere zit een vijver waar modder uit gehaald word, ik stuur nog wel foto's op van het hok en de nesten!!!!
en ik heb nu sinds september eindelijk weer een koppel karmijnkap vruchten duiven ( ik had twee jaar alleen maar een mannetje zitten) dus ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat
het gedrag is eigenlijk niet heel bijzonder ze worden niet achter na gezeten ofzo eigenlijk maakt het de duiven niks uit wat er gebeurd ze gaan wel gewoon door met hun leven":P
ik heb dit jaar met de groenvleugel duif 8 jongen gehad allemaal 1-1 dus dat is mooi en met de celebes duif 3 jongen
het voer : universeel voer, meelwormen, krachtvoer, insectenpate, appel,peer,banaan,kiwi,tomaat, eigenlijk allemaal vers fruit
je bent niet de enige jonge vogelliefhebber ik ben zelf ook 17 dus....

nou goed ik hoor nog wel
ik stuur ook nog wel foto's

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 23 okt 2011, 15:52

ja zo kan het ook
ik ken weinig of zeg maar niemand die op z'n 17de tangara's, lijsters en vruchtenduiven onder zijn hoede heeft
dat doe je erg goed.
maar eten je duiven dan ook echt van die meelwormen (zijn het trouwens levende? want je hebt als het goed is ook diepvries) en insectenpaté? van je celebesgrondduiven kan ik het me ergens wel voorstellen maar van die vruchtenduiven minder. en wat voor krachtvoer gebruik jij dan? ik kom uit het wereldje van tropische vogeltjes en ik ben dus redelijk onbekend met krachtvoer.
maar dat gedrag van jou duiven verschild dus niet zo heel veel met zaadetende duiven, misschien dat jij dan ook het fenomeen kent dat wanneer het voertijd is dat ze ineens twee maal zo actief worden? :lol:
het zou inderdaad zeker mooi zijn als je van je karmijnkapvruchenduiven (Ptilinopus pulchellus) jongen weet te kweken, van de verslagen die ik toe nu toe heb langs zien komen zaten er verschillende bij die in hun kweek ruimte de plant Ficus ficus hadden staan, van deze plant halen de vruchtenduiven in het wild hun voedsel dus ergens wel begrijpelijk, en daar werd dan ook vaak in genesteld dus misschien een tip?
ik ben iniedergeval erg benieuwd naar je foto's

en nog veel succes met je hobby

Gr. Coen van Tuijl

robbertlans
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011, 20:47
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door robbertlans » 24 okt 2011, 07:40

hallo
sterker nog mijn doffer van de groenvleugel vruchten duif is zo mak dat als ik de levende meelwormen in het bakje doe dat hij al op de eerste rij zit
en over de rest van het voer daar maak ik vandaag even een foto van want ik kan dat allemaal wel uitleggen maar als je een foto ziet is het veel makkelijker
kracht voer gebruik cede premium krachtvoer en als je ziet hoe goed de groenvleugelduif in coditie was deze zomer was echt mooi strak in de veren.
en tja als je bijna alles in een gezeldschaps voliere hebt zitten dan moet je ook wel alle soorten voer geven en eigenlijk is dat allemaal alleen maar handig.
maar als sommige mensen graag jongen willen krijgen met bepaalde vogels denken ze meestal dat het aan het voer ligt maar eigenlijk ( dit is mijn mening hoor daar denken veel mensen anders over) denk ik dan dat de vogels in een te kleine voliere zitten want als je tropische vogels in een grote voliere hebt zitten heb je komt het allemaal van zelf er vliegen en lopen en zwemmen meer dan genoeg insecten rond in de voliere als voer voor de jongen, natuurlijk is beschutting een punt, en ook een vijver is handig veel mensen denken dat ik daar problemen mee heb maar er is maar 1 keer een vogel verdronken ( de krokodillenwachter) maar dat kwam omdat hij enorm hard aan de bovenkant van het gaas vloog en viel bewusteloos in het water. verder vind ik het leuk om in de zomer springkhanen of mieren eieren te vangen en te geven want dat is zo'n leuk gezicht
foto's komen vandaag

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door van Tuijl » 24 okt 2011, 19:19

ja ik heb al wel eens gehoord dat groenvleugel duiven erg mak kunnen worden net als zwartmaskerduiven ik heb zelfs verhalen gehoord dat mensen moesten uitkijken waar ze liepen want anders zouden ze op de duiven gaan staan.
wij hebben thuis ook al eens een cubavink aardig tam gekregen met levende buffelowormpjes hij zat in een kooi en als je het wormpje voor de tralies hield kwam hij het ophalen dat blijf leuk.
ik heb je foto's gehad super bedankt en ja je hebt gelijk een gezelschapsvoliere heeft een grote diversiteit aan voedsel nodig en zeker als je een vogelbestand hebt zoals die van jou.
toch ben ik van mening dat voedsel wel invloed heeft als je jongen wilt kweken ik al eens verschillende lezingen gehoord en ik heb ook een erg interessante lezing van nico de haan gehoord en dat had met het voedsel van jongen te maken. dus voedsel heeft wel degelijk invloed maar je hebt gelijk ik ben er ook voor om vogels een zo groot mogelijke ruimte te geven op deze manier kunnen de vogels in een zo natuurlijk mogelijke omgeving leven en zo hun natuurlijk gedrag vertonen en zo voelen de vogels zich op hun best en blijven jongen niet uitgesloten.
ik ben benieuwd naar je volgende foto's misschien is een foto van je karmijnkapvruchtenduiven een leuk idee als je ze kan vinden natuurlijk in die voliere van je

dannyke
Forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2012, 20:03
Contacteer:

Re: Vruchten duiven

Bericht door dannyke » 16 mar 2013, 16:36

hallo

ben er net ook mee begonnen
kan ik ook eens deze foto's aub?

mvg

danny

daniel.carels@telenet.be

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten